800
۰
حماسه سازی سفیدپوشان در جنوب شرق کشور؛

حرکت بی وقفه قطار سلامت روی ریل خدمت/ مدافعان سلامت سیستان و بلوچستان حریف می طلبند

همت مدافعان سلامت در سیستان و بلوچستان باعث شده تا قطار سلامت روی ریل خدمت همچنان بی وقفه در حرکت باشد.
حرکت بی وقفه قطار سلامت روی ریل خدمت/ مدافعان سلامت سیستان و بلوچستان حریف می طلبند
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، در روزهایی که انسان ها در سرتاسر جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروسی منحوس و ناشناخته به نام کرونا هستند و همه دغدغه سلامتی خود و اطرافیانشان را دارند، هستند فرشتگانی که به عشق خدمت به هم نوعان خود پروانه وار خود را به آتش می زنند و در این راه هرگز  ترسی به دل راه نمی دهند.

فرشته هایی سفیدپوش که جان خود را برای بازگشت سلامت بیماران کرونایی بر کف نهاده اند و در خط مقدم جبهه سلامت با کووید-19 مقابله می کنند و با تلاش و پشتکار، روزانه جان انسان های زیادی را از خطر مرگ نجات می دهند.

روایت این خدمات در جنوب شرق کشور اما کمی متفاوت تر است؛ اینجا مدافعان سلامت در خاکریز بیمارستان ها و مراکز درمانی علاوه بر جهاد بی وقفه برای مقابله حداکثری با شیوع این ویروس، تلاش می کنند تا با بسط و گسترش زیرساخت های بهداشتی شرایطی را مهیا کنند که اختلالی در حرکت بی وقفه قطار سلامت روی ریل خدمت ایجاد نشود.

شناسایی بیش از 520 بیمار مبتلا به کرونا در استان
سید محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن تقدیر از مجاهدت های مدافعان سلامت کشور گفت: از ابتدای بحران اخیر تاکنون بیش از 2 هزار بیمار تنفسی و بیش از 520 مورد مثبت قطعی و آزمایشگاهی کووید 19 داشته ایم که خوشبختانه توانسته ایم همه خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیاز کلیه این بیماران را به نحوی تامین کنیم که نیازی به انتقال بین بیمارستانی بیماران کرونا مثبت وجود نداشته باشد.

نقش مراکز غربالگری آزمایشگاهی در مراکز 16 ساعته

وی همچنین غربالگری آزمایشگاهی مراکز 16 ساعته را گامی مهم در جهت پیشگیری و تشخیص بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: 10 مرکز خدمات جامع سلامت 16 ساعته در سطح شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعال هستند.

وی افزود: تا روز پنج شنبه، 783 نفر از افراد دارای علائم بالینی یا افراد در معرض تماس با بیمار کرونا نمونه برداری انجام شده و برای تعیین نتیجه به آزمایشگاه ویژه کرونا ارسال شده که از این تعداد، 81 مورد مثبت اعلام شد.

وی ادامه داد: تمامی مراقبت های لازم بهداشتی از افراد در معرض تماس با بیماران کرونا، با دقت و جدیت تمام توسط تیم های بهداشتی انجام می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: با وجود کمبود کلی تعداد تخت بستری در استان های در حال توسعه در مقایسه با متوسط کشوری، از تمام‌ ظرفیت های سیستان و بلوچستان برای ارائه خدمات به بیماران تنفسی و کرونا مثبت استفاده شد.

فعالیت 4 آزمایشگاه ویژه کرونا در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: در حال حاضر 4 آزمایشگاه ویژه کرونا در استان فعال شده که نمونه های آزمایشگاهی روزانه را دریافت و پس از  انجام مراحل  تشخیصی نتایج را به حوزه های معاونت بهداشتی هر دانشگاه اعلام می کنند. 

وی ادامه داد: در چند روز اخیر با هدف افزایش بیماریابی، تعداد نمونه های اخذ شده از افراد مشکوک در مراکز غربالگری افزایش داشته است و مجموعه تلاشگران شاغل در آزمایشگاه های ویژه کرونای استان بصورت 3 شیفته در حال انجام تست های تشخیصی هستند تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به پاسخگویی نتایج آزمایشگاهی اقدام کنند.

تأمین به موقع زیرساخت ها در طرح تحول نظام سلامت

هاشمی شهری ضمن تاکید بر اینکه تامین به موقع زیرساخت ها در طرح تحول نظام سلامت باعث توانمندی دانشگاه های استان در مدیریت بحران کرونا شده است، گفت: در این طرح تخت های ویژه CCU، ICU، NICU، در تمامی شهرهای تحت پوشش راه اندازی شد.

این مقام مسئول اذعان کرد: در کنار فعالیت های پیشگیرانه و فردی و اجتماعی که عامل اصلی در کاهش موارد بیماری است، به دنبال توسعه زیر ساخت ها و تجهیزات درمانی و تشخیصی هستیم تا در ادامه بحران نیز عملکرد موفق مجموعه درمانی استمرار پیدا کند.

افزودن 13 تخت جراحی و ریکاوری به ظرفیت اتاق های عمل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه تصریح کرد: با تکمیل پروژه در حال ساخت اتاق عمل بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) زاهدان که 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد 8 اتاق عمل با تجهیزات کامل  و استاندارد و بروز خواهیم داشت. 

وی افزود: با راه اندازی این مجموعه پزشکان متخصص امکان خواهند یافت تا اعمال جراحی را در  شرایط استاندارد و با برخورداری از آخرین امکانات و تجهیزات پزشکی انجام دهند. در تلاشیم که هرچه سریع تر مجموعه هزار و 150 متری اتاق عمل را برای بهره برداری آماده کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر این، راه اندازی بلوک های زایمانی با اتاق های خصوصی، کمک بزرگی برای کادر مامایی برای کنترل بهتر شرایط محیطی به جهت حفظ سلامت خود، مادرباردار و نوزاد تازه متولد شده بود.

هاشمی شهری بیان کرد: بر اساس استانداردها، تعداد پرستاران به نسبت تخت در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه کمتر و این به معنای فشار کاری بیشتر برای این تلاشگران است، اما در تمام این روزها حتی یک مورد شکایت از سختی شرایط کار از پرستاران درگیر در درمان بیماران مبتلا به کرونا نداشتیم چرا که همه همکاران ما عاشقانه برای خدمت به مردم در محیط کار حاضر می شوند.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه های کنترل کیفی به منظور افزایش روائی و پایائی تست  های آزمایشگاهی به صورت مستمر  انجام می گیرد، گفت: علاوه بر اینکه انجام هر تست کرونا بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار ریال برای نظام سلامت هزینه در بر دارد، اجرای مراحل کنترل کیفی نیز  از پر هزینه ترین برنامه های آزمایشگاهی است.

انتهای پیام/
 
 
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 18038
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *