800
۰

12 شاخص دولت انقلابی

در بررسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم، به نکاتی بسیار ارزنده می‌رسیم.
12 شاخص دولت انقلابی
به گزارش شستون،  در بررسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم، به نکاتی بسیار ارزنده می‌رسیم که هر چند در رسانه‌ها انتشار یافته‌اند ولی شاید آنگونه که باید، در یک چارچوب مشخص و واضح تعریف نشده‌ و گاه در برخی موارد نیز غفلتی در آن صورت پذیرفته است. در هر حال سخنان گوهربار رهبر معظم انقلاب، ترسیم شاخصه‌های یک دولتی در تراز انقلاب اسلامی است که با وضع کنونی بیان شده است و شاید تنها یک توصیه قلمداد شود ولی خود یک مانیفست قوی برای شکل‌گیری یک دولت انقلابی است. در این بررسی شاخصه‌های زیر احصا شده است که به اختصار تشریح می‌شوند:
 
1- عزم راسخ، ایمان عمیق، بصیرت بی‌پایان و شجاعت بی‌نظیر
در بیان چنین صفاتی معظم‌له با اشاره به شخصیت امام بزرگوار، درصدد هستند تلویحاً بنیان یک شخصیت انقلابی مسئول را بیان کنند. این ویژگی‌های مبرز در این مرد بزرگ و آسمانی که باعث به تلاطم افتادن اقیانوس انقلاب شد، جزو سرلوحه‌ها و افتخارات مسئولان و ملت است و باید در تعمیق آنها تلاش فراوان کرد و دولتی که بر بنیان شخصیت‌هایی از این جنس باشد، هیچ‌گاه مسیر را ناصواب و غلط انتخاب نمی‌کند.
 
 
2- در نظر گرفتن حضور دشمن و ترفندهای دشمن
رهبر انقلاب می‌فرمایند:«یکی از نکاتی که بنده اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسی بیرون برود، حضور دشمن و ترفندهای دشمن است. مسئولان مخاطبان اول این سخنند. دشمن مشغول دشمنی است، کارهای گوناگونی انجام می‌دهد، منتها به فضل الهی، به توفیق پروردگار، ملت ایران و مسئولان کشور آبدیده شده‌اند. امروز جمهوری اسلامی به‌مراتب قوی‌تر و مقتدرتر از سال‌های اول است، با وجود این‌همه تحریم، با وجود این‌همه دشمنی، معنایش این است که ما از ترفندی که دشمن علیه ما به کار برد، به نفع کشور و به نفع خودمان استفاده کردیم.» در ادامه معظم‌له با اشاره به دشمنی‌های صریح و آشکار و دشمنی‌های پنهان و پشت پرده دشمن، ضمن یکی شمردن این دشمنی‌ها، شناخت ترفندهای دشمن و مقاومت و مقابله با آنها را جزو مهم‌ترین مواردی دانستند که باید همیشه در دستور کار مسئولان قرار بگیرد و پاسخ دشمنی‌های دشمن داده شود.
 
 
3- تعامل گسترده‌ با دنیا و مقابله جدی با صلابت و قدرت با استکبار و هر سلطه‌طلب
رهبر معظم انقلاب، منزوی کردن ایران در دنیا را یکی از ترفندهای مهم استکبار خطاب کردند که در برابر این ترفند، تعامل گسترده با دنیا توسط مسئولان جایگزین شده است که باید گسترش این مهم، روزافزون شود. معظم‌له می‌فرمایند:«ما می‌توانیم با دنیا ارتباطات وسیع و گسترده‌ای داشته باشیم، هم به ملت‌ها و دولت‌های دیگر کمک کنیم، هم از کمک آنها بهره‌مند بشویم، حیات اجتماعی بشریت این‌جور پیش می‌رود: همکاری، همدلی، همراهی، تعامل با دنیا، اقلیم ما، جغرافیای ما، امکانات فراوان ما، این را برای ما آسان می‌کند.» اما در کنار این موضوع مهم، رهبر انقلاب می‌فرمایند: «تعامل بین‌المللی» نباید ما را از این نکته که دشمنانی هستند که به نابودی ما کمر بسته‌اند، غافل کند. در برابر هر سلطه‌طلبی، با صلابت و قدرت ظاهر بشوید، آن سلطه‌طلب هر که می‌خواهد باشد؛ امروز از همه متجاوزتر و وقیح‌تر، رژیم ایالات متحده‌ امریکاست.
 
 
4- تکیه‌ بر هویت انقلابی با کار جهادی و حمایت مردمی
معظم‌له هویت انقلابی با کار جهادی مردمی را برای کشور مفید دانسته و از مسئولان دولت درخواست دارند تا با چنین منشی، به فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود در نظام برسند. ایشان می‌فرمایند: «شما مسئولان کشور – به‌خصوص آن مجموعه‌ای که ان‌شاءالله به‌زودی تشکیل خواهد شد در حول‌وحوش ریاست محترم جمهوری و هیئت دولت و قوه‌ مجریه را تشکیل خواهند داد- سکاندار چنین نظام پرظرفیتی هستید، این را بدانید. نظام جمهوری اسلامی و کشور عزیز ما یک نظام پرظرفیت و پرامکان و پراستعداد است، این استعدادها را باید دانه‌دانه شناخت و از آنها بهره‌برداری کرد. شما با تکیه‌ بر هویت انقلابی - این نکته‌ بسیار مهمی است- با کار جهادی، با حمایت مردمی، با انبوه سرمایه‌های مادی و معنوی که امروز در اختیار شماست، می‌توانید کشور را پیش ببرید.»
 
 
5- امانت دانستن مسئولیت
رهبر انقلاب می‌فرمایند:«مسئولیت را، این توانایی را، امانت بدانید، همچنان‌‌که امیرالمؤمنین فرمود: این در گردن تو یک امانتی است.»
 
 
6- پرداختن به مشکلات اقتصادی و معیشتی ملت
پرداختن به مشکلات مردم که امروز در درجه‌ اول، مشکلات اقتصادی و معیشتی است  از منظر معظم‌له باید به یک نقطه‌ قابل قبولی، در طول این چهارسال برسد و دولت دوازدهم با نگاه معطوف به این مسائل و مشکلات، چارچوب برنامه‌ریزی و عملیاتی خود را طراحی کند.
 
 
7- رعایت اولویت‌ها (برقراری عدالت و‌ریشه‌کن کردن فقر و فساد)
 
متأسفانه در بسیاری از دولت‌ها، اولویت‌ها جابه‌جا شده و قاعده «الاهم فالاهم» از بین رفته و آنچه در فرعیات قرار گرفته، جزء اصول می‌شود و اصول در قربانگاه فراموشی، ذبح می‌گردد. اگر در یک دولت انقلابی دید گسترده و وسیع وجود داشته باشد، قطع به یقین اولویت‌ها خود را به نمایش می‌گذارند و آنچه امروز در عرصه اجتماع مشاهد می‌شود، چیزی جز بی‌عدالتی‌های موجود و فقر و فساد روزافزونی است که همچون موریانه بدنه جامعه را می‌خورد.
 
 
8- حرکت با برنامه جامع(اجرای برنامه ششم توسعه)
متأسفانه به رغم تأکید رهبر معظم انقلاب، اجرای برنامه ششم توسعه تاکنون یک‌سال به تأخیر افتاده است و دولت آینده باید مبنای حرکت و برنامه‌ریزی خود را بر اساس این برنامه جامع و کامل پیش ببرد و وصول به اهداف و مقاصد آن را نیز ارزیابی و گزارش کند.
 
 
9- مهم دانستن اتحاد ملت
رهبر انقلاب می‌فرمایند:«ما هرچه داریم، از وحدت ملت، از اتحاد ملت در بین خودشان و از اتحاد ملت با مسئولان و مجریان امور کشور داریم، این اتحاد را حفظ کنید. التهاب‌آفرینی نشود، دودستگی‌های مضر ایجاد نشود. مردم سلایق مختلف و نظرات مختلفی دارند، بسیار خوب، با سلایق و نظرات مختلف، بگذاریم مردم در کنار هم زندگی آرامی داشته باشند. از نظرات مخالف آشفته نشوید، مخالفین اگر نظری دارند، انتقادی اگر دارند، بگذارید انتقاد کنند، نظرات مخالف را بدهند، آشفته نباید شد، بالاخره کارهای سنگینی است. نقص هم در کارهای ما کم نیست، ممکن است کسانی انتقاد کنند به ما، انتقاد را بپذیریم - به‌معنای تحمل کردن- تحمل کنیم.»
 
 
10- به میان مردم رفتن و با مردم بی‌واسطه مرتبط شدن
متأسفانه برخی دولتمردان از رفتن بی‌واسطه میان مردم و ارتباط چهره به چهره ابا دارند که این یا به کم‌تحرکی آنها ارتباط پیدا می‌کند یا آنها از پاسخگویی به مردم گریزان هستند ولی به هر حال از دل این ارتباط بی‌واسطه است که بسیاری از مشکلات پیدا و بسیاری از موارد حل می‌شود.
 
 
11- قدر نیروهای انقلابی و پرانگیزه را دانستن
در فرمایشات روز تنفیذ این مهم، در میان فرمایشات ایشان اینگونه مطرح شد:«قدر نیروهای انقلابی و پرانگیزه را هم بدانید، من به همه‌ مسئولان سفارش می‌کنم. نیروهای مؤمن، پرانگیزه و انقلابی، کسانی هستند که در مشکلات، کشور را حفظ می‌کنند، دفاع می‌کنند، سینه سپر می‌کنند، قدر اینها را بدانیم.» مصداق بارز این نیروهای پرانگیزه انقلابی را در مدافعین حرم تعریف کرد که برای دفاع از اسلام و کشور سر از پا نمی‌شناسند و همچون شهید حججی خطیرترین صحنه‌ها را با وجود خود به نمایش می‌گذارند.
 
 
12- توکل به خداوند و باور وعده‌ نصرت الهی
این شاخصه آخر جزو مهم‌ترین، اولین و پایه‌ای‌ترین اصل در یک دولت انقلابی است؛ اینکه همه مسائل و موضوعات را متوجه خدا بدانیم و در راه رضایت او قدم برداریم و قدرت برتر تنها از آن اوست و او می‌تواند گره همه مسائل و مشکلات را باز کند و به تمام وعده‌های او، باور قوی داشته باشیم، می‌تواند یک دولتی را فراهم سازد که در برابر همه مشکلات و مسائل و تهدیدات مقاوم و از سازش با دشمنان دور باشد.

منبع: دانا
 
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 55
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *