800
۰

ظریف: سیاست ایران تقویت روابط مستحکم خود با آمریکای لاتین است

وزیر امور خارجه در آغاز سفر خود به ۶کشور آمریکای مرکزی و جنوبی، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را تقویت روابط مستحکم خود با کشورهای آمریکای لاتین در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی اعلام کرد.
hgf
hgf
به گزارش شستون به نقل از تسنیم، محمد جواد ظریف پیش از ورود به کوبا، گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط مستحکم و دیرینه‌ای با قاره آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین داشته و مصمم است روابط و حضور سیاسی و اقتصادی خود را در این منطقه مهم جهان تقویت کند.
وی با اشاره به حضور 60 تن از مسئولان و مدیران بخش خصوصی و 20 تن از مدیران بخش های اقتصادی دولتی در ترکیب هیات همراه خود تصریح کرد: ترکیب هیات نشانگر اهمیتی است که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با آمریکای لاتین قایل است.
ظریف گفت: بخش‌های خصوصی و دولتی ایران در سالهای گذشته، پروژه‌های مختلفی را در کشورهای آمریکای لاتین اجرا کرده‌اند و علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران با قریب به اتفاق کشورهای این منطقه روابط سیاسی دارد.
وی خاطرنشان کرد: میزان سفارتخانه های ایران در آمریکای لاتین حتی نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر است.
ایران در 11 کشور از 20 کشور آمریکای لاتین سفارتخانه فعال دارد.
ظریف ابراز امیدواری کرد که با انجام این سفر، روابط خوب سیاسی و ارتباطات اقتصادی موجود میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین تقویت و زمینه همکاری و مناسبات گسترده تر بخشهای خصوصی دو طرف فراهم شود.
وزیر امور خارجه یادآور شد که دولت یازدهم تاکنون سه بار برنامه سفر او و هیات همراهش را به آمریکای لاتین برنامه ریزی کرده بود اما هر بار به دلیل تحولات منطقه خاورمیانه یا کشورهای آمریکای لاتین این سفر به تعویق افتاد.
ظریف از اینکه بالاخره موفق شده است بازدید از 6 کشور این منطقه را آغاز کند، ابراز خرسندی کرد.
در کنار دولت و ملت کوبا هستیم
وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت کوبا است.
ظریف گفت: کوبایی‌ها بیش از پنج دهه فشارها و تحریم‌های ظالمانه آمریکا را تحمل کرده‌اند و با وجود سفر رئیس جمهوری این کشور به هاوانا، این تحریم‌ها اگر چه اندکی کمتر شده اما همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: از آنجا که مقابله با استکبار شاخصه انقلاب اسلامی ماست و جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشته است، ما فشارهای وارده به کوبا را درک می کنیم و در کنار ملت و دولت آن می مانیم.
ظریف، همکاری ایران و کوبا را در زمینه بیوتکنولوژی و سایر زمینه های علمی و دارویی، خوب توصیف کرد و گفت که مایلیم همکاری در زمینه‌های مختلف فنی و مهندسی بخش خصوصی ایران با این کشور گسترش یابد.
وی گفت: در زمینه سیاسی نیز در آستانه برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا در ماه آینده، هماهنگی خوبی میان ایران و کوبا برای برگزاری موفق این اجلاس وجود دارد.
وزیر خارجه یادآور شد که ایران در اجلاس جزیره مارگاریتا در ماه سپتامبر، ریاست جنبش عدم تعهد را به دولت ونزوئلا تحویل خواهد داد.
وزارت خارجه از هیچ اقدامی برای بهبود روابط با آمریکای لاتین دریغ نخواهد کرد
محمدجواد ظریف همچنین یکشنبه شب به وقت هاوانا - بامداد دوشنبه به وقت تهران - در ضیافت شامی که به افتخار حضور هیات ایرانی در هتل ناسیونال پایتخت کوبا برگزار شده بود، افزود: ما از طریق همکاران وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشورهای آمریکای لاتین، به بخش‌های خصوصی و دولتی کشور کمک خواهیم کرد تا اقداماتی را برای همکاری با کشورهای این منطقه مهم جهان آغاز کنند و برنامه های موجود را نیز ادامه دهند.
وی توسعه روابط با آمریکای لاتین را در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
ظریف گفت: در دوره پسابرجام، موانع برطرف شده و فرصت ها برای گسترش همکاری ایران با کشورهای مختلف از جمله آمریکای لاتین فراهم است.
وی تصریح کرد: باید از فرصت پسابرجام استفاده کنیم و با برنامه ریزی بتوانیم از آن بهره ببریم.
وزیر امور خارجه که نخستین سفر خود را برای بازدید از شش کشور آمریکای مرکزی و جنوبی آغاز کرده است، این اتهام که دولت یازدهم توجه چندانی به تقویت مناسبات با کشورهای این منطقه را ندارد، رد کرد.
وی گفت: همه می دانند که ما تاکنون سه بار برای انجام این سفر برنامه ریزی کرده بودیم اما هر بار این برنامه به دلیل تحولات منطقه آمریکای لاتین یا خاورمیانه به تعویق می افتاد.
کامبیز شیخ حسنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هاوانا نیز در این مراسم، سفر ظریف و هیات همراه را بسیار مهم توصیف کرد و آن را آغازی برای شبکه سازی و ایجاد ارتباط برای مناسبات بعدی شرکت ها و فعالان بخش خصوصی دو طرف با شناخت کاملتر و اقدامات هوشیارانه دانست.
دیدارهای ظریف با مقام‌های بلندپایه کوبا از جمله رئیس جمهور، وزیر خارجه، وزیر تجارت خارجی و وزیر اقتصاد روز دوشنبه آغاز می شود. او در همایش مشترک فرصت‌های اقتصادی ایران و کوبا نیز سخنرانی خواهد کرد.
ظریف که در راس هیاتی 120 نفره به آمریکای لاتین سفر کرده است، با پروازی 16 ساعته، عصر یکشنبه به وقت محلی - شامگاه به وقت تهران - وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.
او دوشنبه پس از دیدار با مقامات بلندپایه کوبا و شرکت در همایش اقتصادی مشترک، به نیکاراگوئه، دیگر کشور آمریکای مرکزی خواهد رفت.
ظریف پس از آن از چهار کشور اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا در آمریکای جنوبی دیدن می‌کند.
این نخستین سفر او به آمریکای لاتین در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 2260
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *