800
۰

جای "عدالت" در خدمات درمانی به مناطق محروم خالی است

تنها بیمارستان شهرستان چادگان ۶ ماه بعد از افتتاح همچنان با کمبودهایی روبروست که کار خدمات‌رسانی درمانی به بیماران این شهر را با مشکل روبرو کرده است.
hg
hg
به گزارش شستون، بالاخره پس از 13 سال کش و قوس و اجرای عملیات ساخت بدنه تنها بیمارستان چادگان، خرداد ماه امسال معاون درمان وزیر بهداشت برای افتتاح این بیمارستان که برای ارائه خدمات درمانی به 7 تا 8 هزار بیمار ماهانه این شهرستان ساخته شده بود به چادگان آمد.
قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی مسئولان به دنبال افتتاح بیمارستان نیمه کاره بوعلی چادگان بودند و با این حال گویا در مراسم افتتاحیه همه مشکلات قبل از یادها رفت و این بار همه از افتتاح بیمارستان راضی به نظر می‌رسیدند.
طرح تحول سلامت در مناطق محروم
معاون وزیر بهداشت و درمان در روز افتتاح بیمارستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در راستای دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی یکی از سیاست‌های محوری وزارت بهداشت گسترش بیمارستان‌ها است و امیدواریم برای رسیدن به این هدف در مناطق محروم طرح تحول نظام سلامت را به خوبی اجرا کنیم.
محمد حاجی آقاجانی با بیان اینکه در سال جاری برای ارتقا کیفیت بیمارستان‌ها طرح رتبه بندی بیمارستان‌ها را در برنامه داریم، اظهار داشت: برای ارائه هرچه بهتر خدمات باید زیرساخت‌ها و تجهیزات درمانی در دسترس و آماده باشند.
وی در اظهار نظری اعتراف‌گونه بیان کرد: مهمترین عاملی که در چند سال گذشته سبب توسعه نیافتن خدمات درمانی و خدمات سلامت در کشور بوده است قیمت‌های غیر واقعی است و هنوز فاصله زیادی بین تعرفه و قیمت تمام شده وجود دارد.
به هر حال آن روز گذشت و معاون وزیر بهداشت دستور شروع کار و راه اندازی بیمارستانی را صادر کرد که مشکلات زیادی داشت، البته عواقب این دستور، فقط دامن مردم شهرستان چادگان و مسئولان بیمارستانی را گرفت که سعی می‌کنند با کمترین امکانات جوابگوی مردم باشند، گویا رویای آرمانی وزارت بهداشت که دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت بود در شهرستان چادگان شکل نگرفت.
وضعیت نامناسب بیمارستان فقط اندکی پس از افتتاح
6  ماه پس از افتتاح بیمارستان 32 تخت‌خوابی چادگان، به این بیمارستان سری زدیم و پای صحبت بیماران دیالیزی در این بیمارستان نشستیم. سفر مداوم به شهرستان‌های اطراف دغدغه این بیمارانی بود که گفتند به دلیل عدم برخورداری تنها بیمارستان چادگان از بخش دیالیز، ماهانه 3 میلیون ریال فقط برای سفر به شهرستان‌های همجوار مانند داران، نجف آباد و اصفهان می‌پردازند. سئوال اصلی بیماران تنها بیمارستان چادگان این بود: اگر این بیمارستان آماده بهره برداری نبود چرا افتتاح شد؟
وزارت بهداشت بازهم دست به دامان نیکوکاران شد
رئیس شبکه بهداشت و درمان چادگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از تلاش‌های صورت گرفته بعد از افتتاح بیمارستان صحبت کرد و گفت: نقشه‌های طرح ایجاد و ساخت بخش دیالیز توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال تدوین است.
غلامعلی حاجی عرب همچنین با اشاره به نیاز بیمارستان به کمک خیران بیان کرد: برای ساخت بخش دیالیز که مورد نیاز این بیمارستان است به کمک خیران و نیکوکاران نیازمندیم.
کادر پزشکی بیمارستان بوعلی تکمیل نیست
رئیس بیمارستان چادگان هم در این باره به تسنیم گفت: بعد از افتتاح بیمارستان، تجهیزات اتاق عمل بسیار کم بود، اما بخش‌های بیمارستان تاحدودی تکمیل و تجهیز شد.
حسن نوراللهی افزود: بنده به عنوان یک جراح منتظر یک نیروی بیهوشی هستم و با اینکه در این بیمارستان متخصص زنان داریم اما از نیروی متخصص بیهوشی برخوردار نیستیم و اگر در این زمینه کادر ما تکمیل شود نخستین عمل جراحی را در این بیمارستان انجام می‌دهیم.
علی برادران یکی از پزشکان بیمارستان بوعلی چادگان درباره مشکلات پزشکان این بیمارستان صحبت کرد و گفت: پزشکان بیمارستان چادگان محلی برای اقامت ندارند و اگر محل اقامت پزشکان ساخته شود بسیاری از پزشکان علاقه مند به خدمت در چادگان در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.
وی افزود: از دیگر مشکلات بیمارستان می‌توان به مشکلات بخش‌های بیمارستان مانند بخش‌های زنان، اطفال و جراحی اشاره کرد و همینطور کمبودهای دارویی هم از دیگر مشکلات است.
این بار مسئولان پا به پای نیکوکاران حرکت کنند
به گزارش تسنیم، اکنون که تمام نگاه‌ها به نیکوکاران کشور است و مسئولان منتظر روزی هستند که خیران کارها را پیش ببرند به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای تکمیل، تجهیز و حل مشکلات بیمارستان‌ها باید تصمیم تازه‌ای بگیرند، چرا که مردم منتظرند خدمات درمانی و سلامت برای آنها با کیفیت اجرا شود و رنجی جز رنج مراقبت از بیمار خود را نداشته باشند، اما وقتی مسئولان در اجرای مراسم‌های افتتاحیه سخن از عدالت اجتماعی و دسترسی عادلانه مردم کشور به خدمات درمانی به میان می‌آورند، قبول اینکه یک بیمارستان کوچک ماه‌ها درگیر مشکلات زیرساختی، عدم تجهیز و نداشتن نیروی انسانی کافی باشد و یک مسئول، خبری هم از اوضاع بیمارستان نداشته باشد، سخت است.
آیا بیمارستان‌ها رتبه بندی کیفی شدند؟
اکنون برای مردم چادگان بعد از اظهار نظر معاون وزیر بهداشت و درمان که در مراسم افتتاحیه بیمارستان بوعلی گفت: "بیمارستان‌ها در سال جاری رتبه بندی می‌شود" این سئوال ایجاد شده است: بیمارستان چادگان با انبوه مشکلاتی که دارد در رتبه بندی‌های وزارت چه جایگاهی دارد؟
در برخی از مناطق کلانشهرها خدمات ویژه‌ای برای رفاه بیمار ارائه می‌شود و این در حالی است که در بسیاری از مناطق کشور خدمات سلامت ناقص و نامطلوب است، این موضوع مورد قبول نیست ئ امیدواریم روزی برسد که مردم مناطق محروم هم مانند مردم مناطق برخوردار از خدمات عادلانه سلامت بهره‌مند شوند.
 
منبع: تسنیم
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 3275
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *