800
۰
دادستان کل کشور در برنامه نگاه یک:

توهین به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس یک جرم مشهود بود/277 پرونده تخلف انتخاباتی به دادسرای تهران ارجاع شد

منتظری گفت: در جریان رسیدگی به تخلفات انتخابات حدود ۲۷۷ پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده است.
htsjhy
htsjhy
به گزارش شستون؛ حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور با حضور در برنامه نگاه یک  10 تیرماه به بررسی اقدامات، عملکرد و برنامه های قوه قضاییه پرداخت.

جریانات دهه 60 را در مناسبت های مختلف باید برای مردم بازگو کرد حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون جریان نفاق و منافقین گفت: حتما باید جریانات سالهای اول انقلاب و خصوصا دهه 60 را در مناسبت های مختلف برای مردم بازگو کرد، متاسفانه سرمایه‌های ارزشمندی توسط منافقین کوردل از مردم و انقلاب گرفته شد هر چند نظام هزینه‌های زیادی در 7 تیر 1360 متحمل شد اما این حادثه در کنار سایر حوادث که به دست جنایتکاران منافق انجام شد و منجر به شهادت شهید رجایی، شهید باهنر و دیگران شد بخشی از هزینه‌ای بوده که انقلاب برای حفظ استقلال خود داده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مردم خیلی زود پی به ذات خبیث و جنایت‌های وابسته سازمان منافقین بردند و از خاطر مردم این جنایات پاک نخواهد شد ادامه داد: از آن حادثه تاکنون حدود 36 سال می گذرد و شاید عامه مردم خصوصا جوانان از جزئیات آن جنایات مطلع نباشند، همان جنایاتی که امروز عامل سرسپرده استکبار در منطقه به صورت جریانات تکفیری و داعش درحال انجام آن است در دهه 60 منافقان این جنایات را مرتکب می‌شدند که مردم این جنایتکاران را شناخته و پس زدند.
دادستان کل کشور با بیان اینکه در جامعه افراد 40 ساله حادثه سال 60 را یادشان نمی آید لذا بیان قصه ها و داستان های جریانات نفاق و منافقین برای مردم و نسل جوان بسیار موثر و مفید است خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا شاهدیم که به این جریانات ضد انسانی پر و بال می دهند، به طوری که فرانسه که خود را مهد آزادی می داند کنفرانسی را تشکیل می دهد و از منافقین حمایت می کنند و علیه انقلاب و ملت ایران حرف هایی می زنند لذا ، امیدواریم که رسانه‌های گروهی در ایفای وظایف روشنگری خود انجام وظیفه کرده و چهره‌های این عناصر را بیشتر از گذشته به نمایش بگذارند.

قوه قضائیه در جریان برخورد با نفاق مجاهدانه اقدام کرده است
حجت الاسلام منتظری با تاکید بر اینکه قوه قضائیه در جریان برخورد با نفاق مجاهدانه اقدام کرده است و ریشه نفاق توسط قوه قضائیه و در رأس آن محاکم انقلاب و دادستانی کل انقلاب ریشه کن شده است عنوان کرد: 17 هزار نفر از مسئولین و مردم عادی توسط منافقین به شهادت رسیدند ، جوانان بدانند و تاریخ را مطالعه کنند که منافقین حتی پاسداران را می گرفتند و زنده زنده پوست می کندند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه اگر امثال شهید بهشتی، شهید قدوسی و شهید لاجوردی که جان خود را در راه ایجاد امنیت فدا کردند نبودند امنیت امروز حکم فرما نمی‌شد اظهار داشت: مسئولین سیاسی کشور خصوصا وزارت امور خارجه و دیپلمات ها باید چهره جریانات نفاق و منافقین را به نمایش بگذارد لذا صدا و سیما در این رابطه رسالت بزرگی را بر عهده دارد و باید به صورت مستمر چهره منافقین را به مردم نشان داد، امیدواریم چهره منافقین برای مردم و نسل جوان روشن شود، بسیاری از منافقین کسانی بودند که از ابتدای امر دل به انقلاب سپرده بودند ولی متاسفانه در اثر شستشوی مغزی جنایاتی را مرتکب شدند.
دوشنبه برخی از مسئولین دستگاه قضایی با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برنامه های قوه قضائیه گفت: فردا همایشی با حضور سران سه قوه برگزار خواهد شد و از سوی دیگر روز دوشنبه برخی از مسئولین دستگاه قضایی با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت و برخی خدمات از طریق مطبوعات و صدا و سیما به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.

نقد سازنده را می پذیریم
حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه امیدواریم در حدی که شرایط اجازه می دهد بتوانیم خدمات ومشکلات قوه قضائیه را برای مردم بازگو کنیم افزود: برخی از نقدها بر قوه قضائیه وارد می شود ، اگر نقد براساس دلسوزی و سازنده باشد آن را می پذیریم ، نقدی که حیثیت سازندگی داشته باشد نه تنها مفید است بلکه لازم است پس باید اشکالات را بدون تخریب مطرح کرد.
وی با بیان اینکه وظایف دادستان کل کشور در قانون اساسی تعریف شده است افزود: دادستان کل کشور وظایف و مسئولیت هایی را برعهده دارد که در قانون به آن اشاره شده لذا بیش از 70 وظیفه و مسئولیت به عهده دادستان کل گذاشته شده است، از اواخر سال گذشته سیستم نظارتی بر مجموعه دادسرا های کشور راه اندازی شد و مدیر کل نظارتی ما در یک لحظه می تواند بر مجموعه دادسراها نظارت داشته باشد لذا با تخلفات ، آسیب ها و اشکالات برخورد می کنیم و به دادستانهای کل اشکالات را تذکر می دهیم.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه بهترین ناظر برعملکرد مجموعه دادسرا ها خود مردم هستند اظهار داشت: از مردم می خواهیم اگر چنانچه در عملکرد دادسرا ها اشکالی ملاحظه می کنند از طریق درگاهی که در سایتمان طراحی شده اقدام به طرح شکایت کنند اما شکایات باید مستند و مستدل باشد و فرد اطلاعات هویتی خود را در درگاه درج کند و متناسب با نوع شکایات و اشکالات به رسیدگی می پردازیم.

حقیقتا بار قوه قضائیه و قضات بسیار سنگین است
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه حقیقتا بار قوه قضائیه و قضات بسیار سنگین است ادامه داد: ممکن است در یک شعبه دادیاری بین 150 تا 200 پرونده ارجاع شود، پرونده های دادرسی بسیار سنگین است این در حالی است که قاضی با انواع و اقسام شکایات مواجه می شود و از سوی دیگر کمبود نیرو و امکانات داریم و این بار سنگین وقتی به دوش قاضی سپرده می شود ممکن است به یک پرونده به خوبی رسیدگی نشود لذا قاضی خواه یا ناخواه با تراکم کار مواجه است و ممکن است محدودیت هایی برای مراجعه کننده به وجود آید و از این رو سبب شکایت شود.

وی تصریح کرد: قاضی قبل از اینکه وارد کار قضاوت شود باید این مسئولیت خطیر و سنگین را بپذیرد و بار آن را تحمل کند، در سال حدود 6-5 میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی می شود، ما مثل برخی از وزارتخانه ها نیستم که بتوانیم بخشی از وظایف را برون سپاری کنیم ، ما دستگاه حاکمیتی هستیم که باید مورد توجه دولت و مجلس قرار بگیریم و از سوی دیگر باید اذعان داشت که اعتبارات قوه قضائیه تامین کننده نیازهای این قوه نیست.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه امروز قوه قضاییه با همه مشکلات و موانع و کمبودها که در تأمین نیروی انسانی و بودجه دارد در جهت ایجاد امنیت و احقاق حقوق مردم در حال تلاش است گفت: البته ما ادعا نداریم که قوه قضائیه یک قوه بی عیب و نقص است قطعا اشکالات و ضعف‌هایی وجود دارد همانند سایر دستگاه‌ها که ضعف‌هایی دارند برای قوه قضائیه هم ضعف هایی وجود دارد که باید تلاش کنیم که نقاط قوت خود را افزایش داده و از نقاط ضعف خود کم کنیم.
دولت و مجلس برای رفع مشکلات قوه قضائیه تلاش کنند
وی عنوان کرد: انتظار ما از دولت و مجلس این است که با واقعیت نگری که دارند در راستای رفع مشکلات قوه قضائیه تلاش کنند، قوه قضائیه یک قوه حاکمیتی است، امکان واگذاری کارهای آن به بخش خصوصی نیست چون یک دستگاه حاکمیتی است انتظار می‌رود که دولت در جهت رفع مشکلات و ضعف‌ها به قوه قضائیه کمک کند که آثار یک قوه مقتدر شامل حال مردم و مسئولان شود.
 
حجت الاسلام منتظری در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه جایگاه دستگاه قضا، جایگاهی نیست که بخواهد وارد بحث جریانات سیاسی شود، گفت: اگر سیاست به معنای اصول ملی نظام باشد، قوه قضائیه خارج از این چارچوب نیست و در محدوده چارچوب سیاست های تعیین شده نظام و رهبری حرکت می کند؛ اما اگر مقصود جناح بندی های سیاسی باشد بنده این جناح بندی ها را قبول ندارم.
در جریان رسیدگی به تخلفات انتخاباتی ، ۲۷۷ پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده است وی با اعلام اینکه هم اکنون در جریان رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، حدود ۲۷۷ پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده است ، اظهار داشت: لیست شکایات از هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا است که اگر قوه قضاییه بخواهد سیاست بازی کند باید تمام پرونده های یک جناح را ببندد و پرونده های جناح دیگر را دنبال کند که این عین ظلم است.
دادستان کل کشور تصریح کرد: ممکن است یک قاضی در مقام تفکرش، یک جریان سیاسی را تعقیب کند و به یک جریان سیاسی دلبستگی داشته باشد اما اینکه بخواهد در مقام قضا به راهی برود که ناحق است و از جریان سیاسی خاصی حمایت کند قطعا اهل جهنم خواهد بود.
وی افزود: بنده گمان نمی کنم کسی به خدا و قیامت اعتقاد داشته باشد و بخواهد خود را به خاطر دیگران جهنمی کند.
حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده مقامات و شخصیت ها از هر دو جریان سیاسی پرونده هایی را در اختیار دارد بیان داشت: به موجب قانون تا زمانی که متهم حکمش قطعیت نیافته معذور از اعلام آن هستیم مگر آنکه از پرونده ای متعلق به یک فرد خاص سوال شود که سخنگوی قوه قضاییه یا دادستان مختصر جوابی را بدهد.
دادستان کل کشور اظهار داشت: هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی افراد و مقامات و مسئولینی بودند که در دستگاه قضایی پرونده داشتند و به پرونده های آن ها رسیدگی شده است؛ برخی از آن ها محکومیت قطعی پیدا کردند و پرونده برخی دیگر همچنان در جریان رسیدگی است.
وی ادامه داد: ممکن است در موضع گیری سیاسی ، ریاست قوه قضاییه یا یک مقام قضایی حرفی بزند که در آن شائبه سیاسی باشد اما مطمئنا قوه قضاییه در جریان رسیدگی به پرونده ها رعایت عدالت را خواهد کرد.
توهین به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس یک جرم مشهود بود/ مجرمان در حال تحقیق و بازجویی هستند دادستان کل کشور در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص توهین صورت گرفته به رئیس‌جمهور در جریان راهپیمایی روز قدس اظهار داشت: از نظر بنده حرکات و برخوردها بسیار ناپسند است و آنرا محکوم می کنم، رئیس‌جمهور یکی از مقامات رسمی کشور است و اگر نقدی هم بر او هست باید در بیان ، نوشتار و یا ملاقات ها به او منتقل کرد.
حجت الاسلام منتظری افزود: در روزی که همه فریاد ها باید علیه استکبار و صهیونیسم باشد، این حرکت به هیچ عنوان قابل توجیه و قابل قبول نیست که یک مقام رسمی کشور را مورد اهانت و جسارت قرار دهیم.
دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: در قانون ، قانون گذار مقاماتی را احصاء کرده است که اهانت به آن ها جرم است و اصلا نیازی به شکایت از طرف فرد مورد اهانت قرار گرفته نیست و دادستان وظیفه دارد مسئله را رسیدگی کند، براین اساس نیز بنده روز بعد از دادستان تهران خواستم به این موضوع ورود کند.
وی افزود: هم اکنون نیز افرادی که توسط دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی شناسایی ‌ و معرفی شدند در حال بازجویی و تحقیق هستند و امیدواریم که بعد از این شاهد اینگونه حرکات نباشیم، البته ممکن است این افراد نیت بدی نداشته باشند اما نفس عملشان صحیح نبود.
توزیع کارت ضابطین عام دادگستری در ۱۹ استان به اتمام رسیده/ تا اواخر مرداد کارت ضابطین سراسر کشور توزیع خواهد شد وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مکانیزم نظارت بر ضابطین عام دادگستری نیز اظهار داشت: ضابطین عام عمدتا نیروهای انتظامی و بسیج هستند و ضابطین خاص نیز شامل نیروهای اطلاعاتی سپاه ، وزارت اطلاعات و دستگاه های امنیتی می شوند.
حجت الاسلام منتظری افزود: از قدیم الایام در قانون آیین دادرسی کیفری سابق این مسئله تبیین و تشریح شد که دادستان بر ضابطین ریاست ضابطی دارد بدان معنی که دادستان به عنوان مدعی العموم هرجا که تشخیص و دستور دهد این دستور برای ضابط لازم الاجرا خواهد بود.
دادستان کل کشور تصریح کرد: در آیین دادرسی جدید نیز برای این مسئله ساز و کاری پیش بینی شده تا سر و سامان بهتری به موضوع داده شود.
وی با بیان اینکه بنده از زمانی که در سمت دادستان کل کشور مسئولیت پذیرفتم در سر و سامان دادن به ضابطین اقداماتی صورت گرفته است و کارهای مقدماتی در اواخر سال گذشته تمام شد، گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی ، صدور کارت ضابطین را برای حدود ۱۹ استان به اتمام رساندیم که این کارت ها باید هر سه سال یکبار تعویض شود.
دادستان کل کشور بیان داشت: ضابطین آن در سراسر کشور شناسایی شدند، منتها صدور کارت زمان می برد که امیدواریم تا اواخر مرداد ماه بتوانیم همه کارت ها را توزیع کنیم .
حجت الاسلام منتظری درباره دستگیری و بازداشت برخی فعالان رسانه ای گفت: فردی را یک دستگاه امنیتی احضار کرده بود که پس از انجام تحقیقات این فرد رها شده است و این چنین نبوده که حکم بازداشتی برای او صادر شده باشد.
وی در رابطه با کارکرد شورای حفظ حقوق بیت المال نیز بیان داشت: این شورا خیلی بخار ندارد و گرد و غبار بیشتر از بخارش است.
حجت الاسلام منتظری افزود: رصد ، حفاظت ، حراست و دفاع از حقوق بیت المال جزء وظایف دادستان ها است و دادستان از اختیارات وسیعی که دارد می تواند در اینباره استفاده کند.
دادستان کل کشور تصریح کرد: یکسری از حقوق ، حقوقی هستند که افراد به دنبال آن نمی روند ( دفاع از حقوق عمومی اعم از اراضی ، جنگل ها، کوه ها ، آب ها، رودخانه ها و ...) که دفاع از این حقوق جز وظایف دادستان است که باید هرجا که به این حریم عمومی تجاوز می شود وارد مسىله شود و احقاق حق کند.
وی با تاکید بر اینکه دادستان ها را مکلف کردیم که در این زمینه وقت بیشتری بگذارند ، اظهار داشت: انصافا سال گذشته دادستان های ما با انگیزه قابل تحسینی وارد مسئله شدند و آمار این موضوع را به خوبی نشان می دهد.
وی بابیان اینکه باتوجه به گستردگی کشور عده ای متخلف به دنبال فرصت هستند ، گفت: برخورد با لینک تخلفات به داشتن اطلاعات کافی و مناسب برمیگردد لذا از مردم می خواهم که هرجا دیدند منفعت طلبی به حریم حقوق عامه تجاوز می کند موضوع را به دادستانی ها گزارش دهند.
شرایط برخی از زندان های ما قابل قبول نیست/ کمبود اعتبارات داریم دادستان کل کشور در خصوص وضعیت زندان های کشور نیز اظهار داشت: شرایط برخی از زندان های ما قابل قبول نیست که این موضوع به بحث کمبود اعتبارات بر می گردد.
وی ادامه داد: دولت و مجلس باید وضعیت زندان ها را بررسی و متناسب با نیاز سازمان زندان ها اعتبارات مورد نیاز این سازمان را مورد توجه قرار دهند.
دادستان کل کشور در پایان در خصوص بحث معوقات بانکی نیز بیان داشت: رسیدگی به پرونده های پولی و بانکی احتیاج به کارشناسان خبره دارد ضمن اینکه برخی بانک ها همکاری لازم را ندارند و اطلاعات ، اسناد و مدارک کافی در اختیار قاضی قرار نمی دهند که این موضوع به ذینفع بودن خود آن ها در اینگونه پرونده ها بر می گردد.مسئولین عالی اقتصادی کشور و بانک مرکزی برای خروج بانک ها از وضعیت فعلی چاره ای بیاندیشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 7605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *