800
۰
رئیس دامپزشکی سراوان:

تب برفکی عامل بروز خسارات سنگین به دامداران/عمر 70 روزه ویروس تب برفکی در ادوات و لوازم دامپروری

رئیس دامپزشکی سراوان گفت: بیماری تب برفکی باعث مرگ و میر در دام های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگینی به دامداران می شود.
تب برفکی عامل بروز خسارات سنگین به دامداران/عمر 70 روزه ویروس تب برفکی در ادوات و لوازم دامپروری
به گزارش شستون،بیماری تب برفکی یا FMD یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دامها می باشد.این بیماری  نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز و در نشخوارکنندگان وحشی از جمله آهو و گوزن را مبتلا می کند.
 
حمید درازهی رئیس دامپزشکی سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه تب برفکی مهمترین بیماری واگیردار دام است،گفت: این بیماری باعث مرگ و میر در دام های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگینی به دامداران می شود.
 
وی با بیان اینکه ویروس عامل بیماری به شرایط محیطی و تغییرات دمایی مقاوم است،اظهار داشت: این ویروس دام های جوان حدود 90 روز را مبتلا و در ادوات و لوازم دامپروری گاهی تا 70 روز زنده می ماند.
 
رئیس دامپزشکی سراوان ورم پستان حاد، سقط جنین در دام های آبستن و کاهش اشتها را از علایم بروز بیماری در دام های ماده دانست و تصریح کرد: این بیماری توسط باد به سایر مناطق دور و نزدیک منتقل می شود.
 
وی در ادامه عنوان کرد: دردناک شدن سم باعث لنگش در دام می شود که در منطقه سراوان به لنگوک معروف است.
 
درازهی عملیات واکسیناسیون براساس برنامه های اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور،مدیریت صحیح بهداشتی، پرورشی، انجام قرنطینه مناسب را از راه های پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی دانست و اذعان کرد: استفاده از واکسن کشته شده تب برفکی یا واکسن هایی که بصورت بومی تهیه می شود، توصیه می شود.
 
وی با بیان اینکه واکسیناسیون برابر با توصیه سازنده واکسن حداقل هر چهار بار در دامداری ها صورت می گیرد، اشاره کرد: این واکسیناسیون با استفاده از واکسن (یادآور) انجام می شود.
 
حمید درازهی رئیس دامپزشکی سراوان با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک عارضه مشترک بین انسان و حیوان است  ودر رتبه Zoonosis جای گرفته،تصریح کرد: این بیماری در انسان اتفاق می افتد.
 
وی تاول در دست، دهان و دور لب را از علایم بیماری تب برفکی در انسان عنوان کرد و اظهار داشت: انجام عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری به صورت طرح یا فاز تب برفکی انجام می شود.
 
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون این طرح ها بصورت رایگان انجام می شود،گفت: این طرح در شهرستان سراوان و توابع زیر نظر دامپزشکی سراوان انجام می شود.
 
 
انتهای پیام/1675
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 11396
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *