800
۰

انتقام از روشنگری‌های کیهان با بهانه‌ای خنده‌دار/ پاسخ منفی ایران به درخواست مکرون/ ادعای نامه عذرخواهی محرمانه بارزانی از ایران

فشار دولت برای توقیف‌ کیهان، انتقام از چهار سال تیترهای انتقادی این روزنامه بود.
انتقام از روشنگری‌های کیهان با بهانه‌ای خنده‌دار/ پاسخ منفی ایران به درخواست مکرون/ ادعای نامه عذرخواهی محرمانه بارزانی از ایران
به گزارش شستون؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
 
 
کیهان
 
انتقام از روشنگری‌های کیهان با بهانه‌ای خنده‌دار
«فشار دولت برای توقیف‌ کیهان، انتقام از چهار سال تیترهای انتقادی این روزنامه بود».
هفته‌نامه 9 دی با انتشار این تحلیل نوشت: چهارشنبه گذشته سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر عجیب توقیف دو روزه روزنامه کیهان را منتشر کرد. (هر چند لحظاتی بعد، خبر از روی این سایت حذف شد و مقامات قضایی نیز تا لحظه انتشار گزارش 9 دی واکنشی نشان ندادند)؛ عجیب بودن این خبر نه از جهت بی‌سابقه بودن چنین رفتارهایی در دولت اعتدال، بلکه به دلیل علت این توقیف بود. چرا که توقیف و شکایت از رسانه‌های منتقد در این دولت، از شاخصه‌ها و نقطه تمایزات این دولت است. نمونه بارز آن هم همین 9 دی است که 4 بار در 4 سال اول دولت اعتدال، توقیف شد.
علت عجیب توقیف کیهان اقدام بر خلاف سیاست‌های اصولی و بیّن جمهوری اسلامی عنوان شده که مصداق آن از نظر شورای امنیت ملی تیتر دوشنبه گذشته این روزنامه است. «شلیک موشک انصارالله یمن به ریاض؛ هدف بعدی، دبی» این تیتر گزارشی است مستند به مواضع رهبران انصارالله و نه مواضع جمهوری اسلامی ایران.
«اقدام خلاف امنیت ملی» اتهام خنده‌داری است که در زمان مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق سعودی نیز از سوی این دولت به روزنامه وطن امروز به خاطر تیتر «خبر مرگش» نسبت داده شد و پای این روزنامه را هم به دادگاه کشاند. گویا خاطر حکام آل‌سعود برای دولتمردان اعتدالی خیلی عزیز است که تاب تیتر انتقادی یک روزنامه علیه آل‌سعود را نیز ندارند و مهر اقدام خلاف امنیت ملی بر آن می‌زنند.
در واقع به نظر می‌رسد، جرم اصلی کیهان چیزی غیر از این جرم اعلام شده باشد؛ گویا توقیف دو روزه کیهان، هزینه انتقادات صریحش از دولت روحانی طی چهار سال گذشته باشد. انتقاد از برجام و سیاست‌های هسته‌ای، بی‌عملی در اقتصاد، فسادهای نجومی و...
«موضع خلاف مصالح و امنیت ملی، سخنان دولتمردی بود که گفت آمریکا در پنج دقیقه می‌تواند تمام توان دفاعی ما را نابود کند! و آن دیگری که وسط مذاکرات مدعی شد خزانه خالی است! اینها انتقام‌کشی از کیهان است که چرا به درستی سرانجام اعتماد به شیطان بزرگ را پیش‌بینی کرد.
9 دی با غیرقانونی خواندن توقیف کیهان نوشت: تبصره 2 ماده پنج قانون مطبوعات مصوب 1379 توقیف نشریه متخلف از ماده مذکور را در صلاحیت «دادگاه» دانسته نه «دادستانی». یعنی دادگاه می‌تواند خارج از نوبت و در اسرع وقت مبادرت به توقیف کند. همچنین کیهان، مطابق موازین اسلامی و بند 16 اصل سوم و نیز اصل 164 قانون اساسی جمهوری اسلامی در جهت حمایت از مظلومین مسلمان یمن اقدام نموده است.
در همین حال روزنامه جوان در مطلبی با عنوان «امنیت ملی معطل تیتر کیهان مانده بود؟!» نوشت: تفسیری که از تیتر کیهان شد، گرا دادن کیهان برای حمله به دوبی بود؛ این تفسیر البته خنده‌دار می‌نمود؛ چه آنکه مطلب کیهان استنباط از نقل قول یمنی‌ها بود و نه تحلیل شخصی؛ و از سویی آیا انصارالله تصمیمات نظامی‌اش را با خواندن کیهان می‌گیرد؟!
جالب اما گره زدن امنیت ملی به تیتر کیهان بود. داخل ایران برخی‌ها آنقدر شلوغ کردند که حتماً تذکر به کیهان، رنگ و بوی برخورد جدی‌تر و توقیف بگیرد و بعد همان‌هایی که با جمله «پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان» سوت و کف می‌زدند، ذوق‌زده توقیف کیهان شدند. برخوردی که با کیهان شد البته در ایران به نسبت خطای صورت گرفته، نظیری ندارد، توقیف به خاطر تیتر تهدید کشور خارجی آن هم از زبان یک کشور خارجی دیگر واقعاً تاکنون نظیری نداشته است. توقیف‌های نشریات در ایران تاکنون به دلیل زیر سؤال بردن مبانی اسلامی و مذهبی (همچون روزنامه بهار، مردم امروز، صبح امروز و...) انجام می‌شد؛ اما چند سالی می‌شود رسم جدیدی دارد جا می‌افتد. وطن امروز علیه پادشاه عربستان تیتر می‌زند، به برخی‌ها در داخل برمی‌خورد؛ خبرگزاری فارس علیه رئیس‌جمهور ترکیه می‌نویسد، برخی در داخل اذیت می‌شوند؛ کیهان تیتر از قول انصارالله علیه متحدان آل‌سعود می‌زند، می‌گویند امنیت ملی به خطر افتاده است! این روند خوبی نیست که دارد جا می‌افتد به خاطر مطلب علیه خارجی‌ها با داخلی‌ها برخورد شود. از طرفی بارها مطالبی علیه امنیت ملی در رسانه‌ها منتشر شده و برخوردی هم نشده، همچون شرق که از عوامل تنش‌زای منطقه را شلیک موشک‌های سپاه به داعش دانسته بود یا روزنامه قانون که گریه تفنگداران آمریکایی پس از دستگیری توسط سپاه را به این دلیل دانسته بود که سپاه برایشان یادآور برخورد داعش با اسرایشان بوده است!
 
 
نگرانی بی‌سابقه پایه‌گذار سلطنت‌سعودی از بلاهت‌های ولیعهد عربستان

افتضاح بارآمده توسط ولیعهد خام نظام سعودی چنان بالا گرفته که شبکه دولتی انگلیس هم از رفتارهای وی به عنوان ماجراجویی منتهی به شکست یاد کرد.
بی‌بی‌سی با وجود حمایت از مواضع ضد ایرانی آل سعود در طول سال‌های اخیر، در تحلیلی نوشت: راننده تاکسی با خشم می‌گفت اگر مسافر سعودی به پستش بخورد، از ماشین بیرونش می‌اندازد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را با عبارت «یا عیب الشوم» (ای لکه ننگ) خطاب می‌کرد و دستش را از فرمان رها می‌کرد و به نشانه دعا به سوی آسمان می‌گرفت و می‌گفت: «خدایا این طفل مجنون، می‌خواهد جنگ را به خانه ما بیاورد، کشور خودش را چنان دچار جنگ کن که همه‌شان در کوه‌ها آواره شوند. الهی همه شما خلیجی‌ها در آتش همان نفت خودتان بسوزید.»
نفرین غضبناک این راننده تاکسی، نمونه‌ای از احساس بسیاری از لبنانیها نسبت به عربستان سعودی در این روزهاست، فارغ از اینکه هوادار کدام جریان سیاسی باشند یا از چه مذهبی پیروی کنند. دیگر برای همه قطعی شده که نخست‌وزیرشان در دست سعودیها اسیر است و استعفای «اجباری» او قرار بوده، سناریویی هولناک برای کشورشان رقم بزند. در عین حال، بیشترشان بر این باورند که این سناریو، شکست خورده و بر پرده واقعیت نقش نخواهد بست.
آگاهان امور منطقه نیز، چه در داخل و چه خارج لبنان، تقریبا همگی با افکار عمومی در لبنان هم‌صدایند که محمد بن سلمان نقشه‌ای برای لبنان داشته که از همان آغاز، شکست خورده است. در این «نقشه»، قرار بوده اعلام استعفای سعد حریری، هواداران او را در لبنان به خیابانها بریزد و علیه «دخالت ایران» و «سلطه حزب‌الله» بشوراند، شبیه موجی که حدود سیزده سال پیش، پس از ترور رفیق حریری علیه سوریه به پا خاست و سوریه را ناچار کرد ارتش خود را از لبنان خارج کند.
اما نه‌تنها چنین موجی به راه نیفتاد، بلکه جریان سیاسی مستقبل (آینده) که سعد حریری در رأس آن قرار دارد و اکثریت اهل سنت لبنان را نمایندگی می‌کند، با جریان‌های سیاسی مخالف عربستان سعودی هم‌صدا گشت و خواهان بازگشت حریری به لبنان شد.
این جریان با اینکه همواره پایگاه سعودی‌ها در لبنان به شمار می‌رفت، اکنون به دلیل وضعیتی که برای حریری پیش آمده، در بدنه و بخش عمده‌ای از رهبری‌اش، به خصوص میان خاندان حریری، نشانه‌های دلسردی از عربستان از خود نشان می‌دهد، چه رسد به آنکه برای برآوردن خواست سعودیها، دست به سازماندهی تظاهرات علیه ایران و حزب‌الله در لبنان بزند.
پایگاه دیگر عربستان برای خیزشی علیه حزب‌الله و دیگر متحدان ایران، فلسطینیان لبنانند که حدود نیم میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.
گزارش‌هایی به نقل از منابع اطلاعاتی در رسانه‌های لبنانی منتشر شده، حاکی از اینکه اخیرا تلاش‌هایی در جریان بوده تا ساکنان اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوه در شهر صیدا در بیرون از این اردوگاه در چارچوب حرکتی اعتراضی علیه حزب‌الله، بزرگراهی را که صیدا را به جنوب لبنان متصل می‌کند، ببندند.
با توجه به اینکه ساکنان عین‌الحلوه مسلح‌اند و این اردوگاه یکی از مراکز تنش‌خیز لبنان به شمار می‌رود، چنین اقدامی می‌توانست بحرانی جدی بیافریند اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده و رهبران اردوگاه، حاضر به تن دادن به چنین خواسته‌ای نشده‌اند. گروه اصلی حاکم بر این اردوگاه، جنبش فتح است و اخیرا هم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در دیداری که در اردن با رئیس پلیس لبنان داشته به او اطمینان داده که اردوگاه‌های فلسطینی عامل تنش در لبنان نخواهند شد.
اهرم دیگری که برای پیشبرد طرح حمله به حزب‌الله و منافع ایران در لبنان باقی می‌ماند، حمله نظامی است.
از لحاظ نظامی و به دلایل واضح جغرافیائی، عربستان نمی‌تواند خود مستقیما دست به چنین حمله‌ای بزند. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید از منابع موثقی اطلاع دارد که عربستان از اسرائیل خواسته است به حزب‌الله حمله نظامی کند و اطمینان داده که حاضر است ده‌ها میلیارد دلار هزینه چنین جنگی را تا زمان نابودی کامل حزب‌الله بپردازد. روزنامه لبنانی اخبار هم به نقل از منابع خود، توضیح بیشتری در این زمینه داده و نوشته که این طرح قرار بوده با موافقت و همراهی آمریکا و شامل حمله به پایگاه‌ها و نفرات حزب‌الله هم خاک سوریه و هم لبنان باشد.
اما به نظر می‌رسد چنین نقشه‌ای نیز پیش از عملی شدن، با شکست مواجه شده است. هم وزارت خارجه آمریکا و هم کاخ سفید در بیانیه‌های رسمی جداگانه‌ای با هرگونه ایجاد تنش و درگیری در لبنان ابراز مخالفت کرده‌اند.
حمله گسترده اسرائیل به لبنان در یازده سال پیش، نه‌تنها به نابودی حزب‌الله نینجامید، بلکه بر محبوبیت وپایگاه اجتماعی این گروه افزود و باعث شد این جنگ به عنوان پیروزی برای حزب‌الله ثبت شود و اکنون نیز همه برآوردها و گمانه‌ها حاکی از این است که حزب‌الله نسبت به یازده سال پیش در موقعیت بسیار قوی‌تری از لحاظ نظامی قرار دارد و در نتیجه، جنگ برای اسرائیل بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد شد.
بدین ترتیب اگر عربستان طرحی علیه ایران و حزب‌الله در لبنان تدارک دیده باشد، زمینه‌ای برای اجرای آن دیده نمی‌شود و می‌توان گفت چنین طرحی پیش از اجرا با شکست روبرو شده است. بدتر آنکه، متحدان همیشگی عربستان در لبنان هم دچار دلسردی شده‌اند و در صفشان شکاف افتاده است. وقتی سعد حریری و خاندانش با دهها سال پیوستگی و وابستگی به عربستان سعودی و حتی برخورداری‌شان از شهروندی این کشور، چنین سرنوشتی یافته‌اند، بدیهی است هر سیاستمدار و جریان سیاسی هم که در لبنان بخواهد روی پشتیبانی عربستان حساب کند، دچار شک و دودلی می‌شود. این شک و دودلی می‌تواند در انتخابات پیش رو در لبنان به شدت به زیان منافع عربستان تمام شود.
از زمانی که محمد بن سلمان در سایه زمامداری پدرش خیزش خود را به سوی قدرت آغاز کرد و عملا به اداره‌کننده اصلی کشورش بدل شد، عربستان وارد ماجراجویی‌های بزرگی شده که به جایگاه این کشور زیان رسانده است. ابتدا جنگ یمن که دو سال و نیم است عربستان با تمام جنگ افزار پیشرفته و بنیه مالی قوی‌اش نتوانسته از پس گروهی شبه نظامی در فقیرترین کشور خاورمیانه برآید و حتی پایتختش نیز در خطر حمله قرار گرفته است. افکار عمومی جهانیان را نیز به شدت علیه عربستان برانگیخته است. سپس ماجرای تملک دو جزیره مصری در ازای پرداخت دو میلیارد دلار که مصری‌ها را به شدت نسبت به عربستان دل چرکین کرد. در پی آن، بحران قطر که رقیب را به دشمن تبدیل کرد و اکنون هم بحران سعد حریری که نه‌تنها به منافع عربستان در لبنان صدمه زد بلکه وجهه پادشاهی سعودی را حتی نزد دوستانش هم خدشه‌دار کرد.
چنین کارنامه‌ای سبب شده که شعار محمد بن سلمان در نوسازی سیاسی و اقتصادی عربستان و مبارزه با فساد هم به ماجراجویی دیگری برای حذف رقیبان داخلی‌اش تعبیر و ترجمه شود و به این گمانه‌ دامن زند که همان‌گونه که «ماجراجویی‌های منطقه‌ای» او از دوستان عربستان کاسته و به سود دشمنانش تمام شده، چه بسا که کارزاری که در داخل کشور به راه انداخته و طرح‌های بلندپروازانه اقتصادی و اجتماعی که اخیرا از آن پرده برداشته نیز به همین سرنوشت دچار شود.
فراخواندن فوری سعد حریری به ریاض و اعلام استعفای او با هر نیتی که انجام شده باشد، نتیجه‌اش تاکنون دلزدگی دوستان عربستان در لبنان بوده و تقویت جایگاه حزب‌الله، تا آنجا که هم آنانی که در مراسم سوگواری اربعین شرکت جستند برای سیدحسن نصرالله ندای لبیک سر دادند و هم جوانانی در عشرتکده با آواز خواننده رقصیدند که می‌خواند: اذا ما بترده السعودیه بالقوه، بیجیبه السید (اگر عربستان به زودی حریری را برنگرداند، سید او را برمی‌گرداند.)
گفتنی است گزارش شبکه دولتی انگلیس در حالی است که رژیم انگلیس پایه‌گذار وهابیت و سلطنت سعودی در عربستان بوده است.
 
 
خراسان
 
هشدار به مدیران دولتی درباره مجازات های تکرار پلاسکو
 
بر اساس ابلاغیه یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران دستگاه های دولتی، با اشاره به وظایفی که بازرسان ادارات مختلف در زمینه بررسی احتمال وقوع حادثه یا بروز خطر در مراکز تولیدی یا کارگاه ها دارند، از مخاطبان این ابلاغیه خواسته ضمن پیگیری مستمر و سریع مواردی که نیاز به تعطیلی یا پلمب این مراکز خطرآفرین دارد، توجه داشته باشند چنان چه هر کدام از کارکنان دولتی، در این حوزه از مقام خود سوء استفاده یا از اجرای قانون جلوگیری کنند، به مجازات قانونی طبق مقررات، محکوم خواهند شد.
 
 
ایران
 
پاسخ منفی ایران به  درخواست مکرون
ایران درخواست امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه را برای مذاکره درخصوص موشک‌های بالستیک تهران رد و اعلام کرد برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی دارد و به توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی مربوط نمی‌شود.  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از رویترز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن رد این احتمال اعلام کرد: «فرانسه به خوبی از مواضع قاطع کشورمان درخصوص اینکه امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست، آگاهی دارد.»
وی افزود: «ما بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم که توافق هسته‌ای قابل مذاکره نیست و امکان اضافه شدن دیگر مسائل به برجام وجود ندارد.»  مکرون روز پنجشنبه در سفر به دوبی گفته بود لازم است مذاکراتی درخصوص موشک‌های بالستیک ایران آغاز شود.
واشنگتن پست: توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست
یک روزنامه امریکایی در گزارشی با اشاره به تلاش‌های رئیس‌جمهوری ترامپ برای تغییر در برجام نوشت: باید با کره شمالی درباره برنامه‌های موشکی و هسته‌ای‌اش مذاکره کرد اما توافق هسته‌ای با ایران قابل مذاکره نیست. به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه واشنگتن پست،  مذاکرات با کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور تنها جایگزین برای جنگ است اما تلاش برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به شکلی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا خواستار آن شده است، مثل باز کردن یک قوطی کِرم است که احتمالاً به نابودی توافقی که به سختی برای جلوگیری از تکثیر هسته‌ای در خاورمیانه به دست آمده است، خواهد انجامید. علاوه‌ براین، از بین بردن توافق انجام گرفته با ایران حصول هرگونه توافق احتمالی با کره شمالی را نیز ناممکن خواهد کرد، زیرا پیونگ یانگ دچار این بدگمانی خواهد شد که هرگونه توافقی ممکن است در نهایت به صورت یکجانبه از سوی امریکا تغییر کند.
 

ادعای نامه عذرخواهی محرمانه بارزانی از ایران
یک منبع نزدیک به سفارت امریکا در بغداد به الاخبار گفته که مسعود بارزانی نامه‌ای محرمانه به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نوشته است. به گزارش مهر، این منبع که از محتوای این نامه اطلاعاتی جزئیاتی ارائه نداده فقط به ذکر این نکته بسنده کرده که ممکن است ایران طی آینده نزدیک «عذرخواهی» بارزانی را بپذیرد و در مرحله آتی شاهد همکاری تهران با بارزانی باشیم.
«کامل الزیدی» یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون ضمن تأیید این خبر گفته که بارزانی تلاش می‌کند برای خود راه نجاتی دست و پا کند و در همین راستا به دنبال ترتیب دادن دیداری با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز هست.
 
 
آرمان
 
موشک سپر دفاعی ماست
محسن رضایی در سالروز شهادت شهید حسن طهرانی مقدم، پدر موشکی ایران در اینستاگرام نوشت:در موضوع هسته‌ای مذاکره کردیم، زیرا قصد ساختن بمب را نداشتیم؛ اما درموضوع موشک، قصد ساختن موشک را برای دفاع از خود را داریم. بنابراین مذاکره معنا ندارد. ما حاضریم درمذاکرات خلع سلاح اتمی اسرائیل و مذاکرات منطقه عاری از سلاح اتمی شرکت کنیم؛ ولی موشک سپر دفاعی ماست. اگر این سپر تضعیف شود، ما در دفاع از خود ضعیف می‌شویم.
 
گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم
روحانی به‌زودی از صد روز عملکرد آغازین دولت دوازدهم گزارش می‌دهد. معاون ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری در توییتر شخصی خود نوشت: رئیس جمهوری بزودی در یک برنامه مستقیم تلویزیونی، در خصوص عملکرد صد روز آغازین دولت دوازدهم به مردم گزارش می‌دهد. پرویز اسماعیلی اضافه کرد: اقتصاد، سیاست خارجی، فرهنگ و جامعه از مهمترین محورهای گزارش خواهد بود، البته اقتصاد سهم بیشتری دارد.
 
انتخاب هیات رئیسه فراکسیون خانواده
انتخابات هیات رئیسه فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی برگزار شد که براساس آن پروانه مافی به عنوان رئیس و خاتمی و وقف چی به عنوان نواب رئیس این فراکسیون انتخاب شدند. پروانه مافی نماینده تهران به عنوان رئیس، سیدمرتضی خاتمی نماینده ماهنشان و ایجرود نایب رئیس اول و علی وقف چی نماینده مردم زنجان و طارم نایب رئیس دوم این فراکسیون انتخاب شدند. همچنین سکینه الماسی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه به عنوان منشی اول، ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان منشی دوم و زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان سخنگوی فراکسیون انتخاب شدند.
 
بررسی عضویت ایران در شانگهای
دبیر کل سازمان همکاری شانگهای با بیان اینکه، هیچ تردیدی در مورد پیوستن ایران به این سازمان ندارم، گفت: درخواست ایران به‌طور جدی در دست بررسی است. رشید عالم اف افزود: مساله اصلی فقط درباره زمان عضویت و زمان اتخاذ تصمیم سران کشورها در این زمینه است. دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: این سازمان برنامه ای برای افزایش اعضا ندارد، اما درخواستها را بررسیها و با فراهم شدن شرایط لازم، گامهای بعدی در این زمینه برداشته می‌شود.
 
تشدید تنش تهران و ریاض
وزارت خارجه مصر اعلام کرد که رئیس‌جمهور مصر به منظور کاهش تنش میان ایران و عربستان پیام‌هایی برای سران کشورهای عربی فرستاده است. به نقل از رای الیوم، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که سامح شکری، وزیر خارجه مصر روز یک‌شنبه در سفری منطقه‌ای وارد کشور عمان شده است.در این بیانیه آمده است: سامح شکری در این سفر سه روزه‌ به عمان، اردن و عربستان، کویت، امارات و بحرین می‌رود و این سفر به منظور ایجاد راه‌حل برای تنش به وجود آمده میان ایران و لبنان از یک طر ف و عربستان از طرف دیگر است و پیام‌هایی را از طرف عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر بسران کشورهای عربی خواهد داد. در یکی دو سال اخیر تنش‌هایی میان ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف ایجاد شد که در نهایت به قطع روابط دو کشور منجر شد.
 
ادعاهای تکراری امارات علیه ایران
وزیر مشاور امارات در امور خارجه ضمن تجدید حمایت از استراتژی ترامپ علیه ایران گفت: در مقابل تهدیدات ایران و هم پیمانانش دست بسته نخواهیم ایستاد. به نقل از اسپوتنیک عربی، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه روز یک‌شنبه در چهارمین سمینار استراتژیک ابوظبی مدعی شد: تلاش ایران برای ایجاد تنش‌های فرقه‌ای و تهدید وحدت کشورها بدتر از قبل شده است. او اظهاراتی مدعی شد: در روزهای اخیر دیدیم که حوثی‌ها چگونه موشک بالستیک ساخت ایران را به پایتخت عربستان شلیک کردند و این امر ادعاهای ایرانی‌ها در رابطه با اینکه برنامه موشکی‌شان دفاعی است را تضعیف می‌کند.
 
ولایتی: استاد هتاک را اخراج کنید
روز یکشنبه 7 آبان پس از دریافت اطلاعاتی از دانشگاه آزاد اسلامی اراک مبنی بر اینکه یکی از اساتید این دانشگاه هنگام تدریس و در حضور دانشجویان به پیامبر اسلام(ص) و سایر مقدسات اسلامی اهانت کرده است، علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد طی نامه‌ای به رئیس واحد اراک از او خواست تا بعد از تحقیق و در صورت اثبات این موضوع، «بدون درنگ» نسبت به اخراج این فرد اقدام شود. بعد از بررسی‌های انجام شده و محرز شدن القای اندیشه‌های الحادی این استاد به دانشجویان در این واحد دانشگاهی، ولایتی روز یکشنبه 21 آبان در نامه‌ای به عباسعلی حیدری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی واحد اراک دستور داد طی 24 ساعت آینده این استاد از دانشگاه آزاد اسلامی اخراج و از همه سمت‌های آموزشی و دانشگاهی خلع شود.
 
جلسه فوری اتحادیه عرب درباره ایران
عربستان سعودی از وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب خواسته یکشنبه هفته آینده جلسه فوری تشکیل دهند. به گزارش فارس، شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد که این درخواست عربستان به منظور بررسی آنچه ریاض آن را «دخالت‌های ایران در منطقه» می‌نامد، صورت خواهد گرفت. پس از حمله موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه ملک خالد شهر ریاض، عربستان در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود، ایران را به دست داشتن در حملات موشکی یمن به ریاض متهم کرد.
 
مارادونا شیفته احمدی‌نژاد بود
مهاجم تیم فوتبال پدیده گفت: دیه گو مارادونا شیفته احمدی‌نژاد بود. محمدرضا خلعتبری در گفت‌وگو با خراسان اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات من شاگردی «دیه گو مارادونا» در یک تیم اماراتی است. مارادونا واقعا بازیکن و مربی بسیار خوبی بود و یادم هست با همه بازیکنان بسیار مهربان بود و پس از هر مسابقه هم کفش، توپ یا پیراهن امضاشده خودش را به بازیکنان می‌داد که به من هم داد. وی افزود: مارادونا به همه احترام می‌گذاشت و به خاطر آمریکاستیزی، شیفته آقای احمدی‌نژاد بود.
  منبع: دانا
 
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 9344
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *