800
۰

سریال ادامه دار آتش سوزی نخلستان ها در جنوب شرق/ نابودی سرمایه های بخش کشاورزی سراوان

آتش سوزی های اخیر شهرستان سراوان منجر به نابودی چهار هزار اصله درخت خرما شده و خسارت های میلیاردی در این شهرستان برجای گذاشته است.
سریال ادامه دار آتش سوزی نخلستان ها در جنوب شرق/ نابودی سرمایه های بخش کشاورزی سراوان
به گزارش شستون؛ آتش سوزی  که عامل انسانی در آن دخیل است در روزهای اخیر خسارات میلیاردی در شهرستان سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان بر جای گذاشته است.
 با آغاز فصل گرما سریال ادامه دار آتش سوزی در نخلستان های سراوان به ویژه بخش جالق و شهر گشت آغاز می شود که گفته می شود یکی از علت های آتش سوزی های به وقوع پیوسته عامل انسانی بوده است چرا که گرما در این منطقه به آن شدت نیست که منجر به آتش سوزی شود.

خسارت میلیاردی به حوزه کشاورزی بخش جالق
شیرزاد کمالی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون اظهار کرد: در آتش سوزی که در 15 تیرماه در منطقه خوشاب بخش جالق به وقوع پیوسته، 242 اصل درخت بارورو و یک هزار و 100 اصله پاجوش از بین رفت.
 وی افزود: شروع آتش سوزی  اط ساعت 19 و 30 دقیقه عصر بوده که تا ساعت 1 بامداد ادامه داشته است.
 مدیر جهاد کشاورزی سراوان با اشاره به اینکه این آتش سوزی با چهار دستگاه خودرو آتش نشانی و مردم محلی اطفاء شد، گفت:خسارت وارد شده به این منطقه در آتش سوزی دو میلیارد و486میلیون ریال است.

طعمه حریق شدن 3 هزار اصله درخت خرما در شهر گشت
همچنین در هفته گذشته نخلستان های شهر گشت دچار حریق شد که در این آتش سوزی بیش از 3 هزار اصله درخت خرما در آتش سوخت.
جلال حسین بر رئیس شورای شهر گشت در این راستا در گفت و گو با شستون با بیان اینکه شدت آتش سوزی موجب از بین رفتن 12 هکتار از نخلستان های این شهر شده است، تصریح کرد: علت این آتش سوزی ها هنوز مشخص نشده ولی به جد این موضوعات باید پیگیری شود.
 وی  گفت: به طور کلی بیش از یک سوم نخلستان های این شهر در آتش سوزی   از بین رفته و خسارات جبران ناپذیری را برای مردم به بار آورده است.

مشکل تردد ماشین آلات اطفاء حریق در سایه کشت فشرده و نامنظم نخیلات در سراوان
شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی سراوان هرس نخیلات را از مهم ترین اقداماتی دانست که کشاورزان و باغداران جهت جلوگیری از خسارات باید انجام دهند.
وی افزود: آتش سوزی به هر دلیلی رخ می دهد، اما در سراوان مانند جنوب استان، گرما به آن شدت نیست که منجر به ایجاد آتش در باغات و نخلستان ها شود.
مدیر جهاد کشاورزی سراوان نخیلات موجود در شهرستان را از نوع نخیلات درجه سه و چهار دانست که ارقام تجاری و مرغوب نیستند و در ادامه اظهار کرد:  باغداران و کشاورزان به صورت اصولی هرس را انجام نمی دهند و شاخ و برگ در پای درخت تجمیع شده و با کوچکترین جرقه و حادثه موجب ایجاد آتش سوزی گسترده می شود.
کمالی  به باغداران توصیه کرد که به سمت حذف نخیلات درجه سه و چهار روند و باغات درجه یک و ارقام تجاری که بازار پسند هستند را کشت کنند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از نخل ها در نخلستان ها به صورت فشرده و غیر مهندسی کشت شده است که تردد را برای ماشین آلات آتش نشانی و اطفاء حریق با مشکل جدی روبه رو ساخته است.
  
بیش از 100 مورد آتش سوزی در هفت ماه اول سال 96 در سراوان رخ داده است
سال گذشته، بخش جالق و شهر گشت شاهد آتش سوزی های گسترده ای بوده است که در این آتش سوزی ها بیش از 2 هزار اصل درخت خرما در آتش سوختند.
در هفت ماهه نخست سال گذشته بیش از 100 مورد آتش سوزی گسترده در این منطقه رخ داده است که عبدالحکیم شهمیری بخشدار جالق رخ دادن این حجم از آتش سوزی ها را مشکوک اعلام کرد.  
علی ای حال پس از بررسی های انجام شده کانال تلگرامی بخشداری بخش جالق شهرستان سراوان از مردم این منطقه دعوت کرد تا همه روزه در ساعتی معین به همراه علما و معتمدین این منطقه از نخلستان های خود بازدید داشته باشند تا این فضاها که به مأمن امنی برای معتادین تبدیل شده است، از بین برود.
همچنین این کانال تلگرامی از عموم شهروندان جالقی دعوت کرد به منظور احساس مسئولیت اجتماعی، روزانه به همراه علما و معتمدین از نقاط مختلف نخلستان های خود سرکشی داشته باشند.
این کانال یاد آور شد که بی تفاوتی نسبت به سرنوشت اجتماعی می تواند تبعات سنگینی از لحاظ امنیتی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد لذا از مردم این منطقه خواستار احساس مسئولیت نسبت به اتفاقات اخیر شده است تا شهر 20 هزار نفری جالق را با بی تفاوتی و بی مسئولیتی تسلیم 20 نفر افراد خرابکار نشود.
 
شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سراوان سطح زیر کشت خرما در این شهرستان را ۱۳ هزار هکتار عنوان کرده است که هشت هزار هکتار از نوع خرما ربی، چهار هزار هکتار خرمای مضافتی و هزار هکتار سایر ارقام است.
 
وی معتقد است هشت هزار هکتار خرما در دشت مکسوخته جالق کشت می شود که خرمای ربی در این منطقه کاملا به صورت ارگانیک به بهره برداری می رسد.

 
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 11371
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *