800
۰
هشدار در خصوص سونامی سرطان؛

مرگ 600 هزار نفر به دلیل همجواری با افراد سیگاری/ تولید سالانه 15 هزار تن مواد مخدر در بهشت سوداگران مرگ

همجواری با کشور های افغانستان و پاکستان سبب شده که نه تنها سیستان بلوچستان دومین مصرف کننده قلیان در کشور شود بلکه دانشگاه علوم پزشکی در خصوص سونامی سرطان هشدار داد.
اعتیاد
اعتیاد
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان سال هاست که به دلیل همجواری با بهشت مواد مخدربه شاهراه اصلی تزانزیت مواد مخدر به کشور های اروپایی تبدیل شده است به طوری که به گفته علی اصغر میرشکاری معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان براساس اطلاعات به دست آمده از افغانستان این کشور سالانه افزون بر 15 هزار تن مواد مخدر تولید می کند در حالی که این رقم تا چند سال پیش 400 تن در سال بوده است. وی با بیان اینکه سوداگران مرگ برای اینکه وزن مواد آنها سنگین تر شود به تریاک سرب اضافه می کنند، افزود: افزودن سرب به مواد مخدر بسیار خطرناک و سرطان زاست.
  تولید سالانه 15 هزار تن مواد مخدر در بهشت سوداگران مرگ میرشکاری با بیان اینکه علی رغم برخورد های شدید با این افراد باز هم این مسیر را برای انتقال مواد مخدر انتخاب می کنند، تصریح کرد: حدود 80 درصد درگیری های مستقیم و غیر مستقیم نیروهای انتظامی و نظامی سیستان و بلوچستان با سوداگران مواد مخدر در این استان است. علی ای حال در آخرین اظهارات  سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از تهدید سونامی خطرناک سرطان ناشی از مصرف مواد دخانی در جامعه خبر داد و گفت: بیش از 10درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند که در این میان الگوی مصرف قلیان و دخانیات زنگ خطر جدی بحساب می آید و دخانیات عامل تشدید انواع بیماری ها و سرطانهاست. وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان بعد از بوشهر مقام دوم کشور را در زمینه مصرف قلیان دارد.
  سیستان و بلوچستان دومین مصرف کننده قلیان در کشور طباطبایی با بیان اینکه  اثرات زیانبار دود سیگار و قلیان در زنان بیشتر از مردان است، ادامه داد: بروز مشکلاتی نظیر حاملگی خارج از رحم، سقط غیر ارادی و کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد در بین زنانی که سیگار می کشند بیشتر از سایر زنان  است معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه دخانیات عامل بروز حدود 13 نوع سرطان می باشد ، افزود:  مصرف  قلیان همانند سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، سکته، افزایش فشارخون، مشکلات بارداری، بیماری های لثه و غیره را افزایش دهد. دکتر طباطبایی ادامه داد: متاسفانه براثر مصرف دخانیات سالانه 6 میلیون نفر در جهان جان خود را از دست می دهند که 600 هزار نفر این افراد مصرف کننده نبوده بلکه تنها در معرض دود دست دوم قرار گرفته اند.
  مرگ 600 هزار نفر بر اثر همجواری با افراد سیگاری معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه  برخورد مسلحانه به تنهایی برای مبارزه با مواد مخدر کارساز نیست افزود: باید به دنبال فرهنگ سازی و آموزش های لازم در بین اقشار مختلف مردم باشیم. میرشکاری بیان کرد: مبارزه با مواد مخدر تنها با اقدامات دولتی و حکومتی نتیجه کاملی نمی دهد بلکه مردم جامعه به ویژه خانواده ها باید از طریق آموزش های لازم با آسیب های روحی و روانی مواد مخدر آشنا شوند. وی تصریح کرد: 70 درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور از طریق استفاده مواد مخدر و تزریق آن مبتلا شده اند. انتهای پیام/
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 2966
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *