800
۰

ایفای نقش ابوالفضل عباس (ع) سخت ترین قسمت تعزیه است +عکس

درتعزیه همه ی قسمت ها سختی خود را دارد اما همیشه در ایفای نقش ابوالفضل عباس (ع) مشکل داشتم وهنوز نتوانسته ام این نقش را آنگونه که دوست داشته ام به اجرا دربیاورم.
fdhh
fdhh
به گزارش شستون :هنر تعزیه یا شبیه خوانی در پرداخت به واقعه ی عاشورا همواره بین مردم جایگاه مهمی داشته وهدف از اجرای آن نیز بازگو کردن واقعه ی عاشورا است همزمان با ایام محرم تعداد زیادی از عاشقان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) در شهرستان باغملک با برپایی آئین های تعزیه وشبیه خوانی ، واقعه دشت کربلا را برای عزاداران حسینی ترسیم می کنند به همین بهانه تصمیم بر آن شد تا با کارگردان گروه تعزیه خوانی شهرستان باغملک چند دقیقه ای را به گفت وگو بنشینیم:
 بعد از پرس وجوی زیاد متوجه آن شدیم که بانی این برنامه در مغازه پارچه فروشی خود در نزدیکی میدان اصلی شهر مشغول کسب و کار است هرچند زمان زیادی تا وقت اذان نبود اما فرصت را مغتنم شمردیم و وارد مغازه وی شدیم . به گرمی از ما استقبال کرد و پس ازسلام و احوال پرسی وقتی فهمید از سایت خبری می خواهیم در رابطه با برپایی تعزیه در شهرستان گزارشی تهیه کنیم درخواست ما را پذیرا شد وبه سوالات ما پاسخ داد.
copy-of-img_2199
معرفی خود را اینگونه آغاز کرد:
"ان الحسین مصباح الهدی وسفینه النجاه"  محمدرضا صفاران کارگردان گروه نمایشی تعزیه حضرت علی اصغر (ع)شهرستان باغملک هستم واز سال ۱۳۶۸شروع به کار کردیم ولی بعداز ۲سال از شروع به فعالیت ، تعزیه تعطیل شد وتقریبا ۳سالی از تعطیلی آن می گذشت که مجددا راه اندازی شد واز سال  1382 تا به امروز رسما گروه با هیئت امنای جدید تشکیل شد .
 
خانواده اش از بچه ی خردسال تا پیرترین شخص یعنی پدرش  در برگزاری تعزیه سهیم بودند.
img_1287
همانطور که پارچه های رو متر را مرتب می کرد ادامه داد: هدف از تشکیل گروه نشر ارزش های دینی ، تلاش برای باز شناخت گنجینه ی ارزشمند فرهنگ متعالی عاشورا ومعرفی میراث معنوی محرم و دیگر مناسبت های دینی در ارکان جامعه ی اسلامی مخصوصا شهرستان محروم باغملک بود ،اینگونه مراسمات  مسلما نمایشی از یک هنر جامع و کاملی است به دلیل اینکه تمام هنرهای دیگر در هنر نمایش وجود دارد وتاثیر بسزایی نسبت به دیگر هنرها دارد هرچند دیگر هنرها هم ارزش خود را دارا می باشند.
 
با تبسمی که بر لب داشت گفت: عشق وعلاقه و اعتقاد مردم به اهلبیت (ع) دلیل اصلی تازگی داشتن و تکراری نشدن تعزیه با وجود تکرار واجرای هرساله ی آن است .
 
با اطمینان از اطلاعات دینی تعزیه خوانان سخن گفت: اگر کسی نتواند در مورد کاری که می خواهد انجام دهد بخصوص هنر نمایش اطلاعاتی داشته باشد قطعا در تاثیر گذاری روی مخاطب دچار مشکل می شود وبه همین خاطر کسی که در جایگاه یک تعزیه خوان قرار می گیرد باید اطلاعات کاملی از داستان و ماجراهای  واقعه ی کربلا داشته باشد.
 
 صفاران دلیل محدود شدن برپایی مراسم تعزیه فقط در ایام محرم را سنگین و پرخرج بودن این هنر دانست و گفت: مناسبت های زیادی وجود دارد که باید تعزیه برگزار شود چنانکه در شهرهای بزرگ به همین صورت است چراکه ازسوی نهادها وموسسات دولتی حمایت می شوند ولی متاسفانه در شهرستان باغملک تنها از طریق کمک های مردمی وکسانی که دست اندر کار گروه هستند این هزینه ها تامین می شود.
 
در همین لحظه بود که صدای قرآن از گوشی بلند شد و۱۰دقیقه مانده به اذان مغرب را خبر می داد  ، سوالات را خلاصه تر از او پرسیدیم واین دفعه سوال خود را اینگونه مطرح کردیم:مساله ای که تعزیه را با چالش روبه رو می کند بخش هایی است که با بزرگنمایی وقایع، تاریخ را تحریف یا غیر واقعی کرده درباره این مشکل چه کارهایی انجام داده اید؟
img_1596
با  صراحت به توضیح پرداخت: یکی از کارهایی که درشهرستان باغملک انجام شد این بود که جلوی این بزرگنمایی ها وچیزهایی که برای مردم باور پذیر نیستند گرفته شده ودر متون واشعاری که خوانده می شود با توجه به مطالعه کتاب ها ومنابع توانستیم اصل قضیه را پیدا کنیم ودر نمایش ما هیچگونه بزرگنمایی وتحریفی وجود ندارد وهمگی براساس کتب اسلامی می باشد .
 
وی ادامه داد: در نسل جوان شهرستان باغملک به دلیل نبود جایگاهی برای جذب جوانان ،آنها همیشه به صورت سرگردان هستند ومحلی برای این کار وجود ندارد  البته دفاتری نظیر انجمن نمایش ودیگر انجمن ها وجود دارد ولی متاسفانه برای انجمن تعزیه هیچ دفتری وجود ندارد وباعث تاسف است که دریک کشور اسلامی کانونی به نام کانون تعزیه وجود ندارد.
 
وضعیت تعزیه در شهرستان را خوب دانست وگفت: شهرستان باغملک یکی از شهرستان های مطرح وصاحب سبک در تعزیه استان است وگروه تعزیه ما در مراسماتی که از طرف اداره کل ارشاد اسلامی و دانشگاه های استان برگزار می شود حضور همیشگی و پر رنگی دارد.
 
در پاسخ به سوال دیگر ما که کدام قسمت تعزیه نسبت به دیگر موارد سخت تراست بیان کرد: درتعزیه همه ی قسمت ها سختی خود را دارد اما همیشه در ایفای نقش ابوالفضل عباس (ع) مشکل داشتم وهنوز نتوانسته ام این نقش را آنگونه که دوست داشته ام به اجرا دربیاورم.
img_1410
درباره نقش موسیقی در هنر تعزیه جواب داد: درسراسر ایران استفاده از موسیقی در تعزیه متداول است و ماهم تا سال گذشته از موسیقی سنتی استفاده می کردیم ولی وقتی دیدیم گروه های دیگر برای جذب نسل جدید که دوست دارند به سبک نوین کار کنند، از دیگر آلات موسیقی امسال استفاده می کنند ماهم به سوی استفاده از این ابزار وآلات رو آوردیم وبا استقبال مردم مواجه شدیم ومردم از این حرکت و روند ابراز رضایت کردند.
 
  حفظ و ماندگاری هنر تعزیه اینگونه پاسخ داد:  اگر قرار است یک عزاداری خوب در شهرستان داشته باشیم نه فقط  تعزیه بلکه برای همه عزاداری ها باید یک مدیریت قوی که بتواند از بیرون این افراد را کنترل وسازماندهی کند واین طور نباشد که به حال خود رها شده وبه راه هایی بروند که در شان محرم وعاشورا نیست همانطور که الان می بینیم بعضی هیئت ها با اختلاف هایی که ازبیرون هدایت می شوند باعث تفرقه بین خود شده اند واین کار کسانی است که با معنویات واصل محرم مشکل دارند وخیلی دقیق وظریف وارد این مسائل شده اند و این هیئت ها را متلاشی می کنند متاسفانه هیچ مدیریتی وجود ندارد که با این ها برخورد کند وهرساله تنها به حرف و روی کاغذ صحبت هایی می شود ولی در عمل چیزی مشاهده نمی کنیم وهرروز شاهد تشکیل هیئت های کوچک وخیلی ضعیف هستیم.
 
درپایان هم ازتمام هیئت امنای خود که بدون توقع ودر طول این چندسال برای امام حسین (ع) کار کردند تشکر کرد وگفت دست تک تک آنها را می بوسم واز آنها ممنون هستم بابت مجموعه ی خوب وپرتلاشی که دارند واز تمام مردم خوب شهرستان باغملک که با حمایت های معنوی ومالی خود گروه تعزیه را در این چندسال همراهی کردند تقدیر و تشکر ویژه ای نمود.
 
 در این هنگام صدای اذان مغرب شنیده شد…
منبع: دانا
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 3107
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *