800
۰

جهان نیوز در آستانه رفع فیلتر/سروری: "جهان نیوز" مشکلی برای رفع فیلتر ندارد

سایت خبری جهان نیوز پس از 188 روز در آستانه رفع فیلتر قرار گرفت.
ghrwes
ghrwes
به گزارش شستون؛ سایت خبری جهان نیوز پس از 188 روز در آستانه رفع فیلتر قرار گرفت.
پرویز سروری مدیر مسئول جهان نیوز با اعلام این خبر به دانا گفت: بر اساس آنچه به ما گفتند "جهان" مشکلی برای رفع فیلتر ندارد و در روزهای آینده با قاضی پرونده صحبت خواهیم کرد تا اقدامات لازم برای رفع فیلتر "جهان" انجام شود.
26 خرداد ماه سال جاری بود که رسانه‌ها از تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات برای توقیف سایت خبری جهان نیوز خبر دادند.
براساس آنچه در اخبار منتشر شد هیئت نظارت بر مطبوعات براساس بند 11 ماده 6 و مستند به تبصره ذیل ماده 12 قانون مطبوعات، سایت خبری «جهان نیوز» را توقیف کرد.
توقیف جهان نیوز با واکنش مختلف کارشناسان، مسئولان و اصحاب رسانه‌ همراه بود.
 
واکنش الیاس حضرتی به توقیف جهان نیوز
الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این در واکنش به توقیف جهان نیوز گفته بود: در روزهای اخیر شاهد 2 اقدام از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات بودیم که این هیئت سایت جهان‌نیوز را توقیف و روز گذشته از طرف دادستانی روزنامه قانون توقیف شد. بنده به عنوان نماینده تهران و مدیرمسئول روزنامه اعتماد و تعادل نسبت به این موضوع اعتراض شدید دارم و معتقدم که ما نسبت به رسانه‌ها رویکرد خوبی نداشته و نداریم و اگر روند قضایا به این شکل ادامه یابد شاهد نابودی رسانه‌ها به دلیل محافظه‌کاری و احتیاط بیش از حد خواهیم بود.
 
واکنش مجری معروف به توقیف جهان نیوز
وحید ایمانی مجری برنامه زنده متن حاشیه در صفحه شخصی خود نوشت:

انقلابی بودن و انقلابی کار کردن، بدون سختی نیست!

گاهی توهین می شنوی، گاهی تهمت، گاهی تهدید و اگر هیچکدام افاقه  نکرد، یا سانسور می شوی و یا برای همیشه حذفت می کنند!

اصلا انقلابی بودن با آسودگی در تعارض است. و قرار نیست آرامشی در کار باشد.
انقلابی بودن درد دارد! و برای انقلابی ماندن باید هرچیزی را به جان بخری...

به برادر انقلابی عزیزم آقا مرتضی خلفی زاده و همه بچه های پایگاه خبری جهان نیوز خداقوت میگم.
رهبر عزیزمان چند روز پیش گفتند که جوان انقلابی و جوانی که دنبال خوشگذرانیست، برایشان متفاوت است و  برای انقلابی ها دعا می‌کنند و قطعاً اجرشان نزد خدا محفوظ است. چه نویدی قشنگتر و دلگرم کننده تر از این میخواهید؟! حتی اگر بدون دادگاه و تشریفات قانونی توقیف شده باشید!
 
همانطور که این روزها، بانک رفاه کارگران، سه دروغ پیاپی شده است، افشای اسرار امنیتی هم توسط جهان از همان دست دروغ هایی است که باورش حتی برای مخالفین شما هم غیر قابل قبول است.
 
چرا که جهان ثابت کرده که دغدغه اش حفظ آبروی انقلاب و نظام و اسلام و مکتب عزیز تشیع است.

شاید قرار است در روند افشاگری های شما  وقفه ایجاد شود، اما تعطیلی را در خواب خواهند دید.

مطمئنم که جهان خیلی زود، محکم تر و قوی تر و پر توان تر به کارش ادامه خواهد داد.
 انشالله...
 
واکنش زاکانی به توقیف سایت جهان‌نیوز
علیرضا زاکانی هم پیش از این در پاسخ به سوالی در خصوص توقیف سایت خبری جهان نیوز گفته بود: در این موضوع دو خطا صورت گرفته است یکی بداخلاقی رسانه های دولتی و اصلاح طلب در انتساب مسئولیت آن سایت به اینجانب درحالیکه جهان نیوز یک رسانه حرفه ای با مدیرمسئول و هیات تحریریه مشخص و ثبت شده است و طبیعتا توان پاسخگویی و دفاع از خود را در مراجع صالحه داراست. دومین خطا هم به رویکرد کلی دولت یازدهم برای بستن دهان منتقدین مربوط است که البته باید گفت اینگونه اقدامات در جامعه اثر معکوس نسبت به خواست آنها را به دنبال خواهد داشت.
 
واکنش توکلی به توقیف جهان‌نیوز
 
احمد توکلی نماینده سابق مردم تهران در مجلس در واکنش به توقیف جهان در کانال تلگرامی خود نوشت: "در خبرهای امروز آمده است که سایت جهان‌نیوز توقیف شد. چرا؟ به درستی معلوم نیست. حتی بر اصحاب جهان‌نیوز! خبر این است که دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات اعلام کرده «این هیات بر اساس بند ١١ ماده ٦ و مستند به تبصره ذیل ماده ١٢ قانون مطبوعات، جهان‌نیوز را توقیف کرد." همین و بس!
بند 11 ماده 6 می‌گوید رسانه مجاز به "پخش‌ شایعات‌ و مطالب‌ خلاف‌ واقع‌ و یا تحریف‌ مطالب‌ دیگران‌» نیست. در تبصره ماده 12 نیز برای تخلفاتی، از جمله همین تخلف گفته است: «هیأت‌ نظارت ‌می‌تواند نشریه‌ را توقیف‌ نماید و در صورت‌ توقیف‌ موظف‌ است‌ ظرف‌ یک‌ هفته‌ پرونده‌ را جهت‌ رسیدگی‌ به‌ دادگاه‌ ارسال‌ نماید."
این طرز برخورد که قانونی بودنش را جداگانه باید بررسی کرد، از جهات مختلف مغایر مصالح کشور است. برخی از این جهات بدین قرار است:
1. جهان‌نیوز کی و چه شایعه‌ای را پخش کرده است؟ کی و کدام امر خلاف واقع را منتشر ساخته است؟ چه مطلبی را و از چه کسی و کی پخش نموده است؟ همه این تخلفات را مرتکب شده یا برخی از آنها را و چند بار؟ این شیوه منع مردم از حقوق قانونی در اسلام هست؟ در تجربه‌های موفق قضایی بشری هست؟
2. چرا قانونگذار برای مجازات گفته است هیأت نظارت می‌تواند نشریه را توقیف کند؟ علت پیچیده نیست. هر کس با رسانه آشنا باشد، به خوبی می‌داند که انتشار شایعات یا مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران ناخواسته نیز زیاد رخ می‌دهد. به همین دلیل برای ذینفع حق تکذیب و بر عهده رسانه تکلیف انتشار تکذیبیه را قائل شده است و در کثیری از موارد جرم هم شناخته نمی‌شود، زیرا مثلا تعمدی اثبات نمی‌شود. اگر قرار بود به محض وقوع یکی از این تخلفات رسانه توقیف شود، دیگر رسانه‌ای باقی نمی‌ماند. به همین دلیل مقنن الزام نکرده است و گفته می‌تواند. ممکن است اگر تخلف جهان‌نیوز را می‌دانستیم ما هم مانند هیأت نظارت تصمیم می‌گرفتیم ولی چون معلوم نیست، آنها زیر سوال هستند و نزد افکار عمومی متهم به استبداد. تا روشن نکنند همین درست است.
3. چرا قانون اساسی دادگاه‌ها را جز در موارد استثنایی علنی نموده است؟ چون قاضی بداند که فهم او از قانون و تمایلات احتمالی او را علاوه بر خدای خبیر مردم هم می‌بینند و قضاوت می‌کنند. پس جانب احتیاط و حق را بیشتر رعایت کند. هیأت نظارت که جایگاه او با علو جایگاه دادگاه قابل قیاس نیست نباید مردم را از علت تصمیماتش اگاه کند؟
4. مردم اقدامات هر نهادی را پذیرفتنی‌تر بشمارند، مشروعیتش بالا می‌رود و به افزایش مشروعیت نظام سیاسی کمک می‌شود. وقتی مردم از علت تصمیمات بزرگی مانند توقیف یک رسانه بی‌اطلاع نگاه داشته شوند، مسئولیت آسیب به مشروعیت را که قطعا از زیان پخش یک شایعه بیشتر است، چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ وزیر محترم ارشاد؟ دولت؟ برای این امر چه مجازاتی مناسب است؟
5. شفافیت رفتار حاکمان یکی ار ارکان مشروعیت حاکمیت است. شفافیت را رهبر حکیم ما این طور تعریف کرده است: «شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار دهد.» هیأت نظارت این جور رفتار کرده است؟
6. این طرز برخورد با آزادی که یکی از ارکان نظام اسلامی است چه می‌کند؟ سرمایه اجتماعی را چقدر کاهش می‌دهد؟ با نخستین رسالت مطبوعات یعنی «روشن‌ ساختن‌ افکار عمومی‌» چه نسبتی دارد؟
هیأت نظارت برای این نحوه کار باید از ملت عذرخواهی کند و برای زیان‌هایی که با این رفتار به مصالح ملی وارد آورده توبه کند. در ماه مبارک رمضان، توبه از گناه بزرگ متهم ساختن نظامی برآمده از خون شهیدان و به نام اسلام عزیز، بهتر پذیرفته می‌شود.»
واکنش مدیر مسئول جهان نیوز به توقیف این رسانه
پرویز سروری مدیر مسئول جهان نیوز هم در جمع خبرنگاران و در واکنش به توقیف این سایت توسط هیات نظارت بر مطبوعات، گفته بود: تشدید فشارهای دولت بر رسانه‌های منتقد و صحبت همزمان از تحمل و آزادی منتقدین، طنز تلخی است که این روزها مکرر از سوی رئیس جمهور و دولتمردان شنیده می شود.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه رویکرد سایت جهان در دولت‌های مختلف نقد دلسوزانه توأم با حمایت و بیان نقاط قوت بوده است و علیرغم شکایتهای متعدد صاحبان قدرت و ثروت از جهان نیوز، این رسانه به حمدلله تاکنون از همه محاکم قضایی سربلند بیرون آمده است عنوان کرده بود: شواهدی در دست دارد که نشان می دهد جریانی در دولت از چندی قبل و به دنبال افشاگری مالی علیه برخی نزدیکان رئیس جمهور و فیش‌های نامتعارف حقوقی به دنبال پرونده‌سازی علیه جهان نیوز بودند که ان شاء الله در آینده جزئیات بیشتر آن را بیان خواهیم کرد.
آنچه با رفع فیلتر جهان بیش از پیش نمایان می‌شود دست و پا زدن دولتی‌ها برای لاپوشانی مسائل و مشکلات اقتصادی از راه بستن دهان منتقدان است چرا که آن‌ها جهان نیوز را براساس بند 11 ماده 6 و مستند به تبصره ذیل ماده 12 قانون مطبوعات توقیف کردند درحالی که بند 11 ماده 6می‌گوید رسانه مجاز به "پخش‌ شایعات‌ و مطالب‌ خلاف‌ واقع‌ و یا تحریف‌ مطالب‌ دیگران‌» نیست؛ اما با رفع فیلتر جهان مشخص می‌شود که مطالب منتشر شده در این رسانه‌ به هیچ وجه "شایعه" و "خلاف واقع" نبوده و مسئولان امر باید به آنچه که در این رسانه منتشر شده رسیدگی کنند.
  منبع: دانا
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 4450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *