800
۰

چرا ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین می‌تواند خطرناک باشد؟

به گفته دانشمندان بخشی از میدان مغناطیسی زمین در حال ضعیف شدن است که این امر می‌تواند زندگی بشر را به مخاطره بیندازد.
چرا ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین می‌تواند خطرناک باشد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای به این نتیجه رسیدند که بخشی از میدان مغناطیسی زمین در حال ضعیف شدن است. به گفته آن‌ها این اتفاق می‌تواند ناشی از ناهنجاری‌های بخش جنوبی اقیانوس اطلس باشد.
میدان مغناطیسی زمین بر اثر حرکاتی در هسته زمین ایجاد می‌شود که پر از آهن است. این میدان مغناطیسی از زمین در برابر تابش مضر نور خورشید محافظت می‌کند. اگر میدان مغناطیسی زمین قوی‌تر باشد به مراتب اشعه بیشتری را از خود دور می‌کند. میدان مغناطیسی به طور دائم در حال نوسان بوده و تضعیف و تقویت می‌شود.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس فضایی اروپا، میدان مغناطیسی زمین حدود ۲ درصد از قدرت خود را طی دو قرن اخیر از دست داده و به نظر می‌رسد از سال ۱۹۷۰ یک بخش از میدان مغناطیسی زمین به طور قابل توجهی تضعیف شده است. این ناحیه که به ناهنجاری جنوب آتلانتیک معروف است، بین آفریقا و آمریکای جنوبی قرار داشته که در طول ۵۰ سال گذشته با سرعت تقریبی ۱۹ کیلومتر بر ساعت به سمت غرب حرکت کرده است؛ با این حال به نظر می‌رسد در طول ۵ سال گذشته این ناهنجاری‌ها به دو بخش تقسیم شده که به تعبیر سازمان فضایی اروپا دومین مرکز کمیته شدت خوانده می‌شود و در جنوب غربی آفریقا قرار دارد.
به گفته یکی از محققان پایش این منطقه می‌تواند از جهات مختلفی مهم باشد؛ نخست اینکه میدان مغناطیسی نقش مهمی در مسیریابی دارد یعنی اگر نقشه دقیقی از میدان مغناطیسی در دسترس باشد، مسیریابی هم دقیق‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود؛ اهمیت دیگر پایش این ناحیه این است که با استفاده از دیتای به دست آمده می‌توان اطلاعات بیشتری را در مورد جو فوقانی و فضا کسب کرد، اطلاعاتی که نقش مهمی در هدایت ماهواره‌ها و شبکه‌های برق دارند و سوم اینکه بررسی ساختار هسته زمین و فرآیند‌های فیزیکی که در آنجا رخ می‌دهد اهمیت ویژه‌ای در درک این سیاره و دیگر سیارات دارد.
بیشتر بخوانیدتضعیف میدان مغناطیسی زمین + تصاوير
گفته می‌شود ناهنجاری جنوب آتلانتیک در بخش‌هایی از هسته زمین ایجاد شده است که در زیر آفریقای جنوبی، آتلانتیک جنوبی و آمریکای جنوبی قرار دارند، جایی که میدان مغناطیسی در جهت اشتباه حرکت می‌کند.
داده‌های جدید برای دانشمندان این امکان را فراهم می‌کند تا بهتر روند بخشی از فعالیت زمین را که باعث ایجاد سپر مغناطیسی می‌شود، مورد بررسی قرار دهند. به گفته دانشمندان حتی اگر میدان مغناطیسی در این منطقه ضعیف باشد، هنوز از قدرت کافی برای محافظت از زمین در برابر پرتو‌های مضر برخوردار است، اما باید مکانیزم‌های حفاظتی بیشتری برای محافظت از ماهواره‌ها در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 18519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *