800
۰
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

مفاهیم دینی و سیره اهل بیت(ع)؛ الگو صحیح تربیت اسلامی فرزندان/ تشکل های دانش آموزی نقش موثری در یادگیری مهارت های اجتماعی دارند

رضا بامری گفت: تربیت صحیح بر آموزش مفاهیم دینی بر اساس زندگی ائمه معصومین علیه السلام و پرهیز از آموزش تک ساحتی دانش در مدارس و مراکز آموزشی تلاش شود.
مفاهیم دینی و سیره اهل بیت(ع)؛ الگو صحیح تربیت اسلامی فرزندان/ تشکل های دانش آموزی نقش موثری در یادگیری مهارت های اجتماعی دارند
به گزارش شستون؛ رضا بامری؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان درگفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز با اشاره به نقش پرورشی و امور تربیتی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان بیان کرد: باستناد آیات قرآنی که می فرمایند (وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ) تزکیه مسائل پرورشی و اعتقادی در اولویت اول از آموزش قرار دارد.

وی افزود: هر آموزشی را برای یادگیری مسائل تربیتی و اعتقادی بر می شمارند پس، آموزش برای یادگیری تربیت و چگونگی زیستن و کسب مهارتهای سبک زندگی اسلامی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به تاکید بر نقش تزکیه و مسائل تربیتی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رسیدن دانش آموز به حیات طیبه از طریق طی کردن راههای مهم تربیتی و بر اساس ساحت های شش گانه تربیتی تاکید بر اجرای تمامی ساحت ها دارند.

امور تربیتی از همان دوران کودکی باید آموزش داده شود

وی ادامه داد: پس امروزه نقش پرورشی و امور تربیتی از همان دوران کودکی و مهد کودک از نظر علمای دینی و روان شناسان دینی بسیار تاکید می شود و با اجرای مطلوب سند تحول بنیادین و استفاده صحیح از راه ها و ابزار مهم تربیتی که همه در اسناد بالادستی و توصیه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) موجود است می توانیم نقش پرورشی و امور تربیتی را در شکل گیری دانش آموزان بسیار مهم دانست.

بامری با اشاره به جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمن و تربیت صحیح اسلامی اذعان کرد: برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمن و اینکه امروز دشمنان تمام تلاش خود را برای تخریب زیرساخت‌های فرهنگی متمرکز کردند ما باید بر اساس مفاهیم دینی و راههای رسیدن به تربیت صحیح و اسلامی تاکید داشته باشیم.

وی گفت: تربیت صحیح بر آموزش مفاهیم دینی بر اساس زندگی ائمه معصومین علیه السلام و پرهیز از آموزش تک ساحتی دانش در مدارس و مراکز آموزشی نماییم و سعی و تلاش همه دست اندرکاران باید شناسایی روش های تهاجم فرهنگی دشمن و شناساندن آن ها به دانش آموزان و همکاران و اولیای دانش آموزان داشته باشیم.

تنها راه توانمندسازی و آموزش مبتنی بر اعتقادات دینی و اسلامی است

وی ادامه داد: با آموزش‌های صحیح و توانمندسازی و به روز کردن همکاران فرهنگی زمینه ای و تهاجم فرهنگی به دانش آموزان مان را در مراکز آموزشی بگیریم تنها راه جلوگیری از ورود افکار و عقاید منحرف و ضد دینی آموزش صحیح و توانمندسازی و آموزش مبتنی بر اعتقادات دینی و اسلامی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: آموزش و پرورش با فعال کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی و با تهیه سند تحول بنیادین برنامه های تربیتی است و اجرای ساحت های چندگانه تعلیم و تربیت به منظور جلوگیری از آموزش تک ساحتی دانش آموزان و آشنایی دانش آموزان با مفاهیم دینی و با آموزش معلمین توانمند و به روز و استخدام نیروهای متعهد در دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ زمینه اجرای مطلوب نظام تعلیم و تربیت اسلامی و چند ساحتی را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: با استفاده از طرح های مختلف همانند تفاهمنامه مهدویت و کمیته های همکاری حوزه ها و آموزش و پرورش سعی در توانمندسازی مبانی نظری و عملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور جلوگیری از تهاجم فرهنگی در بین دانش آموزان و همکاران فرهنگی دارد.

مدرسه، خانه و مسجد نقش بسزایی در تعلیم و تربیت دانش آموزان انقلابی دارند

بامری با اشاره به وظیفه خانواده ها در کنار آموزش و پرورش اظهار کرد: مدرسه، خانه و مسجد نقش بسزایی در تعلیم و تربیت دانش آموزان انقلابی اسلامی دارند، لذا امروزه نقش خانواده به عنوان تاثیرگذارترین عنصر تربیتی و آموزشی در اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد.

وی افزود: امروزه در مدارس نقش انجمن اولیا و مربیان به عنوان تاثیرگذارترین رکن مدرسه منظورشده و تمامی فعالیت های آموزشی و تربیتی و مالی مدارس اجرا نخواهد شد مگر با نظر و همراهی و همکاری انجمن اولیاء و مربیان مدرسه؛ لذا نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت اسلامی باستناد آیات قرآنی تاثیر گذارترین رکن اصلی در تربیت دانش آموز است.

وی گفت: اولیاء و خانواده می‌توانند به همراه مدرسه و عوامل مدرسه مجری دستورات دینی و آموزشی در مدرسه باشند و مدرسه ای موفق بوده که از نقش اولیاء در اجرای برنامه های مدرسه خوب استفاده کند.

تشکل های دانش آموزی نقش موثری در یادگیری مهارت های اجتماعی دارند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به نقش تشکل های دانش آموزی در امور تربیتی یادآور شد: وجود تشکل های دانش آموزی به عنوان نهاد عمومی و غیردولتی در آموزش و پرورش نقش بسزایی دارند به طوری که در تمامی اجزای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی موثر و نقش گذارند.

وی گفت: تشکل های دانش آموزی؛ بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی، جوانان هلال احمر هستند که مهمترین وظیفه ذاتی آنها آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان را به عهده دارند.

وی ادامه داد: امروزتشکل های دانش آموزی که هرکدام از آنها دارای اهداف و برنامه‌های خاصی در نظام تعلیم و تربیت برعهده دارند خود این تشکل‌ها و تنوع آنها در برگیرنده سلایق خاص دانش آموزان بوده و هر کدام بر اساس اهداف و برنامه‌های مشخص خودشان تحت لوای نظام تعلیم و تربیت نقش تربیتی خاصی در مدرسه به عهده دارند.

بامری خاطرنشان کرد: با محوریت و دبیری حوزه پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سطح مدارس با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و دینی و مذهبی و مهارتی بر اساس اساسنامه های تدوین شده کمک فوق برنامه ای در جهت مسایل آموزشی دانش آموزان دارند با شرکت داوطلبانه دانش‌آموزان عضو هر تشکل زمینه اجرای فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه ای آنها در اماکن مربوط به تشکل های دانش آموزی انجام می شود.
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 24897
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *