800
۰

اختلاف 2 جریان حاکم بر دولت این بار بر سر انتخاب وزیر صنعت/ گزینه جایگزین شریعتمداری کیست؟/از خانواده آمریکا نشین تا شبهه تابعیت 2 گانه

در حالی که ویسی به عنوان گزینه احتمالی وزارت صمت مطرح می شود بررسی کارنامه او حاکی از عدم توانایی او برای اداره وزارت صمت بوده و نمایندگان زیادی مخالف
اختلاف 2 جریان حاکم بر دولت این بار بر سر انتخاب وزیر صنعت/ گزینه جایگزین شریعتمداری کیست؟/از خانواده آمریکا نشین تا شبهه تابعیت 2 گانه
به گزارش شستون؛ همزمان با زمزمه هایی که مبنی بر رفتن شریعتمداری به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی شنیده می شد نام رضا ویسه به عنوان یکی از گزینه های وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.
رضا ویسه یکی از افرادی است که در کنار جهانگیری سال‌ها فعالیت کرده و ارتباط نزدیکی با جهانگیری دارد. او در جریان ارائه فهرست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس جزو گزینه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اما در نهایت نعمت‌زاده به این سمت منصوب شد و ویسه از سوی اسحاق جهانگیری به‌عنوان معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری منصوب شد.
سال 96 در شرایطی که احتمال معرفی ویسه به عنوان وزیر به مجلس زیاد شده بود یکباره شریعتمداری به عنوان وزیر معرفی شد؛ گفته می شد که شبهه دوتابعیتی بودن ویسه دلیل عدم معرفی وی به مجلس برای وزارت صنعت بوده است.
 
خانواده آمریکا نشین گزینه احتمالی وزارت صمت
یکی از نمایندگان اخیراً در مصاحبه‌ای از اقامت فرزندان ویسه در خارج از کشور خبر داده بود هرچند ویسه سال ها پیش در گفتگویی با یکی از نشریات اصلاح‌طلب اعلام کرده بود که دخترش در آمریکا تحصیل می‌کند و پسرش در کانادا و در سال چند بار برای دیدن آن‌ها به این کشورها سفر می‌کند. دوتابعیتی بودن وی بعدها حاشیه‌های زیادی را هم برای نهاد ریاست جمهوری ایجاد کرد و نمایندگان مجلس در دوران حضور وی در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، فشار جدی را برای تغییر وی به دولت وارد کردند.
وی همچنین در آن مصاحبه اذعان کرد که در سفرهای خود به کانادا علاوه بر دیدار فرزندش به دنبال انجام پروژه صنعتی هم بوده است. بنابراین رفت وآمد وی به کانادا بیش از سالی چند بار صورت می‌گیرد.
در سال 96 و هم‌زمان با انتخاب وزرای دولت دوازدهم باز هم نام ویسه برای پست وزارت صنعت مطرح شد، اما این بار نیز ویسه به مقصود نرسید. در تابستان 96 محمد شریعتمداری، رضا ویسه و حسن یونس سینکی سه گزینه‌ای بودند که نامشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم پیشنهاد شد که از میان این افراد شریعتمداری وزیر شد.
آخرین ناکامی ویسه به شهرداری تهران برمی‌گردد. در اردیبهشت 97 و پس از کنار رفتن محمدعلی نجفی اعضای شورای شهر تهران 28 تن را بعنوان کاندیدای پست شهرداری پایتخت انتخاب کردند که بازهم ویسه در بین گزینه‌ها بود، اما در نهایت افشانی به این سمت منصوب شد و ویسه از این سمت نیز بی‌نصیب ماند.
سهم خواهی ها از روحانی همچنان ادامه دارد و امروز باز هم نام ویسه برای تصدی گری بر کرسی وزارت صنعت مطرح شده است؛ جهانگیری فردی است که تمام تلاش خود را برای روی کار اوردن ویسه انجام می دهد. این در شرایطی است که جهانگیری برای گماردن گزینه مد نظر خود بر این وزارتخانه با جناج دیگر حاکم بر دولت که همانا واعظی و نوبخت به عنوان سردمداران حزب اعتدال و توسعه هستند، مواجه است.
بعد از انتصاب معاون اول روحانی و پیش از معرفی کابینه دولت یازدهم، گزارش هایی در رسانه ها منتشر شده بود مبنی بر اینکه جهانگیری تمایل دارد همکار قدیمی اش رضا ویسه را به وزارت صنعت برساند و نعمت زاده نیز به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی گزینه مجتبی خسروتاج را پیشنهاد کرده بود. سرانجام زمانی که نعمت زاده فهمید خسروتاج شانس کمتری نسبت به ویسه دارد، بر خلاف تصمیم ابتدایی اش، پذیرفت خودش وزیر صنعت شود تا این وزارت از کنترل او خارج نشود.
 
نقش ویسه در دولت یازدهم
پس از استقرار دولت، جهانگیری که موفق نشده بود ویسه را به وزارت برساند، او را به عنوان معاون هماهنگی و نظارت خویش در معاونت اول رئیس جمهور منصوب کرد. وی بعد از بازنشستگی زودرس در دولت نهم با ایجاد یک شرکت خصوصی مهندسی و مشاور صنعتی فعالیت خود را در بخش خصوصی آغاز کرد.

عضو هیات مدیره ایران خودرو و مدیر پروژه پیکان 1600 در سال 1370، تاسیس شرکت ساپکو و بر عهده گرفتن مدیرعاملی این شرکت در سال 1372 و قائم مقام ایران خودرو در سال 1378 نیز بخش دیگری از سوابق و کارنامه کاری ویسه هستند.

پیش از این در دولت خاتمی که عارف معاون اول بود، طیب نیا (وزیر اقتصاد دولت یازدهم) دبیر کمیسیون اقتصادی دولت و در دولت احمدی نژاد با معاون اولی رحیمی،علی آقامحمدی به عنوان معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی فعالیت داشتند.

ویسه در دولت های هاشمی و خاتمی به تناوب جزو مدیران ارشد شرکت های خودروسازی بود و بین سال‌های 1380 تا 1384 در دولت دوم خاتمی ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)  را برعهده گرفت. در آن دوران ویسه به عنوان پدرخوانده صنعت خودروسازی کشور محسوب می شد و طیفی از مدیران همسو با خود را در شرکت های تو در توی خودروسازی به کار گماشت.
 
با چهره پشت پرده مدیریت بورس بیشتر آشنا شوید؟
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند علت اصلی عدم پیشرفت صنعت خودروسازی تفکرات امثال رضا ویسه است؛ تفکرات ویسه وتیم همراهش صنعت خودروسازی را به سمت مونتاژ پیش برد و در سال های گذشته عدم پیشرفت در این صنعت را از چشم تیم ویسه می دانند.
بسیاری از نمایندگان مجلس نیز با این گزینه به عنوان وزارت صنعت مخالفت زیادی دارند؛ در سال های گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات زیادی داشته است که قطعاً سامان بخشیدن به اوضاع این وزارت نیازمند تدابیر ویژه‌ای خواهد بود.
دو تابعیتی بودن گزینه احتمالی وزارت صمت، اقامت خانواده وی در کشورهای دیگر، عدم توانمندی وی در اداره یک وزارتخانه، سن بالا و ... از دیگر ایراداتی است که نمایندگان به گزینه احتمالی وزارت صمت گرفته اند.

منبع: دانا
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 12158
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *