800
۰
گزارش شستون از گونه های گیاهی رو به انقراض؛

رد پای انقراض بر ریشه های سبز درختان بنه در سراوان/وقتی که چوب پسته کوهی به زغال تبدیل می شود+تصویر

درخت بنه یا پسته کوهی گونه ای از گیاهان است که دارای خاصیت دارویی زیادی می باشد که برخی از بومیان محلی از تنه آن برای تولید زغال استفاده می کنند و این امر باعث شده این درخت رو به نابودی و انقراض برود.
اقفثس
اقفثس
به گزارش شستون، درخت بادام کوهی وحشی یکی از سخت ترین درختان منطقه سراوان است که افراد محلی از چوب آن به عنوان دسته بیل و تیشه استفاده می کنند و حال نوبت به درخت بنه رسیده است که بومیان منطقه از چوب آن برای تولید زغال استفاده می کنند و این امر موجب شده که تعداد گونه های درخت بنه یا پسته کوهی کاهش پیدا کند و مسیر انقراض را پیماید.
پراکنش درخت بنه در کوه سفید و حوزه کله گان شهرستان سراوان دیده شده که سن برخی از آنها به 400 سال می رسد و به عنوان درختان کهن و تاریخی شناخته می شوند که می توانند جلوه خاصی برای توریست های منطقه باشد.
محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه برخی از واریته این گیاه در جهان در کشورهای ایران، افغانستان، جنوب استرالیا و پاکستان قابل رویش است، گفت: درخت بنه در ایران در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و سیستان و بلوچستان می‌روید.
وی با اشاره به اینکه سن برخی از درختان بنه یا پسته کوهی در سراوان به 300 تا 400 سال می رسد، اظهار داشت: روغن این گیاه در کشور پاکستان تولید می شود که مصارف و خواص دارویی زیادی دارد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در ادامه درمان اسهال‌های ساده، رفع كم‌خونی، درمان كمردرد و دردهای مفصلی، پاک كردن كبد و رفع سردرد را از جمله خواص درخت بنه عنوان کرد و اظهار داشت: عدم آگاهی مردم از اهمیت و خواص این گیاه باعث شده که هجمه ای از این درختان را در منطقه سراوان قطع کنند.
وی خاطر نشان کرد:مردم بومی منطقه سراوان از چوب گونه بنه کوهی برای درست کردن زغال استفاده می کنند و به دلیل عدم آگاهی بومیان قطع بی رویی این گونه گیاهی باعث رو به انقراض رفتن آن شده است.
دهقان در پایان با بیان اینکه قوه قهریه همیشه کارساز نیست و فرهنگ سازی و برگزاری جلسات برای بومیان منطقه می تواند از انقراض این گونه های مهم گیاهی جلوگیری کند،‌ تصریح کرد: ساکنین محلی در صورت مشاهده هر گونه قطع درخت، آتش سوزی، تخریب و تصرف جهت اطلاع رسانی به سازمان جنگل داری و مراتع با شماره 1504تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/1675
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 8920
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *