800
۰
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خبر داد:

برداشت سالانه بیش از ۲۳ هزار تن انار در سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در این استان سالانه ۲۳ هزار و ۸۴۲ تن انار برداشت می‌شود.
برداشت سالانه بیش از ۲۳ هزار تن انار در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری شستون، سعید نارویی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، از برداشت ۲۳ هزار و ۸۴۲ تن انار در سال در استان خبر داد و بیان کرد: سطح زیر کشت انار در استان ۲ هزار و ۳۹۳ هکتار است که از این تعداد یک هزار و ۹۸۶ هکتار آن بارور و ۴۰۷ هکتار غیر بارور است.
 
وی میزان برداشت انار در هر هکتار را ۱۲ تن عنوان کرد و افزود: محصول انار در سیستان و بلوچستان از بهمن تا اسفندماه ادامه دارد و کار برداشت این محصول از مردادماه آغاز و تا اوایل آبان ادامه دارد.
 
نارویی تصریح کرد: میزان اشتغال‌زایی دراین‌خصوص به‌صورت مستقیم در هر هکتار ۲ نفر و غیرمستقیم ۳ الی ۴ نفر است.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: مهم‌ترین ارقام انار، محل سنگان (میریحیحی ایی)، بی هسته، فردوس (شیشه کپ فردوس)، بجستانی، ملس ساوه، شهسوار است که بازار مصرف این محصول بیشتر در خود استان و استان‌های هم‌جوار است.
 
وی خاطرنشان کرد: میزان تولید انار در استان ۲ درصد از سطح کل کشور است که به لحاظ جایگاه استانی سیستان و بلوچستان در رتبه نهم تولید این محصول قرار دارد.
 
نارویی تصریح کرد: خاش با ۹۲۰ هکتار، شهرستان با ۵۰۵ هکتار، میرجاوه با ۲۲۰ هکتار، زاهدان با ۳۰۰ هکتار، نیک‌شهر با ۹۵ هکتار، سرباز، سراوان، سیب و سوارن با ۳۵۰ هکتار از جمله شهرستان‌های محل کاشت انار در استان هستند.
 
وی توزیع نهال یارانه‌دار بین کشاورزان - ارائه خدمات فنی و مهندسی - برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه تغذیه، هرس را از جمله خدمات ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی برای کشاورزان عنوان کرد.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: از محصول انار بیشتر برای تازه‌خوری، رب انار، انار دان، شربت و ادویه محلی و صنایع رنگرزی استفاده می‌شود و علاوه بر خواص آنتی‌اکسیدانی منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین c –A- E  و اسیدفولیک است.
 
وی گفت: با انجام عملیات تغذیه، مدیریت صحیح، آبیاری منظم، مبارزه با آفات و امراض، حذف ارقام نامرغوب و جایگزینی با ارقام تجاری و بازارپسند پیش‌بینی می‌شود سالیانه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش عملکرد در سطح را داشته باشیم.
 
انتهای خبر/
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 27072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *