800
۰

ماهواره امیرکبیر؛ اولین سفیر ایرانی بر مدار بالندگی/ «پیام» به مقصد می‌رسد؟

به گفته مسئولان ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر برای پرتاب آماده است و تنها به اجازه سازمان فضایی و شورای عالی امنیت ملی احتیاج دارد.
ماهواره امیرکبیر؛ اولین سفیر ایرانی بر مدار بالندگی/ «پیام» به مقصد می‌رسد؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۸۶ سازمان فضایی ایران به دانشگاه‌های  شریف، امیرکبیر و علم‌وصنعت سفارش ساخت ۳ ماهواره را داد و در همان زمان دانشگاه شریف کار ساخت ماهواره دوستی یا همان شریف ست را آغاز کرد، دانشگاه علم‌وصنعت طراحی ظفر را عهده دار شد  و دانشگاه  امیرکبیر هم  ماهواره پیام را طراحی کرد؛ ماهواره‌ای که برای پایش وضعیت گیاهی سطح کره زمین و بدست آوردن اطلاعات آن ساخته شده است.
پس از گذشت ۹ سال در فروردین ماه سال ۹۵ با حضور رئیس جمهور پیام امیرکبیر برای اولین بار رونمایی شد؛ ماهواره‌ای که قرار بود همان سال جهت قرار گرفتن روی مدار‌ها به فضا پرتاب شود، اما این اتفاق نیفتاد و ۱۳ اسفند سال ۹۵ محسن  بهرامی رئیس سازمان فضایی وقت خبر از تکمیل فرآیند ساخت ماهواره پیام را داد و گفت: این ماهواره در حال تکمیل است و بزودی به فضا پرتاب می‌شود.
 23 اسفند ماه همان سال احمد معتمد‌ی رئیس دانشگاه امیر‌کبیر در نشست خبری این دانشگاه با اشاره به ماهواره پیام گفت: این ماهواره در ایام دهه فجر رو‌نمایی شد و به اتاق تمیز رسید و امروز ماهواره پیام آماده پرتاب است، ولی زمان دقیق پرتاب آن اعلام نشده است.
پس از گذشت کش‌وقوس‌های فراوان صحبت‌های بسیاری مبنی بر پرتاب این ماهواره در سال 96 انجام شد که البته هیچ کدام از آن‌ها به واقعیت نپیوستند؛ عده‌ای گفتند قرار است همان بلا‌هایی که سر شریف‌ست آمده گریبانگیر پیام امیرکبیر هم شود، اما مسئولان سازمان فضایی مکرراً  بیان می‌کردند که تا پایان سال ماهواره پرتاب می‌شود و برای قرار گرفتن آن روی مدار برنامه‌های بسیاری در نظر گرفته شده است.
ماهواره امیرکبیر؛ اولین سفیر ایرانی بر مدار بالندگی/ پیام به مقصد می‌رسد؟
مأموریت پیام امیرکبیر چیست؟
ماهواره پیام امیرکبیر می‌خواهد روی مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار بگیرد  و ۳ مأموریت کلی برای آن تعریف شده است؛  تصویربرداری از سطح زمین و بدست آوردن اطلاعاتی در رابطه با محیط‌ زیست،  پایش اطلاعات گیاهی و در نهایت ذخیره داده‌های مختلف و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی از جمله اهدافی است که برای این ماهواره  در نظر گرفته شده است.
از سال ۸۶ تا سال ۹۵ حدود ۱۱۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای ساخت این ماهواره تلاش کردند دانشجویانی که با هزاران امید تنها هدف و آرزویشان  قرار گرفتن پیام روی مدار بود؛ اما متأسفانه پس از گذشت ۹ سال هنگامی که دیدند تلاششان نتیجه‌ای نمی‌دهد و ماهواره به فضا پرتاب نمی‌شود دلسرد شدند و بخشی از آن‌ها برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتند و بخشی دیگر جذب بازار کار شدند.
اما از ابتدای امسال  دوباره بحث پرتاب ماهواره پیام قوت گرفته است و در گوشه‌وکنار اخبار مواردی را می‌دیدیم که نشان از پرتاب ماهواره دانشگاه امیرکبیر را دارد.
هفتم شهریور ماه امسال مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزییات ماهواره امیرکبیر گفت: در آخرین بازدیدی که از دانشگاه امیرکبیر داشتیم متوجه شدیم که این ماهواره پلمپ شده و در اختیار سازمان فضایی برای پرتاب قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: گام‌های پایانی «پیام» برای پرتاب
ماهواره امیرکبیر؛ اولین سفیر ایرانی بر مدار بالندگی/ پیام به مقصد می‌رسد؟
15 مهر ماه امسال بود که  محمود مانی‌ رئیس‌ دانشکده‌ هوا و فضا دانشگاه امیرکبیر‌ در نشست‌ تخصصی‌ ماهواره پیام‌ دانشگاه امیرکبیر‌ با بیان اینکه کار ساخت این ماهواره‌ها به پایان رسیده است، اظهار کرد: تا چند هفته آینده ماهواره‌ دانشگاه امیرکبیر‌ برای پرتاب تحویل سازمان فضایی‌داده‌‌ می‌شوند.
افتخار آفرینی ایران در مدارهای جهانی
همچنین نهم مهر ماه و پس از صحبت‌های برومند و مانی؛ مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری به مناسبت هفته فضا اظهار کرد: پیام امیرکبیر تا آخر امسال پرتاب می‌شود، همچنین وی در برنامه‌های مختلفی که به مناسبت هفته فضا برگزار می‌شد باز هم به پرتاب ماهواره پیام اشاره کرد و گفت که به قطع این ماهواره امسال برای قرار گرفتن روی مدار پرتاب خواهد شد.
از واخر سال 95 تا به امروز مسئولان مختلفی که درگیر پروژه پیام بوده‌اند همگی از پرتاب این ماهواره خبر دادند و گفتند که به زودی پیام پرتاب خواهد شد؛ البته مسئولان دانشگاهی هم خودشان از زمان دقیق پرتاب این ماهواره خبر ندارند زیرا با اجازه شورای عالی امنیت ملی و وزارت دفاع ماهواراه ها مجوز پرتاب را دریافت می‌کنند؛ مجوزی که هنوز به هیچ یک از ماهواره‌های دانشگاهی ایران داده نشده و پیام به عنوان اولین سفیر قرار است طلایه دار دیگر ماهواره ها باشد و بر مدار بالندگی قرار بگیرد.
خبر خوش مسئولان سازمان فضایی درباره پبام امیرکبیر
اما خبر خوشی که چندی پیش از سوی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده شد اندک امیدی را در دل‌ها زنده کرد و این وعده را داد که ماهواره پیام امیرکبیر  تا هفته آینده برای پرتاب تحویل داده می‌شود.
بیشتر بخوانید: ماهواره «پیام» هفته آینده به سازمان فضایی تحویل داده می‌شود
به دنبال این خبر خوش وزیر، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره آخرین جزئیات ماهواره پیام نوشت: «هم اکنون متخصصان تیم پروژه ماهواره پیام پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران در حال انجام تست‌های فرایند تحویل‌گیری هستند».
ماهواره امیرکبیر؛ اولین سفیر ایرانی بر مدار بالندگی/ پیام به مقصد می‌رسد؟
بیشتر بخوانید: چشم امید میلیون‌ها ایرانی به پیام، دوستی و ناهید
تمام تست‌های تخصصی برای پرتاب ماهواره انجام گرفته است
سیدمصطفی صفوی مدیر پروژه ماهواره پیام امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی پرتاب نشدن این ماهواره طی سالیان گذشته اظهار کرد:‌ در ابتدا قرار بود که این ماهواره با پرتاب‌گر خارجی به فضا پرتاب شود اما به دلیل برخی مشکلات ارتفاع ماهواره را از 661 کیلومتر به 500 کیلومتر تغییر دادیم و اکنون قرار است به کمک پرتابگر داخلی سیمرغ  پیام به فضا فرستاده شود.
مدیر پروژه ماهواره پیام امیرکبیر با اشاره به تست‌های این ماهواره گفت: اکنون پیام امیرکبیر تمام تست‌های سازگاری مغناطیسی، حرارتی و سازه‌ای را پشت سر گذاشته است و با اعلام سازمان فضایی برای قرار گرفتن به مدت 2 سال روی مدار به زودی پرتاب خواهد شد.
صفوی درباره زمان دقیق پرتاب این ماهواره بیان کرد: البته زمان دقیق پرتاب ماهواره دست مسئولان مربوطه است و ما از زمان دقیق آن آگاه نیستیم  اما دانشگاه امیرکبیر به وظیفه خود مبنی بر ساخت طراحی ماهواره به صورت کاملاً تخصصی و دقیق عمل کرده و آن را تحویل مراجع مربوطه داده است.
ماهواره امیرکبیر؛ اولین سفیر ایرانی بر مدار بالندگی/ پیام به مقصد می‌رسد؟
سرانجام پرتاب ماهواره پیام چه می‌شود؟
اگر ماهواره پیام امیرکبیر پرتاب شود می‌تواند برگ زرین و افتخار بزرگی برای صنعت فضایی ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی باشد؛ ماهواره‌ای که با تلاش و دانش بسیار زیادی ساخته شده است و می‌تواند سبب پیشرفت کشور ایران شود.
ساخت ماهواره های مختلف برای تمام کشورهای جهان حائز اهمیت است زیرا صنعت فضایی نه تنها سبب پیشرفت کشورها می‌شود بلکه درآمدزایی بسیاری را هم به دنبال دارد و می‌تواند به رفع بسیاری از چالش‌های موجود کمک کند؛ دانشگاهیان و نخبه‌های کشور نشان دادند که توان ساخت انواع ماهواره های مختلف را دارند و برای تکمیل افتخار خود تنها به توجه، حمایت و اجازه احتیاج دارند اکنون چشم امید تمام ایرانیان به ماهواره پیام دوخته شده است و آن‌ها منتظر هستند تا در دهه فجر و همزمان با روز فناوری فضایی شاهد پرتاب پیام پس از 9سال  باشند و باید دید که آیا صحبت‌های مسئولان محقق می‌شود و آیا پیام به مقصد خود می‌رسد و آرزوی دیرینه ایرانیان محقق می‌شود یا خیر.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 12964
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *