800
۰

هدایت کودتای ترکیه از یک کشور غربی/ پیشگیری از "کودتای تکمیلی" با دستگیری‌ گسترده

ده‌ها بالگرد هنوز مفقود هستند، فعالیت مرکز فرماندهی کودتا در کشوری غربی ادامه دارد،‌ اعضای حزب عدالت و توسعه ۲۴/۷ در ساختمان‌های حزبی آماده‌باش هستند، مشاور رئیس‌جمهور خواهان تسلیح مردم شده، آیا بیم کودتایی دیگر می‌رود؟
gfeg
gfeg
به گزارش شستون به نقل از دانا، کودتاگران ترکیه اولین اصل در هر کودتایی را نتوانستند انجام دهند: رئیس دولت را دستگیر کنید. و همین امر باعث شد اجرای ناقص دومین اصل - رسانه‌ها را در اختیار بگیرید - به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه،‌ فرصت دهد تا از طریق فیس‌تایم گوشی آیفون‌ با دشمن دیرینش، سی‌ان‌ان ترک، تماس گرفته و به صورت زنده از مردم بخواهد به میادین و فرودگاه‌ها سرازیر شوند.
در کودتاها برداشت شما از واقعیت تبدیل به خود واقعیت می‌شود. زمانی که مردم ترکیه احساس کردند رهبران‌شان دربند کودتاگران نبوده و در حال مقاومت هستند چنین پنداشتند که کودتا شکست خورده. همین برداشت بعدها واقعیت را شکل داد.
اکنون سه روز از کودتا گذشته و دولت ترکیه تصفیه وسیعی را در داخل ساختارهای نظامی و قضایی این کشور آغاز کرده. بیش از شش هزار نفر از افرادی که مشکوک به ارتباط با کودتا بودند دستگیر شدند. 2745 قاضی از کار برکنار شدند یعنی 36 درصد کل قضات کشور. امروز (دوشنبه) نیروهای امنیتی به آکادمی نیروهای هوایی یورش بردند و دستگیری‌ها ادامه دارد.
در این میان هنوز هراس از کودتا پایان نیافته است. روز گذشته سردار تونجر،‌ مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان‌تورک که نقشی بزرگ در نبرد علیه کودتا ایفاء کرد، گزارش داد که دستکم 42 بالگرد نظامی ترکیه در پایگاه‌های‌شان حضور ندارد و سپس ابراز نگرانی کرد که شاید کودتایی دیگر در راه است.
وی گفت: «گویی این گردنکشی سعی به انجام کارهای دیگری خواهد داشت. آیا موفق خواهند شد؟ نه! اما آیا سعی‌خواهند کرد؟»
از سوی دیگر شرف مالکوچ مشاور رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه دولتی TRT از احتمال توزیع سلاح بین شهروندان برای دفاع مشروع خبر داد.
روز گذشته همچنین روزنامه دیلی‌صاباح ترکیه نوشت که اردوغان به نیروهای نظامی دستور داده تا جنگنده‌های اف‌-16 را در سراسر کشور برای زیر نظر داشتن آسمان این کشور به پرواز درآوردند.
همه این رویدادها نشان بیم دولتمردان ترکیه از کودتایی دوم است.
گزارش‌ها حاکی از این است که مرکز فرماندهی کودتا در یک کشور غربی قرار دارد. این کشور مهاجران ترک بسیاری را در خود جای داده و مخالفین دولت ترکیه پایگاهی مهم در میان آنها دارند. این مرکز فرماندهی هنوز هم فعال است و ممکن است بار دیگر سعی در سرنگونی دولت کند.
این اطلاعات حزب عدالت و توسعه را بر آن داشته تا از تمام اعضای خود بخواهد طی روزهای آتی به صورت 24 ساعته در ساختمان‌های حزبی در سراسر کشور حضور داشته و آماده دفاع از مراکز حزب و دولت باشند.
اظهارات مشاور اردوغان درباره توزیع سلاح در بین شهروندان نیز احتمالا در همین راستا و برای تسلیح اعضای حزب به منظور مقاومت دربرابر کودتای دوم خواهد بود.
دستگیری‌های گسترده چند روز گذشته نیز بیشتر اقدامی پیشگرانه است و در آن هر فردی که گمان می‌رود ممکن است با کودتاگران همکاری کند بازداشت شده و امکان دسترسی مرکز فرماندهی کودتا به آنها فراهم نباشد.
انتظار می‌رود در روزهای آتی پس از آنکه غبار فضای ترکیه خوابید و نیروهای امنیتی وفادار به دولت توانستند کنترل کامل اوضاع را به دست گیرند، تعداد زیادی از این افراد بازداشت شده که بخش اعظم‌شان را نظامی‌ها تشکیل می‌دهند،‌ آزاد شوند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 1602
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *