800
۰

چراغ سبز دولت برای بازگشت سودهای دو رقمی به بانک‌ها/ تبعات فروش اوراق گواهی سپرده با سود 20 درصد چیست؟

کاهش نرخ سود بانکی فشارهای زیادی به بخش های دیگر اقتصاد آورد اما در هر حال این اتفاق رخ داد اما آنچه که تحت عنوان فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد صورت می گیرد تمامی زحمات این چند ماه را به باد داده و مسیر بازگشت به سود های 20 درصدی را برای بانک ها باز می‌کند.
چراغ سبز دولت برای بازگشت سودهای دو رقمی به بانک‌ها/ تبعات فروش اوراق گواهی سپرده با سود 20 درصد چیست؟
به گزارش شستون؛ در شرایطی که دولت با حمایت های همه جانبه مسئولان و رسانه‌ها از نیمه‌های تابستان امسال اقدام به کاهش نرخ سودهای بانکی کرد در تصمیمی عجیب اقدام به فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد از امروز در سراسر شعب بانک‌های کشور کرده است.
تابستان سال جاری بود که به منظور ورود نقدینگی مردم به بازار تولیدی نرخ سود سپرده های بانکی تا 15 درصد کاهش پیدا کرد؛ این اقدام اگرچه باعث شد بانکها از ورشکستگی نجات پیدا کنند اما مشکلات زیادی را در بازارهای دیگر به وجود آورد.
کاهش نرخ سودهای بانکی به نوبه خود اقدام شایسته ای از سوی دولت بود اما قطعاً باید این کاهش سود با مدیریت دولت در بخش های دیگر همراه می شد تا اثربخشی خود را داشته باشد.
عدم مدیریت صحیح باعث افزایش یک باره قیمت اجاره بها و فشار به بخش های متوسط و ضعیف جامعه شد که این مشکل تا کنون هم حل نشده است.
در ادامه کاهش نرخ سودهای بانکی، حساب های بانکی زیادی در بانک ها مسدود و پول های مردم راهی بازارهای سرمایه ای دیگر نظیر بازار سکه، طلا و ارز شد همین مساله باعث شده است که ظرف چند ماه گذشته قیمت دلار و طلا به شدت بالا رود.
در شرایطی که دلار در ابتدای سال جاری حول 3200 تومان بود حتی در روزهای گذشته به نزدیک 5 هزار تومان هم رسید از طرف دیگر قیمت سکه به یک و نیم میلیون تومان رسیده است.
اگرچه در ماه های گذشته با توجه به افزایش قیمت سکه و حبابی شدن قیمت ها در این بازار بانک مرکزی تصمیم گرفت تا با عرضه سکه، قیمت ها را واقعی کند. این حراج سکه در چند مرحله به اجرا درآمد اما همانطور که برخی از کارشناسان پی بینی کرده بودند این اقدام دولت نتوانست مانع از افزایش قیمت ها شود.
در ادامه دولت تصمیم گرفت بازار ارز را از طریق فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد کنترل کند. بر این اساس به شبکه بانکی کشور اجازه داده شده از امروز شنبه (28 بهمن ماه) به مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر می شوند و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.
از طرف دیگر در حالی که با تصمیم بانک مرکزی بانک ها از امروز پرداخت سود ۲۰ درصد به گواهی سپرده بانکی را آغاز کرده اند نوبخت در مصاحبه ای چراغ سبز دولت به سودهای 25 درصدی را هم نشان داده است.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی بانک های دولتی مشروط بر اینکه میزان سپرده مردم از رقم معینی بالاتر باشد حتی به حساب روزشمار هم سود نزدیک به 20 درصد می دهند می گوید: وقتی بانک ها با ســقف سود 16 درصدی، هنوز هم به مردم 20 درصد سود می دهند، پس این احتمال هم وجود دارد که ســود 20 درصد رســمی را هم 25 درصد پرداخت کنند. می شود همین که ما می خواهیم!
در همین راستا حمید پاداش، کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که افزایش نرخ سپرده‌های بانکی فقط می‌تواند تقاضای خرد در بازار را کنترل کند می گوید: اگر استدلال بانک مرکزی مبنی بر این‌که معاملات بازار ارز تحت تاثیر معاملات افراد معدود و محدودی است را مبنا قرار دهیم، این اقدام سیاست موثری نخواهد بود و تقاضای ارز مانند سابق ادامه خواهد داشت.
وی درباره تاثیر عرضه گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد در بازار بورس، توضیح داد: این اقدام به دلیل این که بانک‌ها در گذشته نیز همان نرخ 20 درصد را دریافت می‌کردند، در بازار بورس تاثیر چندانی نخواهد داشت اما ممکن است تاثیر کنترل کننده محدودی داشته باشد.
آنچه که مشخص است دولت به بهانه روانه کردن پول ها و سپرده های موجود در بانک ها به بازار تولیدی کشور، دستور کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را داده بود که با فروش این اوراق باز هم هیچ پولی به تولید وارد نمی شود.
کاهش نرخ سود بانکی فشارهای زیادی به بخش های دیگر اقتصاد آورد اما در هر حال این اتفاق رخ داد اما آنچه که تحت عنوان فروش‌ اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد صورت می گیرد تمامی زحمات این چند ماه را به باد داده و مسیر بازگشت به سود های 20 درصدی را برای بانک ها باز می‌کند.

منبع: دانا
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 10672
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *