800
۰
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان:

کلیر درخت همیشه سبز با قدمت 400 سال/گیاه کلیر دارویی موثر در درمان بیماری های قلبی و افزایش کلسترول خون

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان گفت: درخت کلیر هیچ وقت سر سبزی خود را از دست نمی دهد و 4 تا 5 قرن زندگی می کند.
کلیر درخت همیشه سبز با قدمت 400 سال/گیاه کلیر دارویی موثر در درمان بیماری های قلبی و افزایش کلسترول خون
به گزارش شستون، کلیر با نام علمی capparisdecidua از تیره cpparidacea بیشتر به فرم رویشی درختچه ای یا درخت کوتاه دیده می شود. حالت درختچه ای کلیر بیشتر در جوانی مشاهده شده و با افزایش سن ارتفاع کل گیاه و تنه آن افزایش می یابد.

قطر تاج پوششی کلیر همواره بیشتر از ارتفاع آن بوده و تمایل گیاه در جهت گسترده تر شدن است این موضوع به همراه تعداد زیاد شاخه های تولید شده توسط گیاه از نظر حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک اهمیت زیادی دارد.

محمدرفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اظهار کرد: درخت کلیر پر شاخه بوده و شاخه های سبز رنگ، صاف و بدون کرک دارد و جفت خارهای تیزی به طول 4 میلیمتر بر روی شاخه دیده می شود.

وی در تکمیل مطلب فوق افزود: این شاخه ها در اغلب اوقات سال سبز و بدون برگ است و برگ های کوچک این گونه دارای ابعادی به اندازه 1 میلیمتربوده و به سرعت ریزان می باشد.

دهقان بیان داشت: این درخت هیچ وقت سر سبزی خود را از دست نمی دهد و 4 تا 5 قرن زندگی می کند و پیرترین درخت کلیر در روستای ماندیرو کریم بل منطقه نگور با 400 سال سن شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه درخت  کلیر یک گیاه مناسب مناطق خشک می باشد که نسبت به خشکی، گرما، آتش سوزی و وزش باد بسیار مقاوم است، یادآوری کرد: درخت کلیر از آفریقای حاره و شمالی تا مصر، خاورمیانه ، عربستان ، ایران، هندوستان و پاکستان انتشار دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان با بیان اینکه کلیر از گیاهان بیابانی مقاوم به خشکسالی طولانی مدت است که خاص مناطق جنوبی ایران می باشد و رویشگاه های طبیعی آن از منطقه سیریک در شرق استان هرمزگان آغاز و تا جنوب شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان (چابهار، ایرانشهر، سراوان و نیکشهر) امتداد دارد، گفت: چوب کلیر به رنگ زرد روشن بوده که اگر در آفتاب خشک شود  قهوه ای رنگ شده و محکم و سنگین بوده و هیزم نسبتاً خوبی تولید می کند.

وی با بیان اینکه چوب کلیر ضد موریانه بوده و جهت ساخت تیر و الوارکوچک و ابزارآلات کشاورزی مناسب است، توضیح داد: سرشاخه های جوان کلیر به شدت توسط شتر و بز چریده می شوند و از برگ های آن در تهیه داروهای سنتی و از شاخه ها خاردار آن جهت ایجاد حفاظ های خاردار استفاده می شود.

دهقان در پایان مقوی، اشتها آور، ضد سرفه، آسم، درمان سوختگی، زخم، بواسیر، نفخ، تب، آرتروز ،کمردرد، دندان درد، ضدچرک و عفونت، قابض، درمان مشکلات کبدی، قلبی، تنفسی و معده ای را از خواص درمانی گیاه کلیر عنوان کرد و گفت:  این گیاه می تواند به عنوان دارویی موثر در جلوگیری از افزایش کلسترول و تری گلیسیرید بدن مصرف شود.


انتهای پیام / م.ش    
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 10844
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *