800
۰
در ادامه مشکلات آموزشی در جنوب شرق؛

درآمد فارغ التحصیلان مرتبط با حوزه آموزش و پرورش زیر خط فقر/ 400 هزار تومان حق الزحمه تدریس در 30 روز

در حالی بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با تربیت معلم در سیستان و بلوچستان با حقوق های زیر خط فقر در مراکز آموزشی خصوصی تدریس می کنند که این نقطه از کشور 12 هزار معلم کمبود دارد.
درآمد فارغ التحصیلان مرتبط با حوزه آموزش و پرورش زیر خط فقر/ 400 هزار تومان حق الزحمه تدریس در 30 روز
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، هرچه از مدارس هوشمند و استاندارد پایتخت به سمت استان‌های جنوبی فاصله می‌گیریم به همان اندازه با کمبود نیروهای آموزشی، کلاس های استاندارد و امکانات اولیه آموزشی و بهداشتی روبرو می شویم که به گفته بسیاری از کارشناسان برای حل آنها نیاز به تدبیری ویژه و عزمی ملی است.
دانش آموزان سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق روستایی با واژه هایی همچون بابای مدرسه، وسایل سرمایشی، آبخوری، سرویس بهداشتی، وسایل سمعی و بصری، سالن ورزشی و حتی پنجره ای برای پیوند نگاهشان با خورشید، بیگانه و محروم هستند.
بسیاری از دانش آموزان این استان سهم‌شان از این دنیای رنگارنگ‌ و کلاس‌های هوشمند پایتخت تنها تک لباسی کهنه است که با دمپایی پلاستکی کیلومترها راه را می‌پیمایند تا با کوله باری از خستگی دانشی بیاموزند و نقشی در توسعه کشور و استان ایفا کنند.
 
عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش از دانش آموزان سیستان و بلوچستان
به گونه ای که وزیر آموزش و پرورش در روزهای اخیر در برنامه سفر خود به این استان از دانش آموزان سیستان و بلوچستانی که در مدرسه ای بدون امکانات در حال تحصیل هستند عذرخواهی کرد و گفت: از شما عذر خواهی می کنم که کلاس درس شما صندلی ندارد، مدرسه شما کتابخانه درست و درمانی برای استفاده ندارد، عذرخواهی می کنم که مدرسه شما آزمایشگاه ندارد. تمام تلاشمان را می کنیم تا ظرف دو الی سه سال آینده مقداری از این مشکلات کمتر شود و شما بتوانید در کلاسی مناسب تر درس بخوانید که پاهایتان این گونه اذیت نشود و درد نکند و روی نیمکت مشقتان را بنویسید از همه شما دانش آموزان من عذر خواهی می کنم.
کودکان سیستان و بلوچستان نه با یک کوله­‌پشتی پر از دفتر و مداد رنگی بلکه با باری از خستگی و سختی‌ راهی مدرسه می‌شوند.
در بسیاری ازمدارس استان حتی آبی برای نوشیدن آنها نیست و جای خالی لیوان های آب خوری رنگی در میان وسایلشان خالی است و آنها هر روز در میان کیسه‌­های پلاستیکی که حکم کیفشان را دارد راه مدرسه را پیش می‌گیرند.
کمبود فضای آموزشی، کمبود 12 هزار معلم در استان، عدم دسترسی مناسب، نبود سرویس‌های بهداشتی در بسیاری از مدارس عشایری و روستایی، پیمودن مسافت‌های طولانی برای رسیدن به کلاس درس تنها بخشی از مشکلات آموزشی است که سد راه دانش آموزان این استان است و به طور حتم باورش برای دیگران سخت است.
 
درد دل معلمان نیروی آزاد در برخی مدارس سیستان وبلوچستان
برخی از معلمان نیروی آزاد استان هم که در برخی از مدارس خصوصی مشغول به تدریس هستند در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کردند: سال ها درس خواندیم تا مدرک لیسانس یا ارشد کسب کنیم به این امید که در آینده مشغول به کار می شویم اما نه تنها در استخدامی ها تمامی رشته ها به کار گرفته نمی شود بلکه نور چشمی ها جایگزین ما می شوند.
به عقیده برخی از این معلمان در بسیاری از این مدارس از معلمان نیروی آزاد بیگاری کشیده می شود به گونه ای که ماهیانه 100 یا نهایتا 400 هزار تومان به آنها پرداخت می شود و این در صورتی است که خیلی ها بیمه هم نیستند و از بیکاری مجبور به ادامه این کار و تحمل این روند و سختی های آن می شوند.

به عقیده برخی دیگر نیز در حالی در استخدامی های اخیر آموزش و پرورش از برخی رشته ها مانند دبیر اقتصاد نامی برده نشده که بیشتر دروس ارائه شده توسط معلمان غیر مرتبط در مدارس پاس می شود.
برخی از معلمان خرید خدمت یا سرباز معلم هم از عدم پرداخت به موقع حقوق خود ابراز گلایه کرده اند.
علی ای حال اهم این مشکلات در حالی رخ می دهد که با وجود معلمان نیروی آزاد، سرباز معلم ها یا نیروهای خرید خدمت هنوز هم سیستان و بلوچستان با کمبود 12 هزار معلم مواجه است در صورتی که می توان این نیروها را جایگزین کمبود معلم در اقصی نقاط استان کرد.
 
چگونگی رفع کمبود معلم در استان
در ادامه در تماسی که خبرنگار عصرهامون با علی مرادی مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان داشت وی بیان کرد: کمبود 12 هزار معلم در استان را با نیروهای خرید خدمت، سرباز معلم ها، شیفت مخالف و دعوت به کار از بازنشستگان جبران می کنیم.
وی گفت: در سیستان وبلوچستان دو هزار و 960 نیروی خرید خدمت و 800 نفر سرباز معلم وجود دارد.
مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه ردیف استخدام در حوزه وظایف مجلس است و بعد به دولت اجازه داده می شود، گفت: تا ردیف استخدامی اختصاص پیدا نکند، نمی شود فرد یا افرادی را استخدام کرد.
 

وی بیان کرد: ما جدول های نیاز و عدم نیاز را به وزارت خانه می دهیم وزارت خانه سامانه ای دارد که از آن طریق سهمیه کمبود معلم را اختصاص می دهد.
مرادی خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه بیشترین سهمیه در کشور را ما داشتیم باز هم در سفر اخیر مقرر شد سهمیه استخدام سیستان وبلوچستان در استخدام آزاد و جذب تربیت معلم دو برابر شود که اینها تا عملیاتی نشود، نمی توان بر روی آن اظهار نظر کرد.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 10407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *