800
۰

قاچاق سوخت و جان باختن شهروندان در میان شعله های آتش!/بمب های متحرک یکی از علل وقوع تصادفات جاده ای در سیستان وبلوچستان

ق سوخت در حالی روند معمولی خود را در جاده های جنوبی سیستان وبلوچستان طی می کند که از یک سو جان برخی از هموطنان قربانی سهل انگاری قاچاقچیان شده و از سوی دیگر خسارت های هنگفتی را به راهداری و حمل و نقل جاده ای وارد می کند.
قاچاق سوخت و جان باختن شهروندان در میان شعله های آتش!/بمب های متحرک یکی از علل وقوع تصادفات جاده ای در سیستان وبلوچستان
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، ناگهان به سرعت نور از کنارمان رد می شوند بدون رعایت هیچکدام از قوانین راهنمایی و رانندگی، گویا جان سایر مسافران جاده هم برایشان اهمیتی ندارد زیرا به یکباره سبقت گرفته و ماشین پشت سر خود را در بهت فرو می برند.
گریز وانت‌های تویوتا که سوخت قاچاق بار زده اند منظره آشنای جاده‌های جنوبی سیستان و بلوچستان است که پلاک خودروها را با گل و پارچه پوشانده‌ و با افساری لجام گسیخته در جاده‌های استان می‌تازند تا سوخت‌های مازاد بر مصرف سایر ساکنان کشور را به مرز رسانده و به نان تبدیل کنند.
قاچاق سوخت همواره یکی از معضلات اصلی این خطه از کشور است که هرازگاهی خبرهایی مبنی بر واژگونی، آتش سوزی، برخورد رخ به رخ و غیره در رسانه های جمعی و گروهی منتشر می شود که گاها باعث کشته شدن تعدادی از شهروندان هم می شود.
در این میان اما به گفته برخی از صاحب نظران بیکاری عامل روی آوردن برخی از این افراد به شغل های کاذبی همچون سوخت کشی شده است اما برخی ها نیز بر این باور هستند که سود زیادی که از این طریق به دست می آید افراد را وسوسه می کند تا وارد این مسیر شوند و راه صد ساله را یک شبه طی کنند.
 

سودای قاچاق سوخت در مرزهای سیستان و بلوچستان و سود ناشی از فروش سوخت تا آنجا پیش رفته است که چهار پایان نیز پایشان به این مسیر باز شده به گونه ای که در برخی از مناطق شهرستان سراوان به مثل جالق، بم پشت و کله گان نقش حیوانات برای حمل سوخت قاچاق پررنگ تر از انسان‌ها است و همین موضوع موجب شده تا به ازای یکبار جابجایی700 تا یک میلیون و 200 هزار تومان به صاحبان این چهارپایان پول پرداخت شود.
البته ناگفته نماند که شیشه های خالی آب معدنی و نوشابه در مناطق مرزی به ویژه در سراوان این روزها از قافله عقب نماندند و نقش همان باک را برای حمل سوخت قاچاق به آن سوی مرزها ایفا می کنند.
علی ای حال قاچاق سوخت(بمب های متحرک) در حالی روند معمولی خود را طی می کند که از یک سو جان برخی از هموطنان قربانی سهل انگاری قاچاقچیان شده و در آتش وسوسه آنان با برخوردی ناگهانی در سوانح جاده ای به دیار باقی می شتابند و از سوی دیگر هزینه های هنگفتی در ترمیم آسفالت آسیب دیده وارد می کنند.
 

هوشنگ دهواری سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به اینکه گازوئیل از مواد نفتی تشکیل شده و آسفالت نیز دارای قیر است، هنگامی که سوخت کش ها در جاده ها دچار حادثه می شوند و سوخت (گازوئیل) روی آسفالت روانه و منجر به تخریب آسفالت می شود که راهداری را جهت ترمیم و بازسازی مجدد جاده، متحمل خسارت می کند.
وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: علاوه بر تخریب آسفالت، روان شدن گازوئیل بر روی آسفالت، موجب لغزندگی جاده می شود، که حوادث ناگوار دیگری را برای دیگر خودرو های در حال تردد آن مسیر به وجود می آورد.
 

به گزارش عصرهامون، ابتدای مهر امسال بود که بر اثر وقوع دو حادثه قاچاق سوخت و انسان 10 نفر در جاده های استان سیستان وبلوچستان کشته شدند. در یکی از این حوادث ۶ نفر در پی برخورد خودروی حامل سوخت ‏قاچاق با دو خودروی سواری در محور زاهدان- خاش کشته و در حادثه دیگر بر اثر واژگونی تویوتا وانت حامل اتباع بیگانه در محور ‏سراوان به خاش نیز 4نفر کشته و 35نفر مجروح شدند.

انتهای پیام/
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 12104
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *