800
۱
یادداشت؛

طرح هادی روستایی و شهری

طرحهای هادی روستای از جمله پروژه هایی محسوب می شوند که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شوند .
fghd
fghd
به گزارش شستون؛ طرح هادی روستايی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی  و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد، در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونت گاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.
این طرح بر اساس آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه عمران محلی ، ناحیه ای ، منطقه ای  و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مورخه 1378/10/12 توسط هیأت دولت مصوب شده است.
پروانه ساختمان یا مجوز ساخت در هر منطقه ای بر اساس طرح هادی صادر می شود و پروانه برای زمین هایی صادر خواهد شد که در داخل طرح هادی قرار بگیرند. بنابر این ملکی که خارج از طرح هادی قرار دارد نمی تواند مجوز ساخت و پروانه ساختمان بگیرد و در نتیجه امکان گرفتن سند هم نخواهد داشت و همواره در خطر تخریب توسط شهرداری یا دهیاری خواهد بود.
طرح هادی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه می شود و آخرین نسخه نقشه طرح هادی در دهیاری و یا شهرداری در دسترس عموم می باشد. بر روی نقشه طرح هادی، کاربری زمین های داخل و خارج طرح هادی مشخص شده است. قبل از خرید هر گونه ملکی، ابتدا نقشه طرح هادی را در محل دهیاری و یا شهرداری مشاهده کنید و مطمئن شوید ملک مورد نظر داخل طرح (داخل بافت( قرار دارد.
یکی از ایده های جدید موجود در طرح های شهری باتوجه به ویژگی های همچون تجسم سه بعدی و فضا سازی فوق العاده ابزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) استفاده از آن در طرح های شهری و بخصوص استفاده از آنلالیز انرژی آن جهت بررسی اتلاف انرژی در زیر ساخت های شهری است که به تازگی مورد استفاده قرارم میگیرد.
از سوی دیگر یکی ازجذابیت‌های استفاده از BIM، مفهوم قابلیت پاسخگویی آن به پروژه «از مرحله گهواره تا گور» است که شامل عملیات بهره‌برداری و نگهداری، پس از پایان پروژه می‌باشد.
 
انتهای پیام/1675
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب: 4163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *