800
۰

شهروند وظیفه شناس «رادیو سوند» هواشناسی را تحویل داد

رئیس اداره توسعه مدیریت و منابع هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: شهروند وظیفه شناس «رادیو سوند» هواشناسی را پس از آنکه مأموریت اندازه گیری و ثبت پارامترهای جوی لایه های مختلف اتمسفر را انجام داده و به زمین سقوط کرده بود، پیدا کرد و به اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تحویل داد.
شهروند وظیفه شناس «رادیو سوند» هواشناسی را تحویل داد
به گزارش شستون؛ محسن نوری، در گفت وگو با عصرهامون، در این باره اظهار داشت: آقای علی قنبرزهی، از ساکنین روستای «دومک» زاهدان پس از آنکه شیء ناشناس با یک آنتن کوچک را در  نزدیکی منزل خود یافت، متوجه شد که این شیء از سنجنده های هواشناسی است و آن را تحویل داد.

وی افزود: وی با نهایت مسئولیت پذیری این سنجنده که به نظر می رسد آسیب جدی ندیده و سالم است، را به اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان تحویل داد.

ایمان خزاعی از کارشناسان مجموعه اداره فنی و مهندسی تجهیزات هواشناسی سیستان و بلوچستان درباره رادیو سوند گفت: رادیوسوند از سنجنده های هواشناسی است که به وسیله یک بالن در جو رها می شود تا پارامترهای دما، رطوبت، سمت و سرعت باد و فشار هوا در لایه های مختلف جو را اندازه گیری کند.

وی افزود: این دستگاه پارامترهای جو را به صورت آنلاین ثبت و از طریق یک فرستنده رادیویی به ایستگاه جو بالای زاهدان مخابره می کند تا به وسیله آن‌ها محصولات مختلف هواشناسی تولید شود.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: تنها ایستگاه جوی بالا استان در زاهدان فعال است که کارشناسان آن به‌صورت روزانه یک رادیو سوند برای پایش وضعیت پارامترهای فیزیکی اتمسفر رهاسازی می کنند.

خزاعی خاطرنشان کرد: رادیوسوند ها به طور معمول تا ارتفاع حدود 20 تا 30 کیلومتری از سطح زمین بالا می رود و در نهایت پس از ترکیدن بالن به زمین می افتد.

وی در باره ارزش ریالی این سنجنده نیز گفت: تهیه رادیو سوند هم اکنون بین چهار تا شش میلیون تومان هزینه در بر دارد که با توجه به اهمیت آن در پایش جو و صدور پیش بینی های جوی، استفاده از آن نه تنها امری اجتناب ناپذیر؛ بلکه الزامی است.

این کارشناس با بیان اینکه این رادیوسوندها قابلیت استفاده مجدد نیز دارد، تصریح کرد: شهروندان استان می توانند در صورت یافتن رادیوسوند در هر نقطه استان، برای حفظ و صیانت از بیت المال، آن را به نزدیک ترین اداره هواشناسی تحویل دهند.

شایان ذکر است، روستای «دومک» از توابع بخش نصرت آباد شهرستان زاهدان و در فاصله حدود 55 کیلومتری از شهر زاهدان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 15104
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *