800
۰

راهكارهاى طلايى براى آنكه ازدواج موفقى داشته باشيد

یک روانشناس بالینی معقتد است ازدواج موفق باعث افزایش سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌شود و مشاوره پیش از ازدواج علمی به زوجین کمک بسیاری می‌کند.
راهكارهاى طلايى براى آنكه ازدواج موفقى داشته باشيد
به گزارش شستون؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی از جوانان از اینکه ازدواج موفق در آینده خواهند داشت ترس و واهمه دارند، لذا در روزهای اول آشنایی و در زمان قبل از ازدواج به خیلی از نکات مهم برای شروع یک زندگی مشترک موفق توجه می‌کنند اما گاهی این نکات را برخی افراد نادیده می گیرند که سبب می‌شود بعد از سپری شدن سال‌های اولیه مشکلات و اختلافات زیادی در بین زوج ها به وجود بیاید.
در حقیقت می‌توان مشاوره قبل از ازدواج را واکسنی برای پیشگیری از طلاق و از به هم پاشیدن زندگی مشترک پس از ازدواج دانست، اینکه فردی را انتخاب کنیم که بتوان یک عمر کنار او با آرامش زندگی کنیم و در مواجهه با مشکلات منطقی و عاقلانه پیش رویم مطلب مهمی است، لذا ما سعی کردیم در این راستا و با استفاده از روانشناسان شما را راهنمایی کنیم. 
راهكارهاى طلايى براى آنكه ازدواج موفق داشته باشيد
سمیرا درویشی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص لزوم مشاوره پیش از ازدواج، اظهار کرد: ازدواج یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تصمیمات در زندگی هر فرد است؛ طبق تحقیقات، ازدواج موفق باعث افزایش متغیرهای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌شود، در این راستا مشاوره پیش از ازدواج علمی و اصولی می‌تواند به موفقیت ازدواج و کاهش آسیب‌های ارتباطی بسیار کمک کند.
عوامل خطرساز در ازدواج چیست؟
این روانشناس بالینی بیان کرد: عوامل خطرساز قبل از ازدواج در رابطه زوج‌ها وجود دارد، اما بنا به دلایلی نادیده گرفته می‌شود، بنابراین  اگر اثرات این عوامل خطرساز مشترک، قبل از ازدواج دیده شود و درباره آنها آگاهی لازم به زوجین داده شود ریسک شکست رابطه، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
در انتخاب همسر آینده چگونه عمل کنیم؟
بیشتر بخوانید: 6 سوال مهم که قبل از ازدواج باید بپرسید
عوامل خطرساز نرم افزاری و سخت افزاری چیست؟
درویشی ادامه داد: عوامل خطرساز مشترک بنا به ماهیتی که دارند به 2 دسته سخت افزار و نرم افزاری تقسیم می‌شوند؛ عوامل سخت افزار عواملی هستند که سنجش آن‌ها از طریق معیارهای کمی میسر است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از سن، تحصیلات، شغل، درآمد، رضایت خانواده‌های اصلی، قومیت و فرهنگ، بیماری‌های خاص و تفاوت در دین و مذهب است.
وی افزود: عوامل خطرساز نرم افزاری نیز عواملی هستند که شناخت و ارزیابی آن‌ها نیازمند به ارزیابی‌هایی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی تاریخچه زوجین دارد و مهم‌ترین آن ها وابستگی به خانواده اصلی پدرسالار یا مادر سالار بودن خانواده اصلی، سبک‌های ابرازگری هیجانات در خانواده اصلی، صفات و ویژگی‌های شخصیتی، تفاوت در علایق و سلایق است.
راهكارهاى طلايى براى آنكه ازدواج موفق داشته باشيد
چه ازدواجی مناسب است؟
این روانشناس بالینی یادآور شد: ازدواج مناسب ازدواجی است که حداقل برخی ریسک فاکتورها را داشته باشد، ریسک فاکتورها یا عوامل خطر در یک ازدواج، باعث اختلال تهدید شدن و ناکار آمدی رابطه می‌شود، هر چه تعداد ریسک فاکتورها از نظر کمی و کیفی در یک ازدواج بیشتر باشد احتمال به هم خوردن یا نامناسب بودن آن ازدواج بیشتر است.
بیشتر بخوانید: آيا مشاوره قبل از ازدواج ضروري است؟
احمد فخری روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نکات مهم قبل از ازدواج، اظهار کرد: هر دختر و پسری لازم است قبل از ازدواج و مهمتر از آن قبل از انتخاب همسر نکاتی را در نظر بگیرند تا بعدها دچار مشکل نشوند و از انتخاب خود اظهار پشیمانی نکنند.
این روانشناس بالینی بیان کرد: به قصد اصلاح، درمان یا هدایت با کسی ازدواج نکنید و یادتان نرود ازدواج درمانگاه نیست، در ازدواج دو طرف اولیت دارند و باید به آنچه می‌خواهند توجه کنند، چشمتان را خوب باز کنید و ببینید آیا با همین خواستگار بدون هیچ تغییر و اصلاحی در رفتار، عقاید، وضع علمی و مالی‌اش می‌توانید زندگی کنید یا خیر؟، بر این مبنا سعی کنید کاملا واقع بینانه تصمیم بگیرید.
در انتخاب همسر آینده چگونه عمل کنیم؟
در انتخاب همسر آینده به چه نکاتی توجه کنیم؟
فخری ادامه داد: هیچ وقت از سر ترحم، کمک، طمع، تفاخر، پز دادن، مشهور شدن، عکس، فرار، دستگیری یا با برخی تئوری‌ها مانند "از این ستون تا آن ستون فرجی است" ازدواج نکنید، بلکه ابتدا با تدبیر و اعتماد به نفس مشکلتان را برطرف و سپس برای ازدواج اقدام کنید، بدانید در ازدواج بحث یک عمر زندگی پیش رویتان است و باید در آن دقت کنید همچنین ازدواجی زوری و از روی دلسوزی نداشته باشید با خود نگویید این فرد مهربان است و شاید بعدها به او علاقمند شوم به حس درونی خودتان توجه کنید و انتخابی منطقی داشته باشید.
بیشتر بخوانید: با مشاوره قبل از ازدواج روابطتان را محکم کنید
دوطرفه بودن در ازدواج چگونه است؟
وی افزود: قبل از انتخاب همسر خودخواه باشید اما بعد از ازدواج فداکاری را یاد بگیرید، نسبت به همسر آینده بدبین و سخت گیر بودن لازم است اما بعد از ازدواج باید سعی کنید خوشبین و آسان گیر باشید همچنین انتخاب فردی که به علایق شما احترام می‌گذارد اهمیت دارد اما توجه داشته باشید این احترام باید دوطرفه باشد و نباید در ازدواج خودخواه و بدبین باشید.
این روانشناس بالینی در پایان یادآور شد: معمولا علاقه‌مندی‌های یک طرفه دخترخانم‌ها بی‌ثمر است و از عوامل اساسی و موثر در کاهش تدریجی موفقیت در ازدواج آنان به شمار می‌رود.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 11351
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *