800
۰

آقایان بخوانند/ چگونه با همسر ولخرج برخورد کنیم؟

یک روانشناس گفت: ولخرجی، هزینه‌هایی است که بدون اولویت بندی نیاز‌های خانواده و تا حدودی خودخواهانه صورت می‌پذیرد.
آقایان بخوانند/ چگونه با همسر ولخرج برخورد کنیم؟
به گزارش شستون؛ حسن اکبرزاده روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره همسر ولخرج اظهار کرد: ولخرجی، هزینه‌هایی است که بدون اولویت بندی نیاز‌های خانواده و تا حدودی خودخواهانه صورت می‌پذیرد.
اکبرزاده با بیان اینکه در دوره‌های قبل از ازدواج یعنی آشنایی و نامزدی می‌توان به مدیریت مالی طرف مقابل پی برد، افزود: در جلسات مشاوره پیش از ازدواج خیلی از افراد سوالی مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه چقدر به وعده‌های طرف مقابل مطمئن باشیم؟ از کجا بدانیم حرف‌هایی که می‌زند و تعهداتی که می‌کنیم واقعا عمل خواهد کرد؟

این روانشناس ادامه داد: اغلب جواب مشاوره‌ای برای سوالات فوق این است که دوره آشنایی و نامزدی برای شناخت نسبی در ارتباط با تعهدات خیلی مهم است.
او با اشاره به اینکه اولویت‌ها و روش‌های هزینه کرد افراد در طول این دوره‌ها به صورت عینی و عملی مشخص می‌شود، اضافه کرد: آگاهی از مسئولیت‌های مالی مسیر مشترک و مدیریت مالی دوطرفه نیز ازجمله مهمترین مواردی هستند که در جلسات آشنایی باید در موردشان مذاکره وتوافق شود.
اکبرزاده گفت: در طول مسیر زندگی مشترک نیز بهتر است در همه امور به خصوص مباحث مالی توافقات اساسی بین زوجین صورت گیرد، برای یک توافق مالی خوب بهتر است در مرحله نخست شفافیت مالی انجام شود بعد از شفافیت اولویت‌های مالی، نیازها، اهداف و مسیر رسیدن به این اهداف مشخص شود.
این روانشناس تصریح کرد: خیلی از مواقع عدم پذیرش مسئولیت مالی در مسیر هزینه‌های زندگی باعث می‌شود که یکی از زوجین ولخرج شود، بنابراین یکی دیگر از راهکار‌ها ارائه یک سری از مسئولیت‌های مالی با منبع مشخص مالی به طرف مقابل است.
او  بیان کرد: عدم اولویت بندی نیازها، مدیریت مالی ضعیف، عدم برنامه ریزی و هدف گذاری در مسیر زندگی مشترک، افکار وسواس گونه، اعتماد به نفس پایین، مد گرایی، بی توجهی به نیاز‌های سایر اعضای خانواده، چشم هم چشمی، عدم مسئولیت پذیری، خود خواهی، عدم آینده نگری، شرکت در جمع‌هایی با شرایط مالی متفاوت، ضعف آگاهی از وضعیت اقتصادی جامعه، عدم تفاهم در مسائل مختلف زندگی مشترک و لذت نبردن از خرید از ویژگی‌های افراد ولخرج هستند.
اکبرزاده افزود: به احتمال زیاد افرادی که فعالیت اجتماعی و اقتصادی نداشته و از شرایط اقتصادی جامعه آگاهی کافی ندارند علاقه‌ای به مدیریت مالی نشان نمی‌دهند و در مقابل افرادی که در جامعه فعال هستند و فعالیت اقتصادی دارند از مدیریت مالی بهتری برخوردار هستند.
این روانشناس درباره راهکار‌های تاثیرگذار در برخورد با همسر ولخرج، اظهار کرد: توجه به نیاز‌های اولویت دار خانواده، ایجاد آگاهی نسبت به هزینه‌های خانواده و جامعه، مشخص کردن منابع مالی، شفافیت در اهداف مالی، آینده نگری و عدم ایجاد محدودیت‌های خاص مالی در طرف مقابل از جمله راهکارهای دربرخورد با همسر ولخرج است.
او ادامه داد: از راهکارهای تاثیرگذار دربرخورد با همسر ولخرج شامل مطالعه در ارتباط با مسائل اجتماعی و اقتصادی، پرهیز از چشم هم چشمی، استفاده از تکنیک سود و زیان در تصمیم گیری‌های مالی و تا حد امکان نپرداختن به راهکار‌های تهدیدی و محدودکننده و استفاده از راهکار‌های مذاکره ای... است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 15807
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *