800
۰
دانستنی های حقوقی؛

تغییر اسم شناسنامه و شرایط تغییر نام چگونه است؟

تغییر نام برای متقاضی پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام و صرفا برای یک بار امکان پذیر خواهد بود.
تغییر اسم شناسنامه و شرایط تغییر نام چگونه است؟
به گزارش شستون به نقل از  زاهدنیوز، بشر همواره کوشیده است با هم‌نوع خود ارتباط داشته باشد و برای این کار از قدرت تکلم و بیان بهره برده است.

برای آنکه بتواند مقصود خویش را بهتر به مخاطب برساند، از شیوه‌ای به نام «نامگذاری» بهره برده و برای هر شیء یا فردی نامی را انتخاب کرده است.

نام، واژه‌ای است که برای شناسایی اشیاء و افراد مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، یکی از حساس‌ترین و هیجان‌انگیزترین لحظات برای پدر و مادر، انتخاب نام فرزند است که اولین، مهم‌ترین و ماندگارترین هدیه‌ای است که در ابتدای تولد، از جانب والدین به او اهدا می‌شود و نقشی اساسی در آینده فرزندان ایفا می‌‌کند.

تشخیص نام‌های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال است و این شورا نمونه‌های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می‌کند.

انتخاب نام نیک از وظایف پدران و مادران است، نام‌ها و نشان‌ها، هویت ما را تشکیل می‌دهند، هر نامی که برای هر کسی انتخاب می‌شود به طور معمول از زمان به دنیا آمدن تا زمان از دنیا رفتن، همراه اوست و با همان نام و نشان، شناخته می‌شود، شاید به همین دلیل است که اولین وظیفه پدر و مادر در برابر فرزندان، انتخاب نام مناسب برای آن‌ها باشد و نکته‌ای که از سوی بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته است.

نوع نام‌های دخترانه و پسرانه می‌تواند برگرفته از الگوی‌های توصیفی، دینی مذهبی، ملی باستانی، قومی، منطقه‌ای، ترکیبی، نام گل‌ها، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه‌ها و رود‌ها و نام موجودات خیالی و تاریخی باشد.

برابر مقررات جاری اسامی و نام‌های معصومین نظیر: محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا غیر قابل تغییرند و همچنین مستند به قانون ممنوعیت به کار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب ۱۳۷۵/۹/۲۸و آیین نامه ۱۳۷۸/۲/۱۹هیات دولت، استفاده از اسامی بیگانه برای نامگذاری ممنوع است.

تغییر نام برای متقضیان ۱۸ سال فقط یک بار امکان پذیر است

رضا راحت دهمرده، مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: براساس مصوبه شماره ۱/۵۷۸سال ۱۳۸۷شورای عالی ثبت احوال مرجع رسیدگی به نام‌های جدید و نوساخته کمیته مشورتی نام سازمان ثبت احوال مرکب از اساتید دانشگاه‌ها و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

وی افزود: برای درخواست و پیشنهاد بررسی نام خود به سامانه انتخاب نام در بخش خدمات الکترونیکی پورتال سازمان ثبت احول مراجعه و درخواست خود را به همراه اطلاعات تکمیلی از قبیل مشخصات شناسنامه‌ای پدر و مادر نوزاد مورد نظرثبت کرده و منتظر دریافت نظر کارشناسی می مانند.

راحت دهمرده تصریح کرد: تغییر نام برای متقاضی پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام و صرفا برای یک بار امکان پذیر خواهد بود و تغییر نام افراد زیر ۱۸ سال از طریق سازمان ثبت احوال امکان پذیر نبوده و متقاضیان از طریق مراجع قضایی نسبت به انجام خواسته خود می‌توانند اقدام کنند.

مدیر کل ثبت احوال استان نام های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را از سری اسامی ممنوعه اعلام کرد.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 25927
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *