800
۰

تبلیغ معجون‌های معجزه ‌آسا زیر سایه عطاری‌ها/نسخه پیچی های غیر مجاز با نام طب سنتی چقدر صحت دارد؟

دخالت بسیاری از عطاریها در مباحث پزشکی و با عنوان طب سنتی، این مبحث را دستخوش تحولات جدید و اما و اگرهای تازه ای کرده است.
htej
htej
به گزارش شستون، استان کردستان از دیرباز از زادگاه ‌های اصلی گیاهان دارویی بوده است، سابقه مصرف گیاهان دارویی نیز در کردستان به قرن‌ها پیش باز می ‌گردد. استان کردستان به دلیل داشتن شرایط مناسب جغرافیایی وتنوع گیاهی یکی از مناطق مهم کشور به ویژه در بحث گیاهان دارویی است و در بین استان های زاگرس نشین با بیش از دو هزار گونه گیاهی از بیشترین تنوع برخوردار است.

امروزه علی رغم فراوانی داروهای شیمیایی، استفاده از گیاهان دارویی در حال افزایش است و تولید و تجارت این گیاهان رقم قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که مصرف طولانی و در برخی موارد مصرف مقطعی این داروها بدون نسخه پزشکی می‌تواند، عوارض جانبی بر جا گذارد که بعضا از خود بیماری نیز خطرناک‌تر هستند.
طی یک قرن اخیر، گیاهان دارویی که قرن‌ها تنها درمان بیماری‌های مختلف انسان‌ها بودند، جایگزینی به نام داروهای شیمیایی پیدا کرده‌اند و عطاری‌هایی که بوی خوش گیاهان دارویی آن‌ها از چندین متر آن‌طرف‌تر به مشام افراد سالم و بیمار می‌رسید، جای خود را به داروخانه‌های متعددی داده‌اند که در قفسه‌های شیک آن‌ها داروهای شیمیایی با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و در بسیاری از مواقع بوی این داروها که در فضای عطاری ها پراکنده می‌شود، نه‌تنها مشام بیماران را نوازش نمی‌دهد، بلکه بر التهاب و نگرانی آن‌ها می‌افزاید و هر روزه می بینیم که تعداد این عطاری ها که اقدام به فروش و عرضه ی گیاهان دارویی می کنند افزایش پیدا می کند سری به میان مردمی که در این عطاری ها هستند زدیم و نظرا ت و دیدگاه های ان ها را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.


داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان تحت عنوان داروی فشار خون
یکی از شهروندان در گفتگو با  خبرنگارما گفت: نظارت بر روی عطاری ها در حیطه ی ما نیست، ولی یکی از دغدغه های ما فروش موادی به عنوان داروهای گیاهی در این عطاری ها است که می تواند نظام سلامت را تحت الشعاع قرار دهد و مردم را دچار عارضه کند.
 آزیتا ملک زاده  ادامه داد: بسیاری از عطاری‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند اقدام به فروش انواع و اقسام دارو گیاهان دارویی می کنند و با داروهایی تحت عنوان داروی فشار خون و ترک اعتیاد که غیرمجاز هستند. اقدام به فعالیت می کنند .
وی اظهار کرد:  مردم فکر می‌کنند چون دارویی، گیاهی است بی‌ضرر و بی‌خطر است و به آن اعتماد می‌کنند در حالی که این داروها می‌توانند با داروهای شیمیایی در تداخل باشند و عارضه ایجاد کنند و حتی گاهی ممکن است تعادل بدن را به هم بزنند.

اقدام به فروش داروهای غیر مجاز
یکی دیگر از شهروندان  اضافه کرد: برخی از عطاری ها به طور غیر قانونی و با سوء استفاده از باورهای مردم در مورد اثر بخشی داروهای گیاهی اقدام به فروش داروهای غیر مجاز و تجویز غیرقانونی ترکیبات دارویی برای ترک اعتیاد و درمان بیماری ها می کنند که تمامی این تجویز ها برای شهروندان مخاطره آمیز است.
لیلا جمالی ادامه داد:داروهای گیاهی همچون داروهای شیمیایی دارای عوارض متفاوتی هستند و نباید به صورت خودسرانه مصرف شود مصرف بعضی از این داروهای گیاهی که عموما در عطاری‌ها فروخته می‌شود، عوارض چندانی ندارد، اما برخی از آنها در صورتی که بدون تشخیص پزشک استفاده شود، دارای عوارض متعددی خواهند بود.
 

تبلیغ معجون‌های معجزه ‌آسا در عطاری‌ها
یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد:گاهی مواقع تبلیغ معجون‌های معجزه ‌آسا در عطاری‌ها دیده می ‌شود؛ داروی ترک اعتیاد گیاهی 100 درصد تضمینی، داروی چاقی، لاغری و کوچک کردن شکم و... که تبلیغ می‌شود ترکیبی از داروهای شیمیایی و گیاهی هستند که میزان مشخصی هم ندارند و در بسیاری موارد مشکلات و عوارض بیشتری برای بیمار ایجاد می کند.
 
سینا ولد بیگی  که برای رفع چاقی شکم به یکی از عطاری ها مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در واقع ساخت بیشتر این داروها که در مورد آن ها تبلیغ زیادی هم می‌شود، مبنای علمی ندارد. متاسفانه نبود نظارت وزارت بهداشت می‌تواند موجب بدتر شدن فرهنگ مصرف فرآورده‌های گیاهی شود و مردم را به استفاده از این داروها بدبین کند.
 
ویدا تصریح کرد: مشکلات عمده بخش عطاری‌ها مربوط به سیستم آموزش و برنامه‌ریزی کشور است که باید این مساله حل شود؛ چون نبود آموزش باعث شده است عطاری‌ها بدون مجوز گیاهان دارویی و غیردارویی را به فروش برسانند.
 
وی ادامه داد:، بسیاری از گیاهان دارویی در عطاری‌ها به لحاظ آلودگی‌های میکروبی،‌سموم کشاورزی، فلزات سنگین و تاریخ مصرف و تولید، استاندارد نیستند و خواص موثر خود را از دست داده ‌اند .
 
جلالی اضافه کرد: گیاهان دارویی کشت‌شده معمولا قابل اطیمنان ‌‌تر هستند، اما گیاهانی که از مراتع جمع ‌‌آوری می‌‌شوند، آلودگی دارند و گاهی به علت شناسایی نشدن آن ها از سوی عطاری‌‌ها، اشتباه تجویز می ‌شود.از این منظر سیستمی لازم است که گیاهان دارویی به صورت منظم و طبق اصول صحیح بسته‌بندی و توزیع شوند و کنترل ‌های لازم روی آن ها انجام شود.

کم کاری در رواج شناساندن گیاهان دارویی صحیح و اصولی
ارمین مولودی نیز در تکمیل سخنان شهروندمان گفت: با وجودی که این مطلب رو قبول دارم و لیکن اعتقاد دارم در زمینه شناساندن گیاهان دارویی صحیح و اصولی و رواج آن بین مردم کم کاری شده و شاید متخصص واقعی هم در این زمینه خیلی کم و نسبت به تربیت متخصص طب سنتی به صورت آکادمیک یا اصولی سستی شده و اگر هم کسی در این زمینه دانشی داره با تجربه شخصی به دست آورده که خیلی قابل اعتماد نیست .
منبع: دانا
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 8036
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *