800
۰
شتاب زدگی دولت در افتتاح طرح 46 هزار هکتار؛

نا رضایتی کشاورزان سیستانی از افتتاح طرح نمایشی دولت/سیاسی کاری مانع بهره برداری از بزرگترین طرح کشاورزی جنوب شرق کشور شد

در پی افتتاح زود هنگام طرح آبیاری با لوله به 46 هزار هکتار از مزارع کشاورزی دشت سیستان، کشاورزان سیستانی اعتراض خود را اعلام کردند.
نا رضایتی کشاورزان سیستانی از افتتاح طرح نمایشی دولت/سیاسی کاری مانع بهره برداری از بزرگترین طرح کشاورزی جنوب شرق کشور شد
به گزارش شستون؛ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا ؛ طرح آبرسانی از طریق لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان ، یکی از بزرگترین طرح های کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان است که به گفته خاوازی وزیر جهاد کشاورزی از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ با اعتباری بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.

۳۲ هزار هکتار از این طرح کمتر یک هفته است با حضور وزیر جهاد کشاورزی و به وسیله ویدئو کنفرانس در منطقه سیستان به بهره برداری رسید که مخالفت بسیاری از کشاورزان را به دنبال داشت.

کشاورزان سیستانی بر این باورند که این طرح ، می تواند کمک بزرگی به رونق کشاورزی منطقه بکند اما با توجه به عدم وجود زیر ساخت های مناسب در این طرح و همچنین ناقص بودن ، اکنون زمان مناسبی برای افتتاح آن نبوده است.



گل محمد ساربانی شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: دولت می گوید که ۳۲ هزار هکتار از این طرح را آماده بهره برداری دارد اما کشاورزان سیستانی با توجه به بازدید های میدانی و عدم وجود آب در لوله های طرح، این مقدار را قبول ندارند.

وی افزود: اگر طرح ۴۶ هزار هکتار با نیت اینکه آب تا مهرماه در لوله های طرح رها سازی شود ، قابل قبول است اما در غیر این صورت کشاورزان دچار ضرر و زیان خواهند شد چرا که کشاورزان با افتتاح این طرح منتظر ورود آب دائم هستند.

سارابانی بیان داشت: بسیاری از طرح ها همانند طرح نیم لوله ها که برای کشاورزی مورد بهره برداری رسید به زباله دان تاریخ سپرده شده اند ، این طرح هم نیز با این شرایط موجود ، عاقبت مشابهی همانند طرح های قبلی خواهد داشت.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در بین کشاورزان قول داده بود که این طرح تا پاییز افتتاح نخواهد شد ، اما به یک باره این تصمیم عوض شد و آن را قبل از اینکه کامل شود مورد بهره برداری قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح طرح ۴۶ هزار هکتار تنها جنبه سیاسی دارد ، این طرح مورد قبول کشاورزان نیست و اهمیت آن برای خود وزیر کشاورزی خواهد بود چرا که ما نمی توانیم از آن بهره ببریم.

ساربانی بیان داشت: آنچه که بنده به عنوان یک کشاورز کهنه کار از طرح بازدید کرده ام ، کل آن به ۱۰ هزار هکتار هم نمی رسد و کمتر از این مقدار برای کشاورز قابل استفاده است.

وی گفت: این طرح در هر ناحیه هزار هکتار مفید هم نمی تواند آبیاری کند ، طرح بسیار طرح خوبی است اما در اجرا مشکل دارد چرا که از صداقت مردم سیستان سوء استفاده شده است.



شورای مرکزی خانه کشاورز ایران تصریح کرد: بالغ بر سه هزار متر در مزارع کشاورزی من لوله گذاری شده است اما آماده بهره برداری نیست و آب در این لوله ها جریان ندارد نباید با این وضعیت این طرح افتتاح می شد.

وی همچنین گفت: برای برنامه ریزی این طرح از کشاورزان بومی منطقه نیز حتی مشورت گرفته نشد تا طرح کاملا با نواقص متعددی به بهره برداری برسد.

ساربانی خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین وقت سیستان نیز در اجرای این طرح خیانت کرده اند و بر خلاف نظر مردم این طرح را اجراء و در نهایت به بهره برداری رساندند.

وی گفت: کشاورزان سیستانی بر این باورند که در این طرح پول بیت المال حیف و میل شده است در برخی از نقاط که نیاز نبوده است لوله فولادی به کار برده اند که باید در این باره شفاف سازی شود.

ساربانی بیان کرد: به نظر می رسد که در طرح ۴۶ هزار هکتار منطقه سیستانی نیز مافیایی وجود دارد که نمی خواهند کشاورزان سیستانی مزارع خود را به واسطه این طرح زیر کشت ببرند.

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز بخش گفت و گوی ویژه خبری گفت: اصل طرح بسیار طرح خوبی است اما برخی از مرحل را همانند بکارگیری روش های آبیاری نوین را باید در آن پیشبینی می کرده اند.

وی افزود: مردم به میزان آب رها سازی شده در لوله ها نیز اعتراض دارند ، دولت تا شهریور سال ۱۴۰۰ برای افتتاح این طرح فرصت داشته است لذا تا قبل از تکمیل کردن  نباید طرح را افتتاح می کرد.

گفتنی است که نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان از جمله محمد سرگزی و فدا حسین مالکی نیز در روز افتتاح این طرح مخالفت خود را از افتتاح زود هنگام آن اعلام کرده بودند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 18524
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *