800
۰
در گفت و گو با مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

شرط صدور شناسنامه برای اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان چیست؟

رضا راحت دهمرده با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین آمار اتباع خارجی را دارد، گفت: از سال 58 افرادی که وارد ایران شدند و حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند، ادعای ایرانی بودن دارند و بیشتر در مناطق مرزی شهرستان های زاهدان، چابهار و زابل سکونت دارند.
شرط صدور شناسنامه برای اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان چیست؟
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون؛ رضا راحت دهمرده، مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز با بیان اینکه هویت افراد باید اثبات و دقیق مشخص شود، بیان کرد: افراد غیرایرانی گذر نامه، کارت اقامت و مدارک هویتی را باید از طریق نیروی انتظامی و اداره کل امور اتباع و مهاجرین پیگیری کنند و فرد فقط با ادعای ایرانی بودن که هویت آن مشخص نیست نمی تواند شناسنامه بگیرد و باید ایرانی بودن آن اثبات شود.

وی افزود: بیشترین آمار اتباع خارجی در مناطق مرزی شهرهای زاهدان، چابهار و زابل است.

راحت دهمرده تصریح کرد: افراد بدون شناسنامه به چند گروه تقسیم می شوند که گروه اول در سیستان و بلوچستان است که بیشترین آمار و ادعا ایرانی بودن می کنند و افرادی که فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند.

مدیر کل ثبت احوال استان با بیان اینکه امکان صدور شناسنامه برای اتباع خارجی در ابتدا از طریق ثبت احوال وجود ندارد، اذعان کرد: سامانه ای در وزارت کشور تعریف شده که به صورت الکترونیکی ثبت نام و پس از آن از طریق اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی پیامک صادر می شود، مدارک لازم را ارائه و پرونده تشکیل داده می شود که در آن قسمت دو تا ثبت احوال درخصوص اصالت شناسه مادر ایرانی وظیفه استعلام دارند.

وی ادامه داد: ثبت احوال سیستان و بلوچستان روزانه بیش از ۴۰ مورد از افراد اتباع بیگانه را از طریق اداره امور اتباع استعلام می گیرد که بیشترین آمار افراد بدون هویتی که ادعا می کنند از این طیف هستند.

راحت دهمرده تشریح کرد: گروه دوم افرادی که بدون هویت هستند و خود را ایرانی دارند و هیچ گونه مدرک نسبی ندارند و برای کسانی پرونده تشکیل داده می شود که باید مدارک نسبی از پدر، پدر بزرگ یا برادر داشته باشند.

این مسئول گفت: افرادی که به دلیل اقامت طولانی در استان ادعا ایرانی بودن می کنند و از سال ۵۸ وارد ایران شدند واقعیت را نمی گویند و اگر اتباع خارجی ۱۰۰ ساله هم باشند بازهم خارجی محسوب می شوند.

وی افزود: اتباع خارجی که پدر شناسنامه ندارد اما مدارک نسبی از بستگان داشته باشند با حکم اثبات نسب شناسنامه تعلق می گیرد و این افراد در حوزه شهر زاهدان و شمال استان در حوزه هیرمند در مناطق مرزی سکونت دارند اما با این حال این افراد خارجی بودن خود را انکار می کنند.

راحت دهمرده خاطر نشان کرد: اگر افرادی مدارک نسبی از پدر ارائه دهند به هر طریقی پدر یا جد پدری شناسنامه نگرفته باشند، با ارائه حکم اثبات نسب از طریق دادگاه به اثبات برسانند با آن مدارک به ثبت احوال مراجعه و با بررسی هویت از طریق مراجع انتظامی و بررسی تابعیت از طریق شورای تامین شهرستان شناسنامه به آنان تعلق می گیرد.

انتهای پیام/
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب: 25861
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *