800
۰

دلایل احساس سردی در بدن/ چه کنیم سردمان نشود؟

متخصص طب سنتی گفت: از دیدگاه طب سنتی احساس سرما در بدن که معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود بر اساس شناخت علت، درمانی متفاوت در هر فرد دارد.
دلایل احساس سردی در بدن/ چه کنیم سردمان نشود؟
به گزارش شستون؛ سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل احساس سردی در بدن، گفت: شایع‌ترین علت احساس سردی در بدن، سوءمزاج سرد است؛ افرادی که مبتلا به سوء مزاج سرد هستند، می‌توانند با استفاده صحیح از تدابیر گرمابخش مشکل خود را برطرف کنند.
وی درباره درمان این عارضه اظهار کرد: برای رفع این مشکل افراد باید لباس‌های گرم بیشتری پوشیده و کمتر درمعرض سرما قرار بگیرند زیرا مقدار زیادی از حرارت بدن از طریق دست‌و پا‌ هدر می‌رود بنابراین لازم است این افراد بیشتر از جوراب و دستکش و ساق استفاده‌کنند.
متخصص طب سنتی ادامه داد: بهتر است محل خواب این افراد نزدیک رادیاتور یا بخاری باشد و به‌خصوص سرشان در معرض جریان هوای سرد قرار‌ نگیرد. در سفر‌های زمستانی نیز بهتر است وسایل گرمایشی کافی مانند پتو، کیسه آب‌جوش، هیتر برقی و... به همراه داشته باشند.
رمضانی توصیه کرد: ضروری است افراد دچار سوء مزاج سرد بی تحرکی را کنار گذاشته و روزانه چند نوبت حتی کوتاه حرکات ورزشی انجام دهند؛ ورزش کردن عاملی بسیار مهم و موثر در گرمابخشی به بدن است و به برطرف شدن سردی بدن کمکی شایان می‌کند.
وی درباره رژیم غذایی این افراد توضیح داد: این افراد باید تا حد امکان از مصرف سردی‌ها مانند ماست و دوغ و ترشیجات و میوه‌های ترش و خیار و گوجه ... و غذا‌های سرد مانند سالاد‌ و الویه  اجتناب کرده و با استفاده از غذا‌های با طبع گرم مانند نخودآب، فسنجان، و مصرف غذا با زیره و دارچین و پیاز پخته شده باشد و سبزیجاتی شامل نعناع، تره، ترخون، مرزه، و ترب به گرم شدن طبع بدن خود کمک کنند، همچنین بهتر است صبحانه شامل ارده و شیره، عسل و گردو باشد و کمتر از پنیر استفاده شود.
متخصص طب سنتی ادامه داد: افراد سرد مزاج، می‌توانند متناسب با فصلی که در آن هستند طی روز از میوه‌های گرم مزاج مانند موز، نارگیل، پسته، انجیر، انگور، خربزه، خرما و سایر میوه‌های شیرین استفاده کنند. علاوه بر این استفاده از دمنوش‌های گرم مانند زنجبیل، دارچین، آویشن، زنیان، نعناع، زعفران، بابونه، مرزنجوش و حتی نبات داغ می‌تواند به رفع سردی مزاج این افراد کمک کند.
اقدامات موثر برای رفع سردی بدن
وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثر برای رفع احساس لرز و سردی در بدن به‌خصوص در روز‌های سرد زمستان، فرو دادن یک حبه کوچک سیرخام در میان صبحانه است. استفاده از سیر و فرآورده‌های آن مانند سیر داغ یا پودر سیر در غذا در گرم کردن بدن نیز بسیار کمک خواهد کرد.
رمضانی درباه علل دیگر این بیماری تصریح کرد: غیر از سوء مزاج ضعف بدن نیز می‌توانند موجب احساس لرز یا سردی در بدن شود؛ در افرادی که دچار ضعف هستند استفاده افراطی از گرمی‌ها توصیه نمی‌شود و بهتر است این افراد به رفع علت این مشکل بپردازند، استفاده کافی از غذا‌ها و خوراکی‌های مقوی و تقویت بدن بهترین درمان در این افراد است، همچنین در این موارد بایستی فعالیت‌ها و شرایطی که باعث اتلاف انرژی و توان فرد می‌شود و بدن را ضعیف می‌کند شناسایی شده و متوقف شود.
وی اظهار کرد: علت دیگر احساس سردی در بدن غلظت خون است که خود یک بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند سرمنشاء بیماری‌های بسیار دیگر مانند چربی خون، تصلب شرائین، چاقی و کبد چرب باشد. گردش خون و توزیع حرارت در بدن افراد دچار غلظت خون معمولا به خوبی صورت نمی‌گیرد و ممکن است این افراد دچار علائمی متناقض مانند گرمی دست‌ها و سردی پا‌ها و یا احساس حرارت و کلافگی از درون و در عین حال سردی دست و پا‌ها باشند. بهترین اقدام در این افراد مراجعه به متخصص طب سنتی است تا با درمان غلظت خون و دریافت توصیه‌ها و رژیم غذایی مناسب، هم علائم سردی بدن برطرف شود و هم احتمال ابتلا به بیماری‌های بسیاری در آینده کاهش یابد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 13303
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *