800
۰
خطبه های نماز جمعه

سیره پیامبر اسلام(ص) راه نجات بشریت / قرآن، رمز وحدت اسلامی

وحدت یک سیره و روش از سمت نبی خداوند است و در زمان پیامبر بسیار مورد توجه بود، در آیات قرآن و روایات اسلامی اهمیت وحدت و ارزش همکاری و یکپارچگی مسلمین مورد توجه قرار گرفته و از تشتت و پراکندگی آنان سخت نکوهش شده است. قرآن به ما می آموزد که رمز وحدت ما در چیست و ریشه اخوت اسلامی به کجا متصل است و اگر دچار اختلاف و پراکندگی گشتیم چگونه ذلت و ضعف دامنگیرمان می شود و ارزش و اعتبارمان از بین می رود، وحدت و اتحاد بین مسلمانان موجب رشد و ترقی اسلام می شود، واگر وحدت نباشد قدرت شکسته می‌شود و دشمن ورود می‌کند و غارت می‌کند و دین و دیانت از بین می رود.
سیره پیامبر اسلام(ص) راه نجات بشریت / قرآن، رمز وحدت اسلامی
به گزارش شستون؛ حجت الاسلام والمسلمین مجتبی بامری امام جمعه شهرستان سراوان در خطبه های نماز جمعه گفت: پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ع)، اقیانوس بی‌کران فضایل اخلاقی و مطالعه زندگینامه رسول خدا نشان می‌دهد که رفتارش پر از زیبایی‌هاست، پیامبری که رحمة للعالمین است و برای تکمیل مکارم اخلاق نازل شده است.

وی افزود: نگاه کردن آن حضرت حکایت از عدالت درونی او دارد، رفتار کریمانه‌اش گویای بزرگی روح، و خشم و خشنودی اش تنها به خاطر رضایت پروردگارش بود. در مجلس دارای ادب، سکوتش دارای حکمت و حیای آن حضرت قابل توصیف نیست، زهد پیامبر با احدی قابل مقایسه نیست، فقیر و غنی در منظر آن حضرت هیچ تفاوتی با هم ندارند جز به تقوای الهی، همیشه حق بر زبانش جاری، لبخند بر لب، و متواضع‌ترین مردم بود، آن قدر مهربان و نازک دل بود که همه مردم مشتاق زیارت آن حضرت بودند.

 خطیب نماز جمعه افزود: پیامبر اکرم در امانت داری سرآمد همه بود و در راستگویی از دوران جوانی لقب امین به او داده بودند، در زیبایی سیرت و صورت همتایی نداشت، به پیمانش وفادار بود و عفت کلام آن حضرت سر مشق همه نیکان بود. خصوصیات رفتاری پیامبر اکرم (ص) بازگوکننده بخشی از سلوک فردی و اجتماعی و سبک زندگی آن حضرت است، بی‌شک تأسی به سیره و سنت آن حضرت براساس آیه کریمه «و لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه» راهگشای مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود.

امام جمعه سراوان در ادامه با اشاره به برخی از صفات پیامبر اکرم(ص) گفت: نبی خاتم(ص)هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می‌رفت، در راه رفتن قدم‌ها را بر زمین نمی‌کشید، نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود، هرکه را می‌دید مبادرت به سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت، هرگز به روی مردم چشم نمی‌دوخت و خیره نگاه نمی‌کرد، چون اشاره می‌کرد با دست اشاره می‌کرد نه با چشم و ابرو، سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود، هرگاه با کسی، هم صحبت می‌شد به سخنان او خوب گوش فرا می‌داد، چون با کسی سخن می‌گفت کاملا برمی گشت و رو به او می‌نشست، در مجلسی نمی‌نشست و برنمی خاست مگر با یاد خدا، اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود، اگر در محضر او چیزی رخ می‌داد که ناپسند وی بود نادیده می‌گرفت، اگر از کسی خطایی صادر می‌گشت آن را نقل نمی‌کرد، کسی را بر لغزش و خطای در سخن مواخذه نمی‌کرد، هرگز با کسی جدل و منازعه نمی‌کرد، هرگز سخن کسی را قطع نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید، پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود، با فقرا زیاد نشست و برخاست می‌کرد و با آنان هم غذا می‌شد، بیش از همه صله رحم به جا می‌آورد، به خویشاوندان خود احسان می‌کرد بی آنکه آنان را بر دیگران برتری دهد، کار نیک را تحسین و تشویق می‌فرمود و کار بد را تقبیح می‌نمود و از آن نهی می‌کرد، هرکه عذر می‌آورد عذر او را قبول می‌کرد، هرگز کسی را حقیر نمی‌شمرد، هرگز کسی را دشنام نداد و یا به لقب‌های بد نخواند، هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نفرین نکرد، هرگز عیب مردم را جستجو نمی‌کرد، از شر مردم برحذر بود، ولی از آنان کناره نمی‌گرفت و با همه خوشخو بود، بر جسارت دیگران صبر می‌فرمود و بدی را به نیکی جزا می‌داد، وفادارترین مردم به عهد و پیمان بود، اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می‌کرد نمازش را کوتاه می‌کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی بامری گفت: در این هفته مواجه بودیم باز مسائلی که در کشور به وجود آمد،  وحدت اسلامی یک امر الهی است و خداوند متعال همه‌ مسلمانان را امر به وحدت کرده است، همچنان که ما مکلف هستیم به انجام بعضی مسائل دینی، این ماموریت را نیز از طرف خداوند بر عهده داریم

وی ادامه داد: وحدت یک سیره و روش از سمت نبی خداوند است و در زمان پیامبر بسیار مورد توجه بود، در آیات قرآن و روایات اسلامی اهمیت وحدت و ارزش همکاری و یکپارچگی مسلمین مورد توجه قرار گرفته و از تشتت و پراکندگی آنان سخت نکوهش شده است. قرآن به ما می آموزد که رمز وحدت ما در چیست و ریشه اخوت اسلامی به کجا متصل است و اگر دچار اختلاف و پراکندگی گشتیم چگونه ذلت و ضعف دامنگیرمان می شود و ارزش و اعتبارمان از بین می رود، وحدت و اتحاد بین مسلمانان موجب رشد و ترقی اسلام می شود، واگر وحدت نباشد قدرت شکسته می‌شود و دشمن ورود می‌کند و غارت می‌کند و دین و دیانت از بین می رود.

وی افزود: امروز دشمن با تمام قدرت به میدان آمده و با توجه به اینکه می‌داند توان جنگ نظامی با جمهوری اسلامی را ندارد، جنگ ترکیبی به را انداخته و به بهانه های مختلف تلاش می‌کند تا وحدت مسلمانان را از بین ببرد، لذا ما باید در مقابله این توطئه ها حتی اگر مسئله ای هم باشد صبوری کنیم و به دشمن این فرصت را ندهیم تا یاغی گری کند و غارت کند و اربابان آنها در خارج خوشحالی کنند و آنها را حمایت و تقویت کنند.

بامری گفت: هفته وحدت یادآوری توطئه های دشمن از صدر اسلام و انقلاب تا امروز است. آنها به دنبال این هستند تا بتوانند از قوم گرایی ها، فرقه ها و شهرها استفاده و اختلاف ایجاد کنندو فرصتی را برای خود ایجاد کنند تا به هدف شوم خود را محقق کنند. دشمن از قوی بودن جمهوری اسلامی می‌ترسد و مرگ تدریجی خود را با وجود جمهوری اسلامی ایران می‌بینند. 

وی با اشاره به دروغ پردازی های دشمن در این چند روز گفت: دشمن به دنبال این است که نشان دهد کشور در حال نابودی است، اذهان مردم را با فیلم ها و عکس نامربوط و دروغ هدف گرفتند و سیاه نمایی و دروغ پردازی می‌کنند و حدود بیست هزار دروغ را در این ایام در فضای مجازی و رسانه ها منتشر کردند و هدفشان این است که مردم را در مقابل انقلاب قرار دهند. لذا ما باید دشمن را بشناسیم و هدف او را بدانیم، چیزی که ما باید به آن دقت کنیم شکست های دشمن است، فقر و نا عدالتی جوامع آنها است که نمی‌خواهند کسی بداند و دیده شو

امام جمعه سراوان در پایان گفت: انتظار است در این ایام در آشوبگری ها و غارتگری ها جلوگیری شود و این فصا از آنها گرفته شود، و جا دارد از علما و مردم بصیر و وحدت آفرین استان و شهرستان سراوان تشکر شود که توطئه را فهمیدند و با آگاهی خود آن را خنثی کردند.


انتهای پیام



 
جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 25834
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *