800
۰

آیا قطره آهن دندان کودک شما را پوسیده و خراب می‌کند؟

یک متخصص اطفال گفت: قطره آهن تاثیری در پوسیدگی دندان کودک نداشته و صرفا باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان‌ها می‌شود.
آیا قطره آهن دندان کودک شما را پوسیده و خراب می‌کند؟
به گزارش شستون؛ علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران؛ اظهار کرد: قطره آهن تاثیری در ایجاد پوسیدگی دندان کودک نداشته و صرفا باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان‌ها می‌شود که آن هم با رعایت اصول بهداشتی مانند تمیز کردن دندان‌های شیرخوار با مسواک انگشتی یا پارچه نخی آغشته به آب و چکاندن قطره آهن در انتهای دهان قابل پیشگیری است.
این متخصص اطفال بیان کرد: والدین نباید برای سیاه شدن دندان کودکشان پس از مصرف قطره آهن نگران باشند، چرا که مدتی پس از اتمام دوره مصرف قطره آهن، سیاهی دندان‌ها برطرف می‌شود، می‌توان به جای قطره آهن و مولتی ویتامین، از قطره خارجی مولتی‌ویتامین به همراه آهن و زینک استفاده کرد و آن را به شیرخوار داد.
محتشمی با اشاره به اینکه قطره‌های نامبرده نیز ممکن است دندان کودک را سیاه کنند، افزود: بلافاصله پس  از چکاندن قطره به داخل دهان کودک، از آب جوشیده سرد شده استفاده کرد و سپس با مسواک انگشتی، دندان کودک را تمیز کرد.
آیا قطره مولتی‌ویتامین میم تامین‌کننده آهن است؟
وی گفت: اگر قطره مولتی‌ویتامین میم را به کودک می‌دهید باید بدانید که این قطره حاوی آهن نیست و قطره مولتی‌ویتامین میم اورنج حاوی آهن است، بنابراین باید در کنار قطره ویتامین میم، به کودک قطره آهن هم داده شود اما اگر برای شیرخوارتان از مولتی‌ویتامین میم‌اورنج استفاده می کنید باید روزی یک سی‌سی به کودک داده شود تا نیاز او به این دو مورد را تامین کند.
اگر نوزاد قطره آهن را بالا آورد چه کار کنیم؟
این متخصص اطفال گفت: اگر هرازگاهی کودک مولتی ویتامین را بالا آورد، لازم نیست بلافاصله مجددا به او دوباره شربت یا قطره را بدهید، گر کوک به هیچ‌وجه قطره آهن را نخورد باید در مرحله اول قلق نوزادتان را پیدا کنید. اینکه برخی مادران می‌گویند نمی‌شود و نمی‌خورد و با این توضیحات خود را توجیه می‌کنند و دیگر به کودک قطره آهن را نمی‌دهند، باید بدانند رفتارشان اصلا منطقی نیست و باید به هر شکلی که شده قطره را به کودک بدهند زیرا ندادن به موقع و مرتب قطره به کودک با عوارض منفی همراه خواهد بود.
بعد از دادن قطره آهن می‌توان به کودک شیر داد؟
وی با تاکید بر اینکه نباید بلافاصله پس از خوراندن قطره آهن به کودک شیر داد، گفت: این کار جذب آهن را به تاخیر می‌اندازد؛ کودکانی که قطره آهن به آن‌ها داده نمی‌شود دچار کم‌خونی‌های زودرس می‌شوند و این عارضه به بروز بی‌اشتهایی، بداخلاقی و اختلال رشد و در سنین بالاتر عدم تمرکز ریزش موی شدید منجر می‌شود.
قطره آهن ایرانی بهتر است یا خارجی؟
این متخصص اطفال گفت: به هیچ‌وجه والدین نباید در دادن قطره آهن به کودک کوتاهی کنند، قطره آهن باید روزانه به طور مرتب و سر وقت مصرف شود؛ همه شیرخواران از سن ۳ ماهگی و ۴ ماهگی دچار کم‌خونی فیزیولوژیک می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود از ۶ ماهگی حتما به کودک قطره آهن که بهتر است از نوع ایرانی باشد، بدهید اینکه تاکید می‌شود نوع ایرانی آن را تهیه کنید به این دلیل است که میزان آهنی که یک کودک ایرانی به آن نیاز دارد، در این قطره موجود است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 12145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *