800
۰

نشانه‌ها و راهکار‌های درمانی سنگ کیسه صفرا +بهترین زمان جراحی

سنگ‌های کیسه صفرا وقتی تشکیل می‌شوند که مایع ذخیره شده در کیسه صفرا تبدیل به شکل قطعاتی از مواد جامد می‌شود.
نشانه‌ها و راهکار‌های درمانی سنگ کیسه صفرا +بهترین زمان جراحی
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اختلالات سیستم صفراوی هر ساله میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند؛ کیسه صفرا، ذخیره کننده مایع صفراست و مجاری صفراوی، حامل صفرا به روده کوچک (جایی که صفرا کمک به هضم چربی‌ها کمک می‌کند)  هستند؛ با نامتعادل شدن مواد شیمیایی تشکیل دهنده صفرا، سنگ‌های صفراوی شکل می‌گیرند؛ بیشتر سنگ‌ها از کلسترول، بیلی روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل شده اند. در واقع وقتی مایع ذخیره شده در کیسه صفرا به قطعاتی از مواد جامد (شبیه سنگ سخت شده) تبدیل شود، سنگ‌های کیسه صفرا شکل می‌گیرند.
ماندن سنگ‌ها در کیسه صفرا ممکن است با علائمی ظاهر شود اما در برخی موارد هم بدون علامت باقی  می‌ماند، اگر سنگ‌ها به طرف خارج کیسه صفرا حرکت کنند درد یا عفونت در شخص مبتلا دیده می‌شوند.
علائم سنگ کیسه صفرا در زنان + راه درمان
بیشتر بخوانید: سنگ کیسه صفرا در کمین چاق‌ها/ سونوگرافی موثرترین روش تشخیص سنگ کیسه صفرا
علت تشکیل سنگ کیسه صفرا چیست؟
ایرج خسرونیا رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا، اظهار کرد: کیسه صفرا پر از مواد صفراوی و املاح موجود است و زمانی که غلظت این مواد زیاد شود به صورت رسوب در خواهد آمد، این مواد در ابتدا ریز و کوچک هستند و بعد از تجمع به صورت سنگ‌های کوچک و در نهایت بزرگ خواهند بود.
وی ادامه داد: گاهی سنگ کیسه صفرا به صورت لجن و به شکل گِل شُل در خواهد آمد که اگر به موقع درمان نشود مشکلات زیادی برای فرد به وجود می‌آورد؛ سنگ کیسه صفرا در مراحل اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد، اما به مرور باعث التهاب کیسه صفرا خواهد شد، همچنین اگر تکه‌ای از سنگ کنده و جدا شود وارد مجاری کسیه صفرا خواهد شد که در نهایت آنجا را مسدود می‌کند.
رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران با اشاره به علائم سنگ کیسه صفرا گفت: زردی، درد، یرقان، تب و لرز از علائم اولیه وجود سنگ کیسه صفراست و افراد به‌طور معمول با این علائم به پزشک مراجعه می‌کنند؛ باید گفت اگر افراد به موقع به پزشک مراجعه نکنند این سنگ بزرگتر خواهد شد و مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود خواهد آورد.
علائم سنگ کیسه صفرا در زنان + راه درمان
جراحی؛ راهی برای درمان سنگ کیسه صفرا
وی تشریح کرد: برای تشخیص سنگ کیسه صفرا نیاز به انجام سونوگرافی و عکس برداری است؛ برای درمان به وسیله دستگاه آندوسکوپی یا عمل جراحی اقدام می‌کنیم؛ قابل ذکر است دارو در درمان سنگ کیسه صفرا تاثیرات خیلی کمی دارد و اغلب تنها با عمل جراحی این بیماری را می‌توان درمان کرد.
خسرونیا با اشاره به اینکه افراد جوان در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند، گفت: جوانان باید چربی خون خود را مرتب بررسی کنند تا از حد معمول بالاتر نباشد؛ همچنین در مصرف گوشت قرمز، کله پاچه، جگر نباید زیاده‌روی کنند.
رئیس هیئت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران ادامه داد: غذا‌های چرب مانند تخم مرغ، کتلت، کباب کوبیده و املت درد سنگ را بیشتر می‌کنند؛ همچنین افراد باید مراقب اضافه وزن خود باشند و اگر چاق هستند خود را به وزن ایده‌آل برسانند، علاوه بر این باید از خوردن مشروبات الکلی پرهیز کنند.
علائم سنگ کیسه صفرا در زنان + راه درمان
بیشتر بخوانید: از پاکسازی کبد تا دفع سنگ کیسه صفرا با این شربت اصیل ایرانی
وی یادآوری کرد: سنگ کیسه صفرا ممکن است ایجاد التهاب کند؛ از عوارض عمل جراحی کیسه صفرا می‌توان به پارگی کیسه اشاره کرد که در حین عمل جراحی این کیسه پاره خواهد شد و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.
خسرونیا با اشاره به بهنرین زمان برای جراحی گفت: در درمان سنگ‌های صفرای علامت دار فقط جراحی و برداشتن سنگ همراه با خود کیسه صفراست.
درمان سنگ کیسه صفرا
جعفر غفار زاده متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سنگ کیسه صفرا اصولا در اثر تجمع ماده‌ای لجنی داخل صفرا به وجود می‌آید؛ دلایل زیادی باعث به وجود آمدن آن می‌شود که شایع‌ترین آن زایمان زیاد در خانم‌هاست؛ در خانم‌هایی که زایمان کرده‌اند حرکت روده کم می‌شود که این کم شدن باعث می‌شود مایعی لجنی در کیسه صفرا شکل بگیرد؛ چاقی یکی دیگر از دلایل ابتلا به سنگ کیسه صفراست.
غفارزاده بیان کرد: برای تشخیص سنگ کیسه صفرا نیاز به انجام سونوگرافی است؛ فرد بعد از غذا خوردن از ناحیه شکمی دچار درد می‌شود که اصولا با این درد به پزشک مراجعه می‌کنند؛ از راه‌های درمانی سنگ کیسه صفرا می‌توان به عمل جراحی یا لاپراسکوپی اشاره کرد، اما در طب سنتی نیز می‌توان از برخی مواد برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده کرد.
علائم سنگ کیسه صفرا در زنان + راه درمان
درمان کیسه صفرا با طب سنتی
این متخصص طب سنتی درباره درمان سنگ کیسه صفرا به کمک طب سنتی گفت: از مواردی که برای درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی تجویز می‌شود سکنجبین است؛ افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند می‌توانند هر چهار ساعت یک‌بار روزانه ۱۴ لیوان آب سیب به مدت پنج  روز مصرف کنند.
وی ادامه داد: سپس در روز ششم در ساعت ۶ یک لیوان آب جوشیده که سرد شده به همراه نمک دریا بخورند، همین آب را در ساعت هشت تکرار کنند و در ساعت ۱۰ شب نصف استکان روغن زیتون به همراه نصف لیوان آب لیمو ترش مصرف کنند و شام نباید بخورند.
غفارزاده افزود: در روز هفتم باید سونوگرافی انجام دهند که معمولا سنگ کیسه صفرا در این حالت دفع می‌شود و اگر سنگ همچنان باقی مانده و کوچک‌تر شده است دستور فوق ار مجددا باید تکرار کنند، روش‌های تخصصی دیگری نیز وجود دارد که نیاز به مراجعه حضوری دارد.
علائم سنگ کیسه صفرا در زنان + راه درمان
بیشتر بخوانید: چگونه کبد و کیسه صفرا را مثل دسته‌ گل تمیز کنیم؟
کیسه صفرا به چه دردی می‌خورد؟
این متخصص طب سنتی تشریح کرد: کیسه صفرا ماده‌ای برای جذب چربی ترشح می‌کند؛ افرادی که کیسه صفرای خود را برمی‌دارند این ماده دیگر تجمع نمی‌کند و در روده می‌ریزد که منجر به اسهال خواهد شد و باید گفت صفرا باعث رقیق شدن خون می‌شود.
غفارزاده درباره سوزش سر دل اظهار کرد: سوزش سر دل اصولا به دلایل زیادی به وجود می‌آید که مشکلات زیادی را برای فرد به وجود خواهد آورد از جمله مشکلاتی که می‌توان گفت ضعف معده است.
علائم سنگ کیسه صفرا در زنان + راه درمان
این متخصص طب سنتی نشانه‌های سوزش سر دل را ورم معده دانست و گفت: سوزش سر دل نشانه‌های زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به زخم، ورم، التهاب معده و اثنی عشر و سردی معده اشاره کرد؛ همچنین می‌تواند هضم غذا را دچار اختلالاتی کند.
وی گفت: سوزش‌های سر دل را می‌توان به روش‌های مختلفی درمان کرد؛ افراد برای درمان آن می‌توانند یک قاشق تخم بارهنگ به همراه سه قاشق غذا خوری عرق نعنا و عسل دم کنند و آن را میل کنند.
انتهای پیام/
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 14073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *