800
۱
رئیس اداره محیط زیست شهرستان سراوان خبر داد:

کشف دومین زیستگاه رفتگر طبیعت سیستان و بلوچستان در غار هپتار سراوان/ نقش موثر کفتار راه راه در سلامت جامعه

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سراوان از کشف دومین زیستگاه رفتگر طبیعت سیستان و بلوچستان در غار هپتار در منطقه کوهستانی رندینک خبر داد.
کشف دومین زیستگاه رفتگر طبیعت سیستان و بلوچستان در غار هپتار سراوان/ نقش موثر کفتار راه راه در سلامت جامعه
موسی دهقان نژاد در گفت و گو با شستون اظهار کرد: پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان موفق به کشف و شناسایی زیستگاه جدیدی در جنوب این شهرستان و در مناطق کوهستانی رندینک از حیوان وحشی به نام کفتار راه راه  خبر داد.
وی افزود: این زیستگاه در ۱۷ کیلومتری جنوب شهر سراوان  و در غاری به نام هپتار که به زبان بلوچی کفتار است، قرار دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان ادامه داد: با کار گزاری دو دستگاه دوربین تله ای در این منطقه ترد بیش از پنج قلاده کفتار تصویر برداری شده است.
دهقان نژاد با بیان اینکه این زیستگاه دومین زیستگاه پس از شهرستان سیب و سوران در سراوان و در سیستان و بلوچستان می‌باشد که توسط پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: کفتار حیوانی است که به صورت گروهی و اجتماعی در این مناطق زیست می کنند و معمولا در گله های بزرگ مادرسالاری که به تعداد بیش از ده ها قلاده عضو دارند، زندگی می کنند.
وی تصریح کرد: کفتار راه راه دارای فک و آرواره های بسیار قوی است به طوریکه سخت ترین استخوان ها را به راحتی خرد می کند و دارای سیستم هاضمه بسیار قوی می باشد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان با اشاره به اینکه این‌ حیوان قالبا تک همسری است، یادآور شد: کفتار راه راه متعلق به خانواده کفتار سانان است که فقط یک گونه از آن در ایران یافت می شود.
دهقان نژاد با توجه به اینکه کفتار ها معمولا سری بزرگ، دست های بلند که از پاها بلند تر است دارا هستند، اظهار کرد:  کفتار حیوانی شب گرد می باشد که معمولا به نام رفتگر طبیعت شناخته می شود و وزن این حیوان معمولا بین ۲۲ تا ۵۵ کیلوگرم است.
وی نقش موثر این حیوان در طبیعت را کمک به پاکسازی منطقه بیان و اذعان کرد: با توجه به تلفات زیادی که هم اکنون در دشت ها و بیابان ها از گونه های مختلف جانوری وجود دارد، در صورت عدم حضور این حیوانات می توانند تهدیدی برای سلامتی جامعه باشد چرا که این حیوان باعث پاکسازی لاشه های به جامانده در این منطقه می‌باشد.
به گزارش شستون، کفتار راه راه از بی مهرگان، مهره داران و میوه ها تغذیه می کند و معمولا ر غارهای و حفره هایی به طول بین و دو هزار و دو هزار و 500 متر ارتفاع از سطح زمین فاصله دارد را برای زندگی انتخاب می کند.
زمستان فصل جفت گیری کفتار راه راه است و مدت حاملگی این حیوان بین90 تا 91 روز می باشد  که در هر زایمان 3 تا 4 بچه دنیا می آورد و عمر آنها بین 23 تا25  سال است.
لازم به ذکر است از آنجایی که سیستان و بلوچستان زیستگاه متنوع حیات وحش در کشور است، بزرگ ترین و بهترین زیستگاه کفتار راه راه در شهرستان سیب و سوران در سال 95 شناسایی و کشف شد.

انتهای پیام/الف.د
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 13327
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *