800
۰
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان:

موزه زنده کلپورگان نمای از تاریخ ۷ هزار ساله/سراوان مهد میراث کهن و صنایع دستی

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: موزه سفال کلپورگان یک موزه زنده تاریخی است که هنر سفال گری با قدمت 7 هزار سال پیش از تاریخ در آن انجام می شود.
rheshes
rheshes
حمزه ندرت زهی سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با اشاره به 28 اردیبهشت ماه سالروز جهانی موزه و میراث فرهنگی گفت: در حوزه شهرستان سراوان سه موزه وجود دارد که موزه مردم شناسی که در ساختمان قدیمی فرمانداری سراوان در سال 88 راه اندازی شده است یکی از آنها می باشد.
وی معرفی سراوان، معرفی بلوچستان، نگاران، مشاهیر و موسیقی، زندگی کشاورزی ، حیات وحش و زندگی روستای در قالب سیاه چادر را از قطب های موزه سراوان دانست و اظهار داشت: موزه سفال کلپورگال موزه زنده تاریخی است که هنر سفال گری با قدمت 7 هزار سال پیش از تاریخ در آن انجام می شود.
رئیس میراث فرهنگی سراوان با اشاره به موزه خصوصی عبد الله سپاهی که در روستای دزک راه اندازی شده است، تصریح کرد: در این موزه بخشی از هویت فرهنگی، تاریخ و آدام و رسوم مردم بلوچستان به نمایش گذاشته شده است.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان سراوان آثار ارزشمند و با اهمیتی از میراث کهن و پیشینه تاریخ منطقه وجود دارد، اظهار داشت: قوم بلوچ دارای سنن و آداب و رسوم خاصی هستند که در دیگر اقوام دیده نمی شود.
ندرت زهی تپه های باستانی پیش از تاریخ، بناهای تاریخی دوره اسلامی که مسجد و قلعه هستند، مدرسه تاریخی و ساختمان های اداری دوره پهلوی اول، بافت قدیمی روستایی و جاذبه های طبیعی  و قنات های نیاکان که برای استیصال آب حفر شه اند را از آثار باستانی و تاریخی سراوان عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به اجرای برنامه های بهارگاه در ایام نوروز سراوان در حوزه صنایع دستی یک شهرستان غنی است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی هویت هر قوم و نشان دهنده فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم آن می باشد و به عنوان یک شناسنامه در عصر امروز نهادینه شده است، عنوان کرد:بناها و جاذبه طبیعی بخش ملموس تاریخ هستند که دیده و لمس می شود.
ندرت زهی در پایان آداب و رسوم ازدواج و برداشت محصلات و تولد فرزندان را بخش غیر ملموس تاریخ دانست و گفت: در حوزه سراوان 55 قلعه تاریخی وجود دارد و برخی از آثار موزه سراوان با قدمت 2 هزار سال قبل از میلاد رو نمایی شده است.
 
انتهای پیام/1675
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 6849
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *