800
۰

مرگ تدریجی سیستان و بلوچستان/ بیش از 10 هزار روستای جنوب شرق خالی از سکنه شد

بی آبی و بیکاری این روزها سبب شده که 33 هزار روستا در کشور خالی از سکنه شود که سهم جنوب شرق کشور بیش از 10 هزار روستا است.
gfdghcdh
gfdghcdh
به گزارش شستون، خشکسالی های 19 ساله اخیر سبب شده تا این روز ها بیش از 10 هزار روستای جنوب شرق کشور خالی از سکنه شود؛ هر چند بی آبی تنها دلیل مهاجرت از روستاها نبوده بلکه بیکاری نیز عامل دیگری بر تشدید این موضوع بوده است.
این موضوع در حالی است که بحران کم آبی در مناطق شرقی ایران از یک دهه قبل قابل پیش‌بینی بوده است به‌طوری که کارشناسان زیادی در خصوص این موضوع به مسئولین هشدارهای لازم را داده بودند اما این روز ها شاهد خالی شدن 200 روستا در سیستان، یک هزار و 850 روستا در خراسان جنوبی ، چهار هزار و ۲۴روستا در خراسان رضوی و براساس آمار سال 89، هشت هزار و 300 روستا در کرمان خالی از سکنه شده اند.

 بیش از 10 هزار روستای جنوب شرق کشور خالی از سکنه شد
با این حال روند خروج روستاییان از روستاها تنها مختص به جنوب شرق کشور نیست بلکه به گفته سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در نخستین همایش علمی مدیریت روستایی و توسعه پایدار درحال حاضر بیش از ۳۳‌هزار روستا در کشور تخلیه شده‌است و حدود ۲۵‌‌هزار روستا نیز در کشور کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند.
وی با انتقاد از بعضی قوانین گفته بود که: در قانون بودجه از کمک دولت به واحدهای تولیدی سخن به میان می‌آید، سراغ همه واحدهای تولیدی در شهرها می‌رویم اما به روستا که دارای تولیدات متنوع هستند، توجهی نمی‌شود.

علی ای حال با گذشت بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم و سفرهای متعدد مسئولان ارشد کشور هنوز حرف از مطالعه و تحقیق درباره روستاهای خالی از سکنه زده می شود اما از اقدام و عمل خبری نیست و همچنان روند خالی شدن روستاها ادامه دارد.

یک پنجم روستاهای فاقد آب سالم کشور در سیستان و بلوچستان هستند
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: یک پنجم روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم کشور معادل هزار و 188 روستا در این استان قرار دارد.
محمدرضا نارویی پس از بازدید از روستاهای نیکشهر در جمع مسئولان و اعضای شوراهای اسلامی این شهرستان اظهار داشت: از مجموع 600 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور، پنج هزار و 100 روستا فاقد آب آشامیدنی سالم هستند که یک پنجم این روستاها در سیستان و بلوچستان قرار دارد.

بیش از 5 هزار روستا فاقد آب آشامیدنی
وی گفت: بحران بی آبی در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان جدی است به طوری که بسیاری از منابع آبی و چاهها در روستاها خشک شده یا با کاهش شدید آب مواجه هستند. 
نارویی افزود: هم اینک از شش هزار روستای سیستان و بلوچستان به هزار و 600 روستا با تانکر آبرسانی سیار می شود. 

آبرسانی 1389 روستا با تانکر در سیستان و بلوچستان
تیر ماه 95 در ستاد بحران استانداری که با حضور شورای تامین استان برگزار شد مقرر گردید 1389 روستای استان با 133 تانکر آبرسانی شوند .
پس از آن باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با ایرنا با بیان این که هزار و 20 روستای این استان دچار بحران بی آبی هستند گفت: 362 روستا در حال جیره بندی آب قرار دارند که تنها راه عبور از این بحران در تابستان صرفه جویی و تامین تانکر است.
وی گفته بود که: میانگین فاصله روستاهای فاقد سامانه آبرسانی در سیستان و بلوچستان 55 کیلومتر است که برای تامین آب آشامیدنی آنها با مشکلاتی روبه رو هستیم.
نماینده سابق سیستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کل کشور دارای مشکل آب است خاطر نشان کرد: مشکل آب سیستان و بلوچستان قابل مقایسه با بقیه نقاط کشور نیست.
سید باقر حسینی در ادامه بیان داشت: بحران آب در سیستان جدی است و هم در بخش آب شرب و خشکیدگی تالاب هامون با مشکلات زیست محیطی نظیر طوفان شن مواجه شده ایم.
وی اظهار داشت: مشکلات آب عامل مسائل دیگری چون بیکاری،٬مهاجرت و خالی شدن روستاها را به وجود آورده است. نماینده سابق مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درحال حاضر 160 هزار نفر از جمعیت روستاهای سیستان به خراسان جنوبی و اطراف تهران مهاجرت کرده اند.
منبع: دانا
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 4925
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *