800
۰

زنجیره سامانه‌های اپتیک‌ نیروهای مسلح کامل شد/ کارنامه محصول جدید ایرانی بهتر از تجهیزات روز ارتش آمریکا +عکس

سامانه Ranger HRC، سیستم مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا است که توان شناسایی اهداف در فاصله 20کیلومتری دارد در حالی که محصول ایرانی، حدودا 10 کیلومتر بیش از نمونه آمریکایی، توانایی کشف اهداف را دارد.
زنجیره سامانه‌های اپتیک‌ نیروهای مسلح کامل شد/ کارنامه محصول جدید ایرانی بهتر از تجهیزات روز ارتش آمریکا +عکس
به گزارش شستون، شناسایی و کشف اهداف در برد بلند خصوصا در عرصه مرزبانی نقش مهمی در جلوگیری از غافلگیر شدن نیروهای خودی در جریان یک درگیری دارد بخصوص آنکه در شرایط بد آب و هوایی و در مکان های با مساحت بزرگ، عملا نمی توان با استفاده از عوامل انسانی به تنهایی عمل نگهبانی، حفاظت و یا شناسایی را به انجام رساند و مشخصا نیاز به استفاده از سامانه های کمکی برای شناسایی وجود دارد.  در عین حال، دوربین های عادی و دید در شب برای کشوری مثل ایران و خصوصا نقاط مرزی کشور ما به تنهایی کافی نیستند و نوع دیگری از دوربین ها به دلایل جغرافیایی نیاز اصلی ما را تشکیل می دهد.
جغرافیای مختلف و متنوع ایران خصوصا در مناطق مرزی لزوم استفاده از دوربین های حرارتی را کاملا افزایش می دهد. علت این است که در شرایط بد آب و هوایی مثل منطقه خاورمیانه و مرزهای ایران، در بسیاری از موارد با روی دادن حالت هایی مثل طوفان شن ، مه ، ابر، باران و برف، عملا چه دوربین های دید در روز و چه دوربین های دید در شب عملا توانایی خود را از دست می دهند. در اینجاست که با استفاده از سامانه های حرارتی می توان بدون نگرانی از بابت شرایط جوی بتوانند به دیده بانی بپردازند.
کشور ما در بحث دوربین های کوچک مخصوص روی سلاح و دوربین های دستی و متوسط در بخش حرارتی محصولات بسیار خوبی را ارائه کرده که در سالهای اخیر در عراق و افغانستان هم خوش درخشیده اند. اما این تمام داستان نیست و سامانه های شناسایی برد بلند حرارتی ایرانی نیز وجود دارند که از آنها برای شناسایی دشمن در فواصل دور استفاده می شود.

تصویر تهیه شده با دوربین حرارتی غیرسرد شونده

تصویر تهیه شده با دوربین حرارتی سرد شونده
 اما قبل از معروفی این محصولات ایرانی بد نیست که اشاره کوچکی به یک مبحث مهم در زمینه دوربین های حرارتی داشته باشیم. بحثی به اسم دوربین های سرد شونده و غیر سرد شونده. دوربین های سرد شونده دارای مواد خنک کننده ای در درون سنسور خود هستند که با کاهش دمای این بخش کمک می کنند تا تصویر با کیفیت تری گرفته شود. در حقیقت دوربین های سرد شونده برای کاربردهایی است که شما به جزییات بیشتری و کیفیت تصویر بالاتری نیازی دارید. دوربین های غیر سردشونده نیز البته فاقد این قابلیت بوده و تصاویر با کیفیت پایین تری را تهیه می کنند.
بر این اساس، جدیدترین محصولات ایرانی که اخیرا در معرض دید عمومی قرار گرفته را می توان به شرح زیر معرفی کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که تلاش و هدف شرکت ها و صنایع دفاعی فعال در این حوزه، طراحی و تولید جدیدترین و بهترین سامانه هاست، اما سفارش و بهره برداری از آنها، بر عهده یگانهای عملیاتی بخش های مختلف نیروهای مسلح است و صنایع دفاعی، نمی توانند مجموعه ای را وادار به خرید این محصولات مدرن کنند!
دوربین های ؛ شناسایی انسان از فاصله 6 کیلومتریRU3225D
دوربین های RU3225D یک سامانه شناسایی حرارتی با قدرت تفکیک بالا و توان زوم پیوسته است. این سامانه می تواند در شرایط متفاوت آب و هوایی و در جریان وجود دود و غبار یا تاریکی کامل اهداف مورد نظر را شناسایی کند. این دوربین از حسگرهای غیر سردشونده استفاده کرده و تصاویری با کیفیت 640 در 480 مگاپیکسل را به کاربر ارائه می دهد. این سامانه توان عملیات با برق مستقیم و فعالیت به مدت دو ساعت با باتری را دارد. وزن کل این سامانه در حدود 15 کیلوگرم است و امکان شناسایی یک انسان در فاصله حدود 6500 متر را دارد.

این سیستم به صورت معمول روی یک دو پایه قرار گرفته و بیشتر برای استقرار در نقاط ثابت و برای حفاظت از نقاط مرزی و تاسیسات حیاتی کاربرد دارد. سامانه کنترل کننده نیز در حد و اندازه یک کیف دستی است که تصویر در آن به کاربر نشان داده می شود و فرمان هایی مثل چرخش دوربین یا زوم کردن نیز از آن طریق صادر می شود. این دوربین توان انجام کار در دمای منفی 25 الی مثبت 60 درجه سانتیگراد را دارد و به یک سامانه دید در روز نیز مجهز بوده که توان زوم 12 برابر را داراست.
سری RU800 و RU1000
دوربین های سری آر یو 800 و 1000 سامانه های اپتیکی حرارتی مخصوص برای شناسایی ادوات بزرگ مثل تانک ها و قایق ها هستند. این دوربین ها برای نصب بر روی انواع سکوهای مراقبتی توسعه پیدا کرده و می توانند در شرایط بسیار نامساعد جوی نیز اهداف مورد نظر را شناسایی کنند.

سامانه آر یو 800
این دو دوربین آنچنان از نظر مشخصات با یکدیگر تفاوت ندارند. یکی از نقاط متفاوت بین دو سامانه بحث کیفیت تصاویر است. در نمونه آریو 800 رزولوشن تصاویر 320 در 256 پیکسل و در گونه آر یو 1000 نیز 640 در 512 مگاپیکسل است. این دو دوربین تصاویر را با فرمت PAL برای کاربر مورد نظر به اجرا می گذارند و توان کشف یک تانک یا یک قایق را در فاصله حدودا 33 کیلومتری را دارند. این برد کشف در بین سامانه های اپتیکی حرارتی ایرانی در حقیقت بیشترین مقدار است.
این مسئله به نیروهای کاربر این اجازه را می دهد که از غافلگیر شدن توسط نیروهای زرهی ، مکانیزه یا برای مثال خودروهای انتحاری دشمن جلوگیری کنند. وزن این دوربین ها اعلام نشده است اما از روی ظاهر می توان وزنی در محدوده حدود 10 کیلوگرم را برای آن تخمین زد.

سامانه آر یو 1000
برای مقایسه شاید بد نباشد که اشاره ای به یک محصول مورد استفاده در نیروی دریایی آمریکا داشته باشیم تا مشخص شود که محصولات ایرانی نیز در حد و اندازه های محصولات روز نیروهای مسلح دنیا هستند. سامانه Ranger HRC در حال حاضر سیستم مورد استفاده ترمال برد بلند نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود که توان شناسایی اهدافی در اندازه خودروها را در فاصله 20 کیلومتری دارد در حالی که محصول جدید ایرانی، حدودا 10 کیلومتر بیش از نمونه آمریکایی، توانایی کشف اهداف را دارد. این دوربین آمریکایی نیز حدودا 8 کیلو وزن دارد و در کنار سامانه حرارتی، یک دوربین دید در روز سیستم مسافت سنج لیزری نیز نصب شده است.

سامانه Ranger HRC
با نگاهی کلی به طیف محصولات اپتیکی در کشورمان می توان با اطمینان بالا این مسئله را اعلام کرد که در بخش سامانه های اپتیکی مورد نیاز نیروهای زمینی ، خصوصا نیروهای پیاده نظام به خودکفایی کامل رسیده ایم و از دوربین های کوتاه برد دستی و سامانه های اپتیکی روی سلاح الی دوربین های حرارتی برد بلند با برد بیش از 30 کیلومتر در حال حاضر در کشور تولید شده و البته در میادین نبرد در عراق و سوریه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: دانا
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 9415
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *