800
۰
در پی اعلام رسمی کشور پاکستان مبنی بر شناسایی گونه "اُمیکرون"،

ناقوس خطر شیوع موج جدید کرونا در جنوب شرق ایران به صدا در آمد/دوچندان شدن نگرانی ها از قرار گرفتن در آستانه شب یلدا و پایین بودن شاخص واکسیناسیون در سراوان

با توجه به اعلام رسمی پاکستان مبنی بر شناسایی گونه جدید "اُمیکرون" نگرانی ها در باب انتشار این ویروس در منطقه سراوان به دلیل داشتن بیشترین مرز خاکی با این کشور دوچندان شد.
ناقوس خطر شیوع موج جدید کرونا در جنوب شرق ایران به صدا در آمد/دوچندان شدن نگرانی ها از قرار گرفتن در آستانه شب یلدا و پایین بودن شاخص واکسیناسیون در سراوان
به گزارش شستون؛ طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی نوع جدید کرونا که در آفریقا شناسایی شده "اُمیکرون" و نوع نگران کننده نامگذاری شد، نسبت سرایت آن از دیگر جهش های شناسایی شده بیشتر است.

پس از اعلام شناشایی این نوع از ویروس کرونا، نگرانی ها در باب شیوع آن در جهان شدت یافت و حال با شناسایی و اعلام گزارش رسمی کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان ناقوس خطر انتشار آن در کشور و به ویژه سیستان و بلوچستان و شهرستان سراوان که بیشترین مرز خاکی را با پاکستان دارد را به صدا در آورده است.

مسئولین در تلاش هستند تا اعلام هشدارها، افزایش سطح آگاهی مردم از سوش جدید، ارتقاء شاخص های سلامت و بالا بردن روند واکسیناسیون از انتشار آن جلوگیری کنند.

 از سوی دیگر با نزدیک شدن به بلند ترین شب سال و برپایی آیین های سنتی شب یلدا در ایران؛ نگرانی از عدم رعایت بهداشت میان کارشناسان بهداشتی دوچندان شده است تا مبادا از سوراخ سهل انگاری و عادی شدن و همچنین قرار گرفتن اکثر نقاط کشور در وضعیت آبی رنگبندی کرونا بار دیگر شاهد شیوع موج جدید و گرفتاری مردم شویم.
عدم همکاری مردم علت پایین بودن شاخص واکسیناسیون کرونا در سراوان

احمد سپاهیان رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در خصوص تامین و تهیه واکسن کرونا در سراوان هیچ گونه مشکلی وجود ندارد اما علت پایین بودن شاخص دریافت واکسیناسیون در شهرستان عدم همکاری مناسب شهروندان است.

وی ضمن گلایه مندی از عدم استقبال مطلوب شهروندان نسبت به دریافت واکسن کرونا، افزود: در شهرستان گلشن شاخص واکسیناسیون کرونا بسیار پایین بود اما در حال حاضر با تمهیدات اندیشیده شده نسبت به هفته گذشته روند مطلوبی را شاهد هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: شاخص واکسیناسیون کرونا در سراوان 70 درصد است اما به دلیل پایین بودن شاخص واکسیناسیون در گلشن، شاخص به 44 درصد رسیده است.

سپاهیان توصیه کرد: افرادی که واکسن دریافت نکردند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسن و مراکز بهداشت اقدام به تلقیح واکسن کرونا کنند.

وی با اشاره به اعلام رسمی پاکستان مبنی بر مشاهده نوع جدید کرونا "اُمیکرون" در این کشور و اینکه سراوان بیشترین مرز خاکی را با این کشور دارد، تصریح کرد: در این منطقه رفت و آمدهایی به دلیل خویشاوندی با کشور پاکستان انجام می شود که این نگرانی وجود دارد چنانچه شهروندان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند در معرض خطر نوع جدید کرونا قرار گرفته ایم.

گول وضعیت آبی را نخوریم

رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان اذعان کرد: توصیه می شود رفت و آمدها کاهش یابد و اگر این امکان وجود ندارد شهروندان حداقل پس از بازگشت از سفر به پاکستان از حضور در جامعه خود داری و خود را در منزل قرنطینه و چنانچه دارای علایم هستند در سریع ترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

سپاهیان گفت: انجام واکسیناسیون در کاهش علایم ابتلا به کرونا 100 درصد موثر است و فرد به شکل بسیار خفیف مبتلا و میزان مرگ و میر را کاهش می دهد.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در آستانه طولانی ترین شب سال و برگزاری آیین های باستانی این انتظار از مردم می رود که گول قرار گرفتن در وضعیت آبی را نخورند و به خاطر سلامتی خود و خانواده از برپایی دورهمی پرهیز و یا در حداقل زمان ممکن در فضای بزرگ و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود.

انتهای پیام/
 
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 24291
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *