800
۰

تا کنون 12 مورد نقض برجام در کمیسیون امنیت بررسی شده است/ ظریف برای پاسخگویی به سوالات درباره تصویب تحریم های جدید به کمیسیون امنیت می آید

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه از زمان گزارش نقض برجام توسط آمریکا که از سوی مجلس تهیه شد سه مورد بدعهدی دیگر به آن اضافه شده است عنوان کرد: آقای ظریف در آخرین باری که به مجلس آمدند به صراحت اعلام کردند که از این زمان به بعد علیه ایران تحریم جدیدی صورت نمی گیرد.
ghftehg
ghftehg
به گزارش شستون؛ سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و به تبع مجلس شورای اسلامی رفتار های آمریکا را به خوبی رصد می کند و هر اقدامی که در کنگره به لحاظ قانون گذاری و تصمیم گیری علیه ایران و در مغایرت با برجام صورت بگیرد در ایران رصد و به صورت جدی پیگیری می شود.
وی در ادامه افزود: اخیراً شاهد بودیم که دولت آمریکا تحریم های گذشته را برای ده سال دیگر تمدید و همچنین کنگره آمریکا طرح دیگری را در این خصوص به تصویب رسانده که هر دوی آنها با برجام مغایرت دارد.
نقوی حسینی با بیان اینکه قرار بر این بود که با اجرایی شدن برجام تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود تصریح کرد: همان گونه که در گزارش کمیسیون امنیت ملی در این خصوص توضیح داده شد، تا زمان ارائه گزارش 9 مورد نقض برجام از سوی آمریکا صورت گرفت که همه این موارد از یک روز بعد از اجرایی شدن برجام آغاز شد.
وی تصریح کرد: این رفتارها از سوی دولت، کنگره و نمایندگان آمریکا نشان می دهد که آمریکا بنایی بر اجرای برجام ندارد و می خواهند توافق بین المللی که خود آنها پذیرفته اند را نقض کرده و برخلاف آن حرکت کنند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه استراتژی کشور در زمینه پاسخگویی به بدعهدی های آمریکا به صراحت اعلام شده گفت: تکلیف این موارد نقض شده از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده و بارها اعلام فرموده اند که آمریکا یک دولت عهد شکن بوده و بارها برجام را نقض کرده است.
نقوی حسینی بیان داشت: برای اینکه حقوق برجام محفوظ بماند و بدانیم دقیقا چه مواردی از سوی آمریکا نقض می شود هیأت نظارتی تشکیل شده و به دقت عملکرد غرب در خصوص برجام را بررسی می کند؛ جمع بندی تصمیمات هیأت نظارت به شورای عالی امنیت ملی ارسال شده و از آنجا تصمیم گیری می شود؛ از آنجا که اتحادیه اروپا و اعضای گروه 5+1 به جز آمریکا تا کنون بنای عدم همکاری با برجام را نداشته اند؛ هنوز هیأت نظارت به این نتیجه نرسیده است که اقدام متقابلی برای این مسئله در نظر بگیرد.
وی با اشاره به صحبت های اخیر شمخانی مبنی بر تدارک بسته اقدامات متقابل گفت: اگر روند بدعهدی های آمریکا به همین شکل ادامه پیدا کند بسته اقدامات متقابل ایران به سرعت اجرایی می شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه از زمان گزارش نقض برجام توسط آمریکا که از سوی مجلس تهیه شد سه مورد بدعهدی دیگر به آن اضافه شده است عنوان کرد: آقای ظریف در آخرین باری که به مجلس آمدند به صراحت اعلام کردند که از این زمان به بعد علیه ایران تحریم جدیدی صورت نمی گیرد.
نقوی حسینی افزود: متأسفانه بعد از این قول مقامات آمریکایی به آقای ظریف تحریم های جدیدی در قالب مصوبه علیه ایران وضع شده است که نشان می دهد مقامات آمریکایی به قول و قرار خودشان با ظریف و تیم مذاکره کننده هم پایبند نبوده اند.
وی تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشور و تیم مذاکره کننده باید پاسخگو باشند که اگر قول و قراری گذاشته شده است، چرا به آن عمل نمی شود؛ آقای ظریف باید پاسخگو باشند که برای اجرایی شدن این توافق چه اقدامات دیگری انجام داده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: در اولین جلسه ای که کمیسیون امنیت ملی تشکیل دهد، ظریف هم به این کمیسیون آمده و اعضای کمیسیون امنیت ملی در خصوص تصویب تمدید تحریم های ایران و همچنین مصوبه های کنگره از او سوال می کند.
 
منبع: دانا
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 3937
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *