800
۰
گزارش از اظهار نظر بازیگران سینما و تلویزیون در خصوص اهمیت تعزیه خوانی در محرم؛

رضا توکلی: تعزیه خوانی باعث ترویج فرهنگ عاشورایی در میان جوانان می شود/ جهانبخش سلطانی: تعزیه،یکی از مهمترین آیین های عزاداری در ماه محرم است

هنر تعزیه در کشورمان در طول سال‌ها اگرچه فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده اما همچنان فعال است و مناسبت‌های مذهبی همیشه بهانه‌ای است که هنرمندان تعزیه هنر خود را به نمایش بگذارند و به بهترین شکل نسل جدید را با وقایع مذهبی آشنا کنند.
تعزیهه
تعزیهه
به گزارش شستون، به نقل از تهران نیوز ، فرارسیدن ماه محرم و شهادت سالارشهیدان(ع) و یاران با وفایش برای همه شیعیان جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که در کشورمان قبل از ماه فرارسیدن چنین ماهی، شاهد تکاپوی اهالی محله ها و جوانان برای برپایی هیئت های عزداری برای امام حسین(ع) هستیم.
همزمان با سراسر کشور، تهران نیز در ایام محرم به احترام امام حسین (ع) و یارانش، سیاه پوش می شود. وقتی شهر سیاهپوش می شود به این معناست که ما متوجه ایم اکنون وقت عزاداری بوده و بنا است برای فرزند پیامبر اسلام (ص) که زیر بار ظلم نرفت و مظلومانه به شهادت رسید، عزاداری کنیم.

این ایام زمان مناسبی است که بتوانیم هنری مانند تعزیه را با این قدمت دیرینه به جوان امروز معرفی کنیم، چراکه تعزیه جزو هنرهایی است که سینه‌به‌سینه به ما منتقل‌شده و ما هم در انتقال آن به نسل بعد از خود مسئول هستیم.

تعزینه و «شبیه خوانی» در ماه محرم

تعزیه به معنای اجرای نوعی نمایش مذهبی به یاد حادثه عاشورا که «شبیه خوانی »هم گفته می شود. زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا ازجمله کارهای فرهنگی است و تعزیه هنری است که می‌تواند در ارتقا فرهنگی چون فرهنگ عاشورا و شهادت تأثیر گذار باشد و نباید از اهمیت آن غافل بود.

قیام و پیام عاشورا و امام حسین(ع) همیشه جاوید و ماندگار است و هنرمندان با هنر تعزیه این واقعه ماندگار را روایت می کند چراکه بیان واقعه عاشورا در قالب هنر احساس و رابطه ای با مخاطب ایجاد می کند که سبب جذب مخاطب و مصائب و وقایع آن زمان می شود و هدف از برگزاری سوگواره تعزیه خوانی تحریف زدایی از متون نسخ شبیه خوانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

هنر تعزیه در کشورمان در طول سال‌ها اگرچه فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده اما همچنان فعال است و مناسبت‌های مذهبی همیشه بهانه‌ای است که هنرمندان تعزیه هنر خود را به نمایش بگذارند و به بهترین شکل نسل جدید را با وقایع مذهبی آشنا کنند.

توکلی: تعزیه خوانی باعث ترویج فرهنگ عاشورایی در میان جوانان می شود
download-2

رضا توکلی بازیگر سریال «زیرزمین» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « تهران نیوز» با بیان اینکه مراسم تعزیه خوانی با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و زنده نگه داشتن نام امام حسین (ع) در ماه محرم برگزار می شود، گفت: تعزیه، هنری است که می تواند در قالب نمایش برای مخاطبان اجرا شود و قطعا نسل های امروزی با مشاهده چنین نمایش هنری می توانند واقعه عاشورا را به درستی درک کنند.

وی ادامه داد: هنرنمایشی تاثیرزیادی در انتقال مفاهیم و پیام های دینی می تواند ایفا کند و می توان با اتکاء به تعزیه خوانی که از سال های دراز در کشورمان برگزار می شده است، فرهنگ عاشورا را در میان نسل های جوان ترویج داد.

توکلی خاطر نشان کرد: مراسم تعزیه خوانی با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی اجرا می شود و باید با تحقیق و پژوهش و بهره گیری از توانایی، تخصص و تجربه تعزیه خوانان، برجسته تر از گذشته مطرح شود.

سلطانی: تعزیه، یکی از مهمترین آیین های عزاداری در ماه محرم است
۴۲۰۰۹۰۲_۸۵۱
جهانبخش سلطانی بازیگر سریال سرنج در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به اینکه فرهنگ تعزیه خوانی، پل ارتباطی بین جوانان امروزی و واقعه عاشورا ایجاد می کند، اظهار داشت: تعزیه یا شبیه خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی و بیشتر درباره شهادت امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت (ع ) است و اهمیت هنرمندانه خواندن اشعار در تعزیه بیش از روش اجرا و نمایش واقعه هاست.

وی ادامه داد: زبان هنر، زبانی است که همیشه ارزش ها را تداوم می بخشد و به نسل های بعدی منتقل می کند؛ زبان هنر زبانی همیشگی است.

سلطانی تاکید کرد: هنر تعزیه شاهکاری از کلام، اعتقاد، اجرا و آیینی از ژرفای تاریخ این سرزمین است که به نام ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و نیاز است که این فرهنگ همچنان تداوم داشته باشد و در آینده های دور هم شاهد برگزاری مراسم تعزیه خوانی باشیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطر نشان کرد:عزاداری در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) از اهمیت عظیم برخوردار است و می بایست شأن این سوگواری و فرهنگ عاشورایی حفظ شود.

وی افزود: تعزیه، یکی از مهمترین آیین های عزاداری در ماه محرم از گذشته تا به امروز بوده است که نباید کم رنگ شود و هر سال شاهد اجرای آن در میان عزداران حسینی باشیم.

قاضی مرادی: باید مانع تحریف تعزیه خوانی شویم
۱۴۱۴-۲۹

محسن قاضی مرادی بازیگر سریال ترش و شیرین در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « تهران نیوز» با اشاره به اینکه نقش آئین تعزیه‌‌خوانی در ترویج فرهنگ عاشورایی و روحیه ایثار و شهادت بر کسی پوشیده نیست، گفت: این آئین با استقبال باشکوه مردم به‌ویژه نسل جوان برگزار می‌شود و باید از این ظرفیت استفاده‌های بهتری شود.

وی ادامه داد: اجرای هنرمندانه همراه با رعایت تمامی اصول حرفه‌ای تکنیکی و هنری در تعزیه به اثرگذاری و ماندگاری این هنر اسلامی افزوده و آن را به تعالی و تکامل می‌رساند.
قاضی مرادی تاکید کرد: استفاده از متون خوب و صحیح و همچنین استفاده از ابزار و امکانات لازم در تعزیه ضروری است و تحریف در هر موضوعی به اصل کار ضربه زده و نباید با تحریف در تعزیه به اصل این هنر آئینی خدشه وارد کرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان خاطر نشان کرد: نقش این هنر اصیل به‌مراتب مهم‌تر و ارزشمندتر از گذشته در ترویج ارزش‌های اسلامی و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان است.

علی مرادی: روایتگری و تعزیه خوانی باید براساس نسخه‌های اصلی باشد

نجات علی مرادی بازیگر فیلم سینمایی «توفان شن» در گفتگو با خبرنگارفرهنگی « تهران نیوز» با اشاره به سابقه تاریخی تعزیه خوانی در کشور گفت: در سال های اخیر شاهد سبک ها و روش هایی جدیدی در مراسمات عزاداری باشیم که تحریف در مقوله عزاداری می باشد لذا کهنه کاران و افراد با تجربه باید از گسترش این حواشی در متن مراسمات عزاداری جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: محتوای تعزیه برگرفته از قیام امام حسین(ع) است لذا روایتگری باید بر اساس نسخه‌های اصلی باشد اما در حال حاضر عده ای هر متن و شعری راکه مورد پسندشان واقع می‌شود در زمان اجرای تعزیه بر زبان خود جاری می‌کنند که این مسأله ضمن ایجاد تزلزل در استحکام بیان روایی تعزیه نوعی تحریف در این هنر مقدس است.

علی مرادی افزود: حفظ و گسترش هنرتعزیه زمینه حفظ و گسترش فرهنگ شفاهی عاشورا را در میان مردم فراهم می کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان ابراز داشت: ارتقای شبیه خوانی و بهتر برگزار شدن این آیین نیازمند یاری متولیان فرهنگی می باشد لذا امید است که نظارت بر روی تعزیه خوانی در سال های آتی بیشتر گردد و شاهدرفع مشکلات این هنر میدانی باشیم.

لزوم ورود تعزیه خوانان کهنه کار برای ممانعت از تحریف تعزیه

به گزارش « تهران نیوز»، مراسم تعزیه از جمله برنامه های است که با باورهای بومی و فرهنگ جامعه در آمیخته و با آغاز ماه محرم در گوشه و کنار شهرها برای به تصویرحوادث کربلا اجرا می شود.این نمایش مذهبی شبیه خوانی که با عشق و اخلاص تعزیه خوان ها در ایام محرم اجرا می شود و مورد توجه اقشار مختلف جامعه است و ضرورت دارد که مانع تحریف تعزیه خوانی در کشور شویم و تعزیه خوانان کهنه کار باید به حفظ این فرهنگ عظیم کمک کنند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 3160
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *