800
۰
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد

آمانو تحت فشار آمریکایی ها است/ مسئله تأسیسات نظامی از مراکز هسته ای جدا است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: علی رغم اینکه آمانو در بیانه ای خود اعلام کرده بود که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است، با توجه به اینکه تحت فشار آمریکا می باشد در گزارشش بسیار محتاط بود تا از این الفاظ استفاده نکند.
برجام
برجام
پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با شستون در خصوص اظهارات اخیر آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: آمانو گفته است پروتکل الحاقی تفاوتی میان سایت های نظامی و غیر نظامی قائل نیست که این موضوع خلاف برجام است چرا که در برجام به طور شفاف مسئله تأسیسات نظامی از مراکز هسته ای تفکیک شده اند.
وی با اشاره به وجود جملات گنگ و نامفهوم در قسمت هایی از مفاد برجام، گفت: آمانو می خواهد از این جملات به نفع خود استفاده کند و باب میل آمریکایی ها از تأسیسات نظامی و تسلیحات موشکی ایران بازدید داشته باشند که ایران چنین اجازه ای را نه به سازمان ملل و نه به دیگر سازمان ها نمی دهد و این موضوع را از ابتدا مشخص کرده است چرا که آمریکا قصد دستیابی به سلاح های موشکی ایران را دارد.
 کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: تفسیر آمانو از برجام به دلیل اینکه تحت فشار آمریکا می باشد، با تفسیر ایران بسیار متفاوت است.
ملازهی اضافه کرد: کشورهای اروپایی، آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی خود آمریکا به این موضوع واقف هستند که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است و این آمریکایی ها بوده اند که برجام را نقض کرده اند.
وی تصریح کرد: ترامپ از این موضوع که زیر دستانش پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده اند بسیار نارحت است و به آنان دستور داده است که تا 90 روز آینده گزارشی را ارائه دهند که ایران ناقض برجام است و از این طریق می خواهد به مراکز نظامی ایران دست پیدا کند.
کارشنانس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد ناراحتی ترامپ از گزارشات ارائه شده موجب شده است که آمانو در گزارش اخیر خود بسیار محتاط عمل کند و به صراحت پایبندی ایران به تعهداتش در برجام اعلام نکند تا بهانه ای برای نظارت و بازدید از مراکز  نظامی داشته باشند اما آژانس بین المللی می تواند از مراکز هسته ای ایران بازدید داشته باشد و نه مراکز نظامی.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 8725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *