800
۳
یادداشت؛

جایگاه ویژه ازدواج میان قوم بلوچ

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سراوان نوشت: ازدواج به عنوان پیوند مبارک و نزدیکی رشد تکثیر و گاها روابط سیاسی بین اقوام بلوچ جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.
جایگاه ویژه ازدواج میان قوم بلوچ
به گزارش پایگاه خبری شستون، تیمور کرد زابلی به مناسبت سالروز پیوند آسمانی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) طی یادداشتی نوشت: ازدواج به عنوان پیوند مبارک و نزدیکی رشد تکثیر و گاها روابط سیاسی بین اقوام بلوچ جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد تا آنجایی که بزرگترین مراسم شاد و نشست‌ها و اجتماعات اقوام بلوچ زمان ازدواج هست.

از آنجایی که ازدواج یکی از شرایط بلوغ اجتماعی به شمار می‌رود و فرد پس از ازدواج خود را فرد اجتماعی می‌داند، در بین قوم بلوچ یک امر مقدس است.

اما این روزها و در عصر ارتباطات و تکنولوژی و سرعت انتقال افکار در بین مردم، مراسمات ازدواج نیز دستخوش تغییرات قرار گرفته و این موضوع در سیستان و بلوچستان مستثنا نیست.

در گذشته مراسماتی همچون رسم نامزدی و در بین قوم بلوچ آنچنان مرسوم نبود اما هم اکنون چنین مراسماتی شکل گرفته و به یک رسم تبدیل شده است.

اما موارد مثبتی نیز شکل گرفته به طوریکه در گذشته ازدواج در سنین بسیار پایین شکل می‌گرفته اما اکنون سن ازدواج بالاتر رفته و البته در زمان مناسب خود انجام می‌شود.

با شرایط کنون تورم و گرانی و مشکلات معیشتی که در جامعه به وجود آمده باعث شده تا امر مهم و مقدس ازدواج میان جوانان به تاخیر بیفتند که می‌توان با قناعت و پایین آوردن سطح توقع توسط زوجین یک زندگی آرام و بی‌آلایش را تجربه کرد که نیاز است در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

انتهای خبر/
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 26578
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *