800
۰

بررسی ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به برنامه ششم توسعه/ تطابق برنامه ششم با سیاست های اقتصاد مقاومتی تایید شد

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: بررسی های صورت گرفته در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان دهنده تطابق این دو امر است و برنامه ششم توسعه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
rshseg
rshseg
به گزارش شستون؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز»؛ با اشاره به انطباق برنامه ششم توسعه با سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: بررسی های صورت گرفته در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام نشاندهنده تطابق این دو امر است و برنامه ششم توسعه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: بیش از ۹۵ درصد برنامه ششم توسعه به صورت مستقیم و در مسیر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نوشته شده است و از ۲۴ مورد سیاست های اقتصاد مقاومتی درباره ۲۲ مورد مصوبه داریم و در ۲ مورد هم کلیاتی وجود دارد که این موضوع را مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی کردند.
حاجی بابایی اظهار داشت: برنامه ششم توسعه ۱۴۴ ماده دارد که مجمع تشخیص در گزارش خود ۱۴ مورد عدم مغایرت اعلام کرده بود و شورای نگهبان هم ۳۸ مورد به برنامه ششم توسعه ایراد گرفت که از این تعداد ۱۴ مورد به مصوبات کمیسیون و ۶ مورد به لایحه دولت بر می گشت و بقیه هم به ابهام و اشاره بود در حالی که برنامه پنجم که در دولت دهم نوشته شد ۲۳۵ ماده داشت که شورای نگهبان به آن ۱۰۹ اشکال وارد کرد.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با اشاره به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به برنامه ششم توسعه تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به سن بازنشستگی بانوان و راننده ها و همسان سازی حقوق بازنشستگان ایراداتی وارد کرد و با گذاشتن شرایط سنی مثلاً ۵۰ سال برای بانوان موافق بودند.
دولت مکلف به پرداخت مبلغ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی اش را به سازمان تأمین اجتماعی شد
وی ادامه داد: باید بازنشستگان با شرایط مشابه حقوق عادلانه و مشابه دریافت کنند و حداکثر اختلاف حقوق بازنشستگان با زمان کارمندی شان ۱۰ درصد باشد امّا مجمع تشخیص نظام به ۱۰ درصد ایراد گرفت و گفت برای دولت بار مالی دارد اما ما دولت را مکلف به پرداخت مبلغ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی اش را به سازمان تأمین اجتماعی در طی ۵ سال کردیم تا از این منبع برای همسان سازی حقوق استفاده شود.
حاجی بابایی گفت: سرمایه گذاری ۷۷۰ هزار میلیارد تومان در سال برای ایجاد رونق اقتصادی را مصوب کردیم که ۶۵ میلیارد دلار معادل ۱۹۹ هزار میلیارد تومان از آن را باید از محل سرمایه گذاری های خارجی تأمین کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه یادآور شد: اصلاح حقوق مدیران و مقامات نیز در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته و سخت ترین فشارها بر این ماده اعمال شد که بر اساس ماده ۲۸ ، همه مقامات کشوری و حتی کارکنان دولت نمی توانند از اول فروردین سال ۱۳۹۶ به بعد بیش از ۱۴ برابر حداقل حقوق ، دریافت کنند البته دولت می تواند به شاغلان مناطق عملیاتی ، مرزی و مناطق محروم تا ۳۰ درصد به این حقوق اضافه کند.
وی مطرح کرد: براس اطلاع عموم از میزان حقوق ها و دلایل آن سامانه ای تعریف شده است که همگان می توانن آن را رصد کنند و کسانی که یک میلیارد تومان پاداش پایان خدمت دریافت کردند هم بر اساس برنامه ششم توسعه پاداش پایان خدمت نمی تواند از ۱۴ برابر حداقل حقوق بیشتر باشد.
ایراد شورای نگهبان به خروج شورای پول و اعتبار از حالت دولتی
حاجی بابایی اظهار داشت: شورای نگهبان به خروج شورای پول و اعتبار از حالت دولتی ایراداتی گرفت که با اصرار مجلس شورای اسلامی این مصوبه برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری نهایی ارسال خواهد شد.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه درباره اعلام دارایی مقامات و مسئولان هم گفت: بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه ، نمایندگان ، معاونان وزرا ، استانداران ، مدیران کل و فرمانداران را هم به مقاماتی که باید دارایی آن ها قبل و بعد از سمت شان بررسی شود اضافه کردیم و برای کسانی که اموال خود را معرفی نمی کنند مجازات های درجه ۶ قانون مجازات اسلامی را در نظر گرفتیم .
وی با اشاره به پزشکان شاغل در دستگاه های دولتی تصریح کرد: پزشکانی که در دستگاه های دولتی کار می کنند نباید در مطب خصوصی خود کار کنند و برای این منظور دولت به صورت تعرفه خاص درآمدهایی را در اختیار آنان قرار می دهد تا دچار ضرر و زیان نشوند و بهداشت و درمان و نوع نگاه به سلامت مردم از پر چالش ترین مسایل در مجلس شورای اسلامی بود.
حاجی بابایی افزود: هوشمندسازی مدارس نیازمند هزینه است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد همه مدارس شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و حاشیه شهرها را با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در طول ۵ سال هوشمند سازی کنند.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه درباره مصوبه اختصاص یک درصد از درآمد نفت و گاز به حمل و نقل ریلی علاوه بر بودجه هم گفت: شورای نگهبان به کلمه “فاینانس” در این مصوبه ایراد گرفت که آن را حذف کردیم و ایراد برطرف شد.
منبع: دانا
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 5616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *