800
۰

۱۰ ماده غذایی فوق‌العاده برای پاک‌سازی عروق

سرخرگ‌ها خون غنی از اکسیژن را از قلب به سراسر بافت‌های بدن منتقل می‌کنند. در نتیجه اگر گرفتگی در سرخرگ‌ها ایجاد شود، کل بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
۱۰ ماده غذایی فوق‌العاده برای پاک‌سازی عروق
به گزارش شستون؛ به نقل از  بهداشت نیوزٰ،‌ هر سرخرگ یک لوله عضلانی است که از ۳ لایه زیر تشکیل شده است:
    اینتیما (لایه داخلی)
    مدیا (یک لایه عضلانی که فشار بالا از قلب را کنترل می‌کند)
    بافت ادونتیتیا (بافتی که سرخرگ‌ها ا به بافت‌های مجاور پیوند می‌دهد)

زمانی که داخل دیواره‌های داخلی سرخرگ‌ها پلاک تشکیل می‌شود، سرخرگ‌ها مسدود می‌شوند و مانع جریان خون می‌شوند. این پلاک‌ها از مواد مختلفی مانند چربی، کلسترول، کلسیم، مواد زائد سلولی و فیبرین به وجود می‌آیند. در ادامه به روش‌های طبیعی پاک‌سازی عروق اشاره کرده‌ایم.

۱۰ ماده غذایی فوق‌العاده برای پاک‌سازی سرخرگ‌ها
سیر
یک راه آسان برای پاک‌سازی عروق خونی استفاده از سیر در رژیم غذایی است. طبق تحقیقات، مصرف منظم سیر مانع از سفت شدن دریچه آئورت می‌شود. سیر با کاهش سطح کلسترول بد، سلامتی عروق خونی را بهبود می‌بخشد. خوردن یک تا ۴ حبه سیر خام در روز می‌تواند برای عروق خونی بسیار مفید باشد.

انار
این میوه نیز به پاک‌سازی رگ‌های خونی بسیار کمک می‌کند. طبق تحقیقات، آنتی‌اکسیدان بالا، به ویژه ویتامین سی و پلی فنول‌ در انار باعث بهبود روند تولید نیتریک اکسید می‌شود که به جریان یافتن خون و باز کردن عروق کمک می‌کند.

ماهی قزل‌آلا
ماهی قزل‌آلا که برای سلامت قلب بسیار مفید است، می‌تواند نقش کلیدی در جلوگیری از ایجاد پلاک در سرخرگ‌ها بازی کند. این ماهی سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است و باعث افزایش کلسترول خوب، کاهش سطح تری گلیسیرید، کاهش التهاب رگ‌های خونی و فشارخون می‌شود و از لختگی خون در عروق جلوگیری کند. محققان توصیه می‌کنند در هفته ۲ تا ۳ وعده ماهی قزل‌آلا مصرف کنید.

زردچوبه
زردچوبه یک ادویه قدرتمند و ضدالتهاب است که می‌تواند از انسداد عروق جلوگیری کند. طبق یک تحقیق، کورکومین موجود در زردچوبه باعث کاهش ۲۶ درصدی رسوب چربی در سرخرگ‌ها می‌شود. همچنین ویتامین ب ۶ موجود در آن به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. توصیه می‌شود بری سالم نگه داشتن عروق، روزانه یک لیوان شیر زردچوبه گرم بنوشید.

روغن‌زیتون
روغن‌زیتون غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول و همچنین چربی‌های اشباع‌نشده است. این ترکیب منحصربه‌فرد به کاهش کلسترول بد و بهبود سطح کلسترول خوب کمک می‌کند و به نوبه خود باعث کاهش تجمع پلاک‌ها در رگ‌های خونی می‌شود.

آووکادو
تحقیقات نشان داده‌اند آووکادو می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک کند. علاوه بر این، ویتامین ای موجود در آن، مانع از اکسیداسیون کلسترول شده و پتاسیم موجود در آن نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند. شما می‌توانید روزانه یک عدد آووکادو به عنوان جایگزینی برای کره یا خامه بخورید.

هندوانه
طبق یک تحقیق، هندوانه به کاهش تشکیل پلاک در رگ‌های خونی در حیوانات کمک می‌کند. علاوه بر این اسیدآمینه ال – سیترولین موجود در هندوانه با تحریک تولید نیتریک اسید باعث کاهش فشارخون و عریض شدن عروق خونی می‌شود. علاوه بر این، هندوانه باعث کاهش چربی خون و تجمع چربی شکم شده و احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با تجمع پلاک در عروق و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

بادام درختی
اگر بادام درختی در حد اعتدال مصرف شود، برای قلب بسیار مفید است. طبق یک تحقیق، بادام درختی به دلیل داشتن چربی‌های اشباع‌نشده می‌تواند کلسترول بد خون را تا ۱۵ درصد کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش دهد. علاوه بر این منیزیم موجود در بادام درختی از تشکیل پلاک در عروق جلوگیری می‌کند و فشارخون را ثابت نگه می‌دارد.
بر اساس توصیه متخصصان، مصرف هفته‌ای ۳ تا ۵ وعده بادام درختی برای پاک‌سازی عروق بسیار مفید است. هر وعده معادل یک مشت بادام است. سعی کنید بادام را قبل از خوردن بخیسانید یا از بادام بوداده استفاده کنید.

کلم بروکلی
طبق تحقیقات، مصرف حداقل یک فنجان کلم بروکلی به طور روزانه می‌تواند از گرفتگی عروق جلوگیری کند. این سبزی سرشار از سولفوران است که به بدن کمک می‌کند تا از پروتئین برای جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ‌ها استفاده کند. همچنین ویتامین کای موجود در بروکلی مانع از آسیب رساندن کلسیم به عروق می‌شود. علاوه بر این بروکلی سرشار از فیبر است و یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به کاهش فشارخون و کلسترول کمک کند.
برای پاک‌سازی عروق، ۲ تا ۳ وعده کلم بروکلی در هفته میل کنید. هر وعده معادل ۲ / ۱ فنجان کلم خام است.

مارچوبه
مارچوبه یک سبزی بسیار مفید برای پاک‌سازی عروق است. این گیاه باعث افزایش تولید گلوتاتیون در بدن می‌شود. گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان است که مانع از التهاب و اکسیداسیون‌های مخربی می‌شود که می‌تواند موجب انسداد سرخرگ‌ها شود. علاوه بر این، مارچوبه حاوی اسید آلفا لینولئیک و اسید فولیک است که هر دو از سخت و سفت شدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
شما می‌توانید مارچوبه را بخارپز، کبابی، سرخ یا به صورت خام در سالاد یا سوپ استفاده کنید.
 
منبع: فوت وفن
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 11624
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *