800
۰
یک کارشناس مسائل فرهنگی مطرح کرد؛

آیین و رسوم قوم بلوچ در ماه رمضان/ از صلات خوانی تا هَک پهلی در عید فطر

رسول بخش حسین بر گفت: قوم بلوج نیز مانند سایر اقوام ایرانی در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد.
آیین و رسوم قوم بلوچ در ماه رمضان/ از صلات خوانی تا هَک پهلی در عید فطر
رسول بخش حسین با کارشناسان مسائل فرهنگی، نویسنده و کارگردان سراوانی درگفت و گو با شستون بیان کرد: قوم بلوچ مانند دیگر اقوام ایرانی آیین و مناسک مخصوصی را در ماه مبارک رمضان دارد و با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان آیین مذهبی محسوب می شود از اهمیت خاصی برخوردار است.


وی افزود: در زمان سحر در گذشته برخی از افراد با کمک طبل و دهل و با سرودن اشعاری که به آن صلات خوانی می گفتن مردم را برای سحری خوردن و روزه گرفتن بیدار می کردند اما امروزه با توجه به افزوده شدن دانش مذهبی این رسم بسیار کمرنگ شده است.

به گفته این کارشناس مذهبی تلاوت قرآن در سحر از دیگر رسومات مرسوم در این منطقه بوده که در گذشته به دلیل پایین بودن سطح سواد مردم بیشتر جزء 30 را تلاوت می کردند اما امروزه با عنایت خداوند متعال علمای بسیاری در منطقه وجود دارد که قرآن به صورت کامل تلاوت می شود، همچنین در شهر سراوان حافظان بی شماری وجود دارد.

حسین بر گفت: روزه داری میان قوم بلوچ از اهمیت خاصی برخوردار است به طوریکه کودکان، افراد کهن سال ناتوان و بیمارانی که روزه برای آنها منع شده روزه دارند.

وی خاطر نشان کرد: کمک  و مدد در ماه مبارک رمضان به نیازمندان در سراوان و منطقه بلوچستان نسبت به دیگر ایام سال بیشتر می شود و معمولا افطار به سه قمست تقسیم می شود یک قسمت برای اهالی منزل، یک قسمت برای سفره افطاری مسجد و قمست دیگر برای نیازمندان در نظر گرفته می شود.

این کارشنان مسائل فرهنگی و نویسنده سراوانی ادامه داد: خرما و حلوای خرما افطار غالب مردم در گذشته بوده اما امروزه سفره های افطاری با پکوره، سمبوسه و غذاهای پاکستانی رنگین می شود.

حسین بر اذعان کرد: پرداخت زکات مال در ماه مبارک رمضان میان قوم بلوچ از اهمیت خاصی برخوردار است و طبق قوانین اسلامی حاکم در کشور زکات مال به نیازمندان و مدارس دینی پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه آنچه که در مسائل شرعی و اسلامی وجود دارد اهل سنت رعایت می کنند، تصریح کرد: قوم بلوچ ماه مبارک رمضان را برای زدودن گناهان غنیمت شمرده و با راز و نیاز با خداوند متعال به پاکی روح و جسم می پردازند.

کارشناس مسائل فرهنگی و نویسنده سراوانی گفت: نماز تراویح یکی از آداب های مرسوم میان قوم بلوچ در ماه رمضان است که مانند نمازهای واجب به صورت جماعت خوانده می شود، اما از آنجایی که غالب مردم این منطقه پیرو فقه حنفی هستند نماز تراویح بیست رکعت اقامه می شود که با توجه به وجود حافظان قرآن سوره های بلند قرآن کریم نیز در نماز تراویح قرائت می شود.

حسین بر ادامه داد: در روز عید فطر مردم در مکانی که به آن عیدگاه گفته می شود برای اقامه نماز عید تجمع می کنند و پس از آن اگر حقی به گردن یکدیگر داشته باشند حلال کرده و حلالیت می طلبند که آن "هَک پهلی" می گویند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از رسومات رایج میان قوم بلوچ در سراوان در عید فطر حضور میان خانواده هایی است که یکی از افراد خانواده فوت کرده برای عرض تسلیت است.


انتهای پیام/
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 25217
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *