800
۰

آغاز تحرکاتی در ریاض برای برکناری «محمد بن سلمان» از ولی‌عهدی

یک نشریه فرانسوی به نقل از منابع مطلع گزارش داد تحرکاتی در ریاض برای برکناری «محمد بن سلمان» از ولی‌عهدی آغاز شده است.
آغاز تحرکاتی در ریاض برای برکناری «محمد بن سلمان» از ولی‌عهدی
به گزارش شستون؛ نشریه فرانسوی «فیگارو» امروز (پنجشنبه) در خبری اختصاصی مدعی شد که تحرکاتی در ریاض برای کنار گذاشتن «محمد بن سلمان» از ولی‌عهدی سلطنت این رژیم شروع شده است.
این نشریه به نقل از منابع مطلع گزارش داد: «در روزهای گذشته هیأت موسوم به "هیأت بیعت" در عربستان سعودی برای بررسی مسئله خاشقچی و وضعیت بن سلمان تشکیل جلسه داده است».
این منابع با بیان اینکه اگر «خالد بن سلمان» سفیر کنونی ریاض در واشنگتن مجددا به این سمت منصوب نشود، احتمال زیادی وجود دارد که وی به عنوان نایب ولی‌عهد معرفی شده و محمد بن سلمان در میان‌مدت کنار گذاشته شود.
فیگارو می‌گوید با گسترش ابعاد پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و افزایش فشارهای بین‌المللی بر سعودی‌ها در این پرونده، هیأت بیعت به دنبال گزینه‌ای با بیشترین منفعت و کمترین ضرر در مورد آینده محمد بن سلمان است.
این نشریه تاکید می‌کند که این خبر مورد تایید یک مقام سعودی در ریاض نیز هست.
این در حالی است که پیشتر روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داده بود که خالد بن‌سلمان دیگر به آمریکا بازنخواهد گشت.

 
خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.
وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، آنقدر به تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول اصرار کرد تا ریاض راضی شد. رئیس‌جمهور ترکیه با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.
بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.
تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور شامگاه گذشته برای دومین‌بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شوند.

منبع: دانا
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 12164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *