800
۰

سرمایه نخل کاران دهستان کارواندر خاش بر اثر بی احتیاطی خاکستر شد/ آتش‌سوزی نخل‌های کارواندر عمدی نبود

بخشی عظیمی از نخلستانهای روستای گردشگری کارواندر شهرستان خاش براثر بی احتیاطی تعدادی رهگذر در آتش سوخت و خاکستر شد.
gfjgj
gfjgj
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از عصر هامون ،ایران با تولید سالانه یک میلیون تن خرما در رتبه سوم جهان پس از مصر و عربستان قرار دارد و این میزان تولید در ۱۰ سال اخیر ثابت مانده است. قیمت پایین خرما، هزینه‌های دستمزد و گرده‌افشانی و حمایت نکردن دولت از باغداران، رغبتی برای افزایش تولید خرما در نخلداران ایجاد نمی‌کند. با ادامه این روند، به‌زودی ایران، کشوری که تا چندی پیش رتبه نخست تولید خرمای جهان را بر عهده داشت، جایگاه سوم را نیز به امارات خواهد داد و در پله چهارم خواهد ایستاد.
شهرستان خاش با سطح زیر کشت بیش از 4 هزار هکتار از زمینهای خرما در روستای کارواندر، منطقه مرزی روتک و بخش ایرندگان شهرستان خاش، یکی از شهرهای بزرگ تولید رطب و خرما در استان تبدیل شده که با وجود خشکسالی های اخیر و بحران آب در این شهرستان مقدار زیادی از زمینهای زیر کشت درخت نخل از بین رفته است.
با این وجود بیشترین درختهای نخل این شهرستان در مناطق و دشتهایی قرار گرفته است که امروزه به دلیل خشکسالی و بحران آب، سطح سفره های زیرزمینی به پائین ترین حد ممکن برسد و درختان نتوانند تغذیه و آب کافی را داشته باشند. این عامل سبب به وجود آمدن فرسایش خاک و ایجاد فروچاله های زیاد در این دشتها شده تا درختان نخل که میوه آن به طلای زرد استان معروف بود کم کم از بین برود و این مناطق به گورستانی از نخل تبدیل شود و یا با کوچکترین حریقی دچار آتش شود.
* وقوع آتش سوزی در نخلستان های دهستان کارواندر بخش مرکزی خاش
دهیار کارواندر بخش مرکزی خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: آتش سوزی نخلستان های کارواندر بخش مرکزی خاش براثر بی احتیاطی تعدادی از افراد رخ داده است.
نادر ابراهیمی با بیان اینکه در این آتش سوزی بخش زیادی از نخلستان ها سوخته است، گفت: این نخلستان ها کمتر از دو ساعت و و پس از حضور بنده در صحنه و اطلاع به بخشداری مرکزی و اعزام فوری خودروی آتش نشانی از فاصله 60 کیلومتری از شهر خاش و مساعدت شهرداری در این اعزام مهار شد.
وی هرس نشدن درختان نخل و علف‌های هرز خشکیده را از عوامل بیشتر شدن حجم آتش‌سوزی عنوان کرد و افزود: وزش باد و گرمای هوا در شعله ور شدن و گسترش آن تاثیر زیادی داشته و حریق و آتش‌سوزی در این منطقه به دلیل عدم استقرار ایستگاه آتش‌نشانی به‌عنوان یک معضل و یک آسیب جدی مطرح است.
دهیار کارواندر تصریح کرد: گر چه آتش‌نشانان پر تلاش از شهر خاش خدمات مطلوب و شایسته‌ای را انجام داده و همچنان پای کار و آماده هستند، اما اختصاص خودرو و امکانات لازم برای خاموش کردن حریق در مواقع بحرانی ضروری است.
وی با اشاره به شایعات مطرح‌شده در شبکه‌های مجازی و اجتماعی، تأکید کرد: اظهار نظرهایی مبنی بر عمدی بودن آتش‌سوزی مطرح‌شده است که این اخبار را قویاً تکذیب می‌کنم.
ابراهیمی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی صحیح، افزود: از مردم و کاربران شبکه های اجتماعی انتظار داریم چنین مواردی را از نزدیک مشاهده کنند و سپس خبرها را به‌صورت مطلوب انعکاس دهند.
وی عنوان کرد: انعکاس نامطلوب چنین اخباری ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کند و این تصور ایجاد شود که نخل های سالم دچار آتش‌سوزی شده‌ است.
ابراهیمی با بیان اینکه با توجه به حجم وسیعی از آتش نمی توان به درستی برآورد کرد که چه میزان از باغات خسارت دیدند، خاطر نشان کرد: در آتش‌سوزی نخلستان های کارواندر نیروهای مردمی با امکاناتی محدود وارد عرصه شدند و تلاش کردند که آتش را خاموش کنند.
به گزارش خبرنگار تفتان ما،مهم‌ترین محصول کشاورزی منطقه کارواندر خاش خرما است و نخلستان‌های وسیع همواره در این منطقه از دیرباز به عنوان یک اهرم مهم در تقویت اقتصادی خانوارها به شمار می‌رفته و می‌رود.
روستای کارواندر قطب گردشگری بخش مرکزی خاش است و گردشگران زیاد این منطقه به علت عدم امکانات کافی برای اسکان به باغات و نخلستان میروند و علت عمده آتش سوزی هم آتش روشن کردن مسافران برای پخت و پز است.
  
انتهای پیام/
شنبه ۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب: 1303
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *