800
۰

"بنزین وارداتی"؛ بهانه ای که مشکل آلودگی تهران را حل نکرد/ واردات بنزین بی کیفیت در سایه بی توجهی به بنزین یورو 4 تولید داخلی

این روزها که عیسی کلانتری بر راس سازمان محیط زیست تکیه زده دیگر خبری از شعارهای ابتکار مبنی بر واردات بنزین و بهبود کیفیت هوا و ... نیست بلکه حالا کلانتری در واکنش به معظل آلودگی هوا همه را به نوعی به استهزا گرفته و گفته: باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟!
"بنزین وارداتی"؛ بهانه ای که مشکل آلودگی تهران را حل نکرد/ واردات بنزین بی کیفیت در سایه بی توجهی به بنزین یورو 4 تولید داخلی
به گزارش شستون؛ "بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست" "رویکرد دولت یازدهم شفاف سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است" " اینها اظهارات رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بنزین تولیدی پتروشیمی ها است.
خانم ابتکار که بارها مسئولان قبل‌تر از خود را به باد اتهام و انتقاد گرفته بود تاکید کرد که عوامل آلودگی هوا، بنزینهای تولید داخل و اجرا نشدن برخی برنامه‌ها در سالهای قبل از حضور دوباره‌اش در این سازمان است.
 
رئیس سابق سازمان محیط زیست در بیست و دوم دی ماه سال 94 گفت: مصوبه‌های دولت در سال 92 و 93 درباره آلودگی هوا مدنظر قرار گرفت؛ یکی از مهمترین موضوعاتی که دنبال شد اصلاح کیفیت سوخت بود که در این میان حذف بنزین پتروشیمی‌ها انجام گرفت و شاهد بودیم که در اردیبهشت سال 93 طبق اعلام وزیر نفت بنزین یورو4 وارد جایگاه‌های سوخت شد و در حال حاضر نیز بعد از تهران سایر شهرها نیز یکی پس از دیگری بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند و آخرین آن نیز شهر اهواز بوده است.
 
معصومه ابتکار در دوره تصدی خود یکی از مهم ترین عوامل آلودگی هوای تهران را بنزین تولیدی پتروشیمی های داخلی می دانست؛  به همین جهت با فشارهای سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت ، دولت مجوز واردات بنزین را صادر کرد تا به گفته ابتکار آلودگی هوای تهران و کشور را تحت کنترل خود قرار دهند.
 
سال 93 به دلیل تحریم هایی که علیه ایران توسط آمریکا و هم پیمانانش اتخاذ شده بود واردات بنزین با حجم بالا به داخل کشور امکان پذیر نبود به همین جهت پتروشیمی های کشور برای دور زدن تحریم ها و همچنین عدم تاثیر گذاری تحریم ها بر اقتصاد کشور اقدام به تولید بنزین داخلی کردند .
 
شاید به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بنزین با محلول ریفرمیت در جایگاه های سوخت کشور  عرضه می شد و به گفته آنها دلیل اصلی آلودگی هوای تهران بنزین تولید داخل بود؛ اما آنچه که در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است خودکفایی دانشمندان و متخصصان داخلی در تولید بنزین داخلی است .
 
در آن برهه ابتکار دلیل اصلی آلودگی هوای تهران را بنزین داخلی و دلیل این امر را وجود ریفرمیت در بنزین می نامد در صورتی که به گفته برخی از کارشناسان حوزه انرژی بنزینی که در حال حاضر نیز به کشور وارد می شود نیز ریفرمیت داخل آن وجود دارد و نمی توانیم بکوییم که بنزین داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و بنزین وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
 
برخی نیز اظهارات رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست و مسئولان وزارت نفت در آن برهه را موضوع کارشناسی نمی پندارند ؛ آنان بر این عقیده هستند که اینگونه اظهارنظرها بیشتر جنبه بهانه تراشی و سیاسی دارد و نظرات ارائه شده در این خصوص غیر کارشناسی بوده است. چرا که اگر دولت به فکر آلودگی هوا است به چه دلیل بنزین وارداتی را به مردم عرضه می کند که آنها هم از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.
 
دولتی ها که سنگ بنزین وارداتی را بیش از این یعنی در سال های گذشته به سینه می زدند باید امروز پاسخگوی مرگ 4هزار و 180 نفر از هموطنانمان در اثر آلودگی هوا باشند، تعداد افرادی که در سال های 94 تا 95 در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند به طور قطع کمتر از آماری است که بعد از سال 96 منتشر می شود چرا که در سال 96 تعداد روزهای آلوده و ناسالم در این سال بیشتر از سال های گذشته بوده است.
 
اگر به گفته ابتکار بنزین داخلی باعث آلودگی هوای کشور بویژه پایتخت در فصل پاییز شده است چرا در بقیه فصول سال این امر روی نمی دهد ، در فصل پاییز به علت سرما و پدیده وارونگی دما ارتفاع هوای کثیف پایین تر از حد معمول خود کاهش می یابد و به سطح زمین نزدیک تر می شود، بنابراین نباید تنها دلیل آلودگی هوای تهران را بنزین تولید داخل بمانیم تا این امر بهانه ای برای ورود بنزین های فاقد استاندارد یورو 4 به کشور شود.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مهدی موسوی‌نژاد؛‌ نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس نهم یکی از افرادی بود که سال 95 و بعد از ادعاهای معصومه ابتکار گفته بود: «تمام ادعاهای طرح‌ شده مبنی بر آلودگی بنزین‌های پتروشیمی و یورو 4 بودن بنزین‌های وارداتی خلاف واقع است؛ متأسفانه مسئولان ذی‌ربط و سازمان استاندارد مدارک دال بر استاندارد بودن بنزین‌های وارداتی را به نمایندگان وقت ندادند؛ از طریق مختلف به اسنادی دست یافتیم که نشان می‌داد این بنزینها حتی یورو2 هم نیست و متأسفانه رفتارهایی که درباره بنزین‌های پتروشیمی صورت گرفت، بازی سازمان محیط زیست و غیرقابل قبول بود.»
موسی‌الرضا ثروتی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نهم نیز در سال 95 درباره واردات بنزین، دست به افشاگری زد و گفت: واردات بنزین منافعی برای برخی افراد دارد و مسائل حاشیه‌ای سیاسی در کنار این قضایا وجود دارد.
با تمام این تفاسیر ابتکار حدود یکسال بعد از بیان نظریه آلودگی بنزین تولید داخلی و واردات بنزین از خارج کشور برای رفع معضل آلودگی کشور در دی ماه سال 95 مدعی شد: «برای رفع آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام گرفته و راهکارهای مورد توجه نیز باعث شده تا امسال شاخص آلودگی هوا در پاییز و زمستان تا حدودی بهبود یابد و حتی از بسیاری شهرهای همجوار ما در آسیا و اروپا وضعیت مناسب‌تری یافته‌ایم؛ شاخصهای غلظت آلاینده ذرات معلق 2.5 میکرون از اعداد 160 در روزهای بسیار آلوده فراتر نرفته است!»
 
بعد از اظهارنظر خود شیفتانه ی خانم ابتکار در خصوص حل مشکل آلودگی هوای تهران آقای روحانی نیز در در همان ایام و در بخشی از گفت‌وگوی مستقیم خود با مردم از شبکه اول سیما، مدعی بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران در مقایسه با سالهای گذشته شد و گفته بود: «مجموعه هوای سالم ما بهتر از سال‌های گذشته است.»
 
اما واقعیت و آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در دی ماه سال 95 ادعای رئیس جمهور و رئیس سازمان حافظت از محیط زیست را تکذیب کردند؛  بر اساس اندازه‌گیری شاخص‌ها تعداد روزهای ناسالم طی 10 ماهه ابتدایی سال به اندازه 24 ماهه سالهای 93 و 94 بود و کیفیت هوا نه تنها بهبود نیافت بلکه به مراتب نامناسب‌تر شد.
 
حتی لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز درباره نتایج بررسی شاخص‌ کیفیت هوای تهران طی 276 روز سال 95 و در پایان پاییز اعلام کرده بود: کیفیت هوای تهران طی سه فصل گذشته سال 95 حدود 15 روز پاک، 208 روز سالم، 48 روز ناسالم برای گروههای حساس و پنج روز ناسالم برای همه بوده و در سال جاری صرفاً پنج درصد روزها، هوا پاک بوده و 75 درصد روزها هوا سالم و 20 درصد روزها هم هوا ناسالم و آلوده بود.
 
مصطفی افضلی فرد، دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس نهم نیز دراین باره گفته بود که  ‌ادعای اینکه حذف بنزین داخلی باعث پاکی هوا شده است نمی تواند صحت داشته باشد. بر اساس بررسی های آزمایشگاهی که مربوط به منبع خارجی است بنزین های وارداتی فاقد شاخص های یورو 4 است. به همین علت اینکه به رغم فقدان شاخص‌های یورو 4 این بنزین مصرف شده و معاونت بین الملل وزارت نفت نیز آن را تأیید کنترل کیفیت کرده، محل تأمل است.
 
سید علی ادیانی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به کیفیت سوخت های تولیدی در کشور، گفت: در تولید سوخت هایی همانند گازوییل و نفت سفید بدون شک شاخص ها، معیارها و استانداردهای لازم رعایت می شود و اساسا گازوییل و نفت سفید ایران در جهان یک برند است.
 
وی با تشریح کیفیت بنزین وارداتی، افزود: در بحث بنزین بنزین وارداتی مدیران ذیربط معتقد هستند که کیفیت بنزین از یورو 4 است، اما  برخی دستگاه های نظارتی معتقد هستند که کیفیت آن یورو 4 نیست.
 
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بنزینی که در پالایشگاه تهران و اراک تولید می شود قطعا یورو 4 است و از کیفیت خوبی برخوردار است که این نوع از بنزین در تهران، شهرهای بزرگ و کلان شهرها توزیع می شود.
 
ادیانی با بیان اینکه هیچ گزارش مستند و قابل اتکایی در اختیار کمیسیون انرژی قرار نگرفته که استانداردهای سوخت همانند سوخت بنزین، گازوییل و نفت کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: درصورتی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس هرچه سریع تر راه اندازی شده و به مرحله تولید برسد، می تواند بخش قابل توجهی از بنزین وارداتی را تامین کند.
 
این روز ها همچنان شاهد آلودگی هوای پایتخت بوده ایم ، امروز که عیسی کلانتری جایگزین ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست شده است هم نتوانست فکری به حال نفس گرفته تهران در روز های سرد زمستان و پاییز کند و شاخص آلودگی در تهران وضعیت بدتر از سال های گذشته را به خود دیده است.
امسال نیز به گفته برخی کارشناسان، آلوده‌ترین پاییز میان سالهای گذشته در کلانشهرهای کشور و به‌ویژه استان تهران به وقوع پیوست و کیفیت هوا هم هر روز بدتر از دیروز شد حتی کار به جایی رسید که مصوبات و تعطیلی مدارس هم هیچ اثری در کاهش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نداشت. ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 43 روز مهمان مردم تهران شدند و رکورد یکی از آلوده‌ترین پاییزهای تاریخ تهران نیز ثبت شد.
 
این روزها که عیسی کلانتری بر راس سازمان محیط زیست تکیه زده دیگر خبری از شعارهای ابتکار مبنی بر واردات بنزین و بهبود کیفیت هوا و ... نیست بلکه حالا کلانتری در واکنش به معظل آلودگی هوا همه را به نوعی به استهزا گرفته و گفته: باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟!
 
منبع: دانا
شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 9839
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *