800
۰
رئیس منابع طبیعی سراوان:

سامانه خوشاب دانش بومی استحصال آب در سراوان

رئیس منابع طبیعی سراوان گفت: با توجه به قرارگیری قسمت اعظم ایران در منطقه خشک برای جمع آوری آب باران ساکنین این مناطق ازدیرباز از روشهای بومی گوناگونی استفاده کرده اند.
mhkgkgkg
mhkgkgkg
محمد رفیع دهقان مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون خاطر نشان کرد: با توجه به قرارگیری قسمت اعظم ایران در منطقه خشک برای جمع آوری آب باران ساکنین  منطقه سراوان ازدیرباز از روشهای بومی گوناگونی استفاده کرده اند، که برخی جدید و برخی از آنها قدمت چندین هزار ساله دارد.
وی یادگیری، فهم و نگرش به جهان را از روش های دانش بومی در جمع آوری آب دانست و بیان داشت: دانش بومی روش های جمع آوری آب در نتیجه سال ها تجربه و مساله گشایی بر اساس آزمون و خطا بوسیله گروه هایی از مردم در حال فعالیت می باشد که منابع در دسترسشان را در محیط خود بکار برده و تجربه کرده اند.
رئیس منابع طبیعی سراوان کنترل سیل و رسوب، برای کشت سیلابی غلات، حبوبات، صیفی جات، و نخیلات را از اهداف ایجاد خوشاب عنوان کرد و اظهار داشت: خوشاب سامانه ای بسیار قدیمی برای بهره برداری از سیلاب در مناطقی از بلوچستان است، که توسط بومیان، در حاشیه یا عرض رودخانه ها ساخته می شود.
وی با بیان اینکه این دانش بومی نسل به نسل انتقال یافته است، افزود: براساس تحقیقات انجام شده قدیمی ترین خوشاب موجود در منطقه بم پشت شهرستان سراوان به زمان حضور مغول ها در ایران یعنی حدود سال های 660-616 هجری قمری نسبت داده شده وبه بان مغول ها معروف می باشد.
دهقان رئیس منابع طبیعی سراوان وجود شیب کم و مناسب آبراهه، کیفیت مناسب سیل گیری و امکان استفاده از آب سرریز در خوشاب های مجاور را از ملاک های انتخاب خوشاب عنوان کرد و گفت: در ساخت خوشاب باید مخزن مناسب باشد که پس از آبگیری و تجمع رسوب بستر مناسبی را برای کاشت آماده  کند.
انتهای پیام/1675
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 4715
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *